کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با افتادن لب ها ، از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود پایین آمدم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجم من رو به افزایش است و وزن خاصی داشتم.

و از همه وحشتناک تر لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسم من رنج می برد لاک مداوم بود. حتی صبح که از خواب بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور می کرد یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدم.

جالب بود که تمام زندگی من با آن روبرو بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده است که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، تورم و سردی بدنم را نیز به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل دقیقاً همین پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچک بودن را ندهید که آنقدر می سوزد تا احساس سلامتی یا شادابی کنید یا از این احساسات خوب محروم شوید.

اگر دائماً احساس کسالت می کنید و انرژی ندارید و با سایر احساسات متناقض مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با غده تیروئید غیر فعال آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای ضروری مانند دمای بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی آنها فرمان زندگی و تسلیم نشدن به اعضای بدن ما را صادر می کنند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده سست می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، خوردن برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را حذف می کند و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما نیز بی حوصله و بی حال هستیم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه به یک هیولای خطرناک تبدیل نخواهد شد. این بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی راحت با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن رفتار کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با بایدها و نبایدهای غذاهای تیروئیدی وستون به من بپیوندید. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی ممکن است شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابت برای تیروئید غیر فعال وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری را در اختیار بدن قرار می دهد ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید اما کنترل وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه ما می دانیم که اضافه وزن یک بیماری تیروئید است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری خود را در دفترچه یادداشت یا با استفاده از برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر لازم و ضروری را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند تا کالری مورد نیاز را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند تا کالری کمتری دریافت کنید ، اما غذاهای دیگری مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ مکمل کامل و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. زیرا دارای تمام اجزای غلات کامل است و از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده عمل می کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین خلاص شدن از آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و به اندازه کافی برای محدود کردن مصرف آن. غذاهایی که مقدار زیادی سویا دارند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: توپ مرغ ، رولت سوسیس ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • برخی مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن شوید. یدسلنیوم و روی سه عامل ضروری برای عملکرد خوب تیروئید وجود دارد.

ید (mi) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، فقدان آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11). بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتما از نمک های یددار در وعده غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) بازده روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید ایدز. روی نیز نقش مهمی در تنظیم TSH نشان داده است. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود به هیچ وجه از دست ندهید (14).

بنابراین بیایید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آن به طور کامل استفاده شود. زیرا زرده سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) ) و اسفناج ، محدودتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل ایجاد کنند.

به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه استفاده نکنید. اینکه بتوانید روی بوم بیفتید.

  • بزها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. درواقع گواترها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از strum آمده است. احتمالاً می دانید که strum بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات حبوبات را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت باید مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها کالری زیادی دارند و افزایش وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کنید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • استرس را از طریق یوگا و مدیتیشن دور کنید. این کار باعث کاهش استرس می شود و وزن شما را در حالت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به طور متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات باعث کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من سعی کردم تمام اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید