آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد و سرایت می کند؟


آبله مرغان بیماری شایع در بین کودکان است که در هفته اول واگیر دارد و بسیار مسری می باشد. درباره آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد، پزشک متخصص کودکان اظهار کرد بیماری آبله‌مرغان بسیار مسری است و در صورت ابتلا، قرنطینه خانگی به مدت حداقل یک هفته الزامی است.

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد و سرایت می کند؟

آبله مرغان تا یک هفته واگیر دارد و در صورت ابتلا، قرنطینه خانگی به مدت حداقل یک هفته الزامی است. آبله‌مرغان از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلا به‌راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند، نوزادان و شیرخوارانی که مادرانشان هرگز آبله مرغان نگرفته‌اند بیشتر در معرض عوارض این بیماری هستند.

در همین رابطه پزشک متخصص کودکان گفت: اگر شما یا فرزندتان مبتلا به آبله مرغان هستید، در خانه بمانید تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. عفونت شیوه انتقال بیماری آبله مرغان به این صورت است که از طریق تماس مستقیم با بثورات گسترش می‌یابد و همچنین زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

دوره نهفتگی

دوره نهفتگی آبله مرغان، ۱۰ تا ۲۱ روز است و پس از آن، بثورات، ظاهر می‌شوند و انتقال این بیماری به سایر افراد، از یک تا دو روز پیش از ظاهر شدن بثورات در فرد مبتلا تا زمانی که تمام ضایعات پوسته‌پوسته شوند، امکان‌پذیر است.

دوره بیماری آبله مرغان بین ۵ تا ۱۰ روز است، اما به دلیل وجود ضایعات خارش‌دار طولانی‌تر به نظر می‌رسد، خوشبختانه جهت درمان آبله مرغان می‌توان اقداماتی را در خانه انجام داد تا زمانی که دوره بیماری طی شود و بدن بهبود یابد.

روش درمان

گاهی اوقات پزشکان برای کسانی که احتمال بروز عوارض آبله مرغان در آن‌ها بالاست، دارو تجویز می‌کنند تا دوره بیماری و خطر ایجاد عوارض کاهش پیدا کند.

گفتنی است، آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شود. علائم این بیماری ایجاد دانه‌های قرمز و حباب‌های پر از مایع روی پوست، همراه با خارش و ناراحتی است. آبله مرغان بسیار مسری است و افراد آلوده از یک تا دو روز قبل از بیرون ریختن بثورات تا زمانی که همه تاول‌ها از بین نرفته‌اند، بیشترین احتمال انتقال را دارند. رعایت مراقبت‌های بهداشتی و

درمان آبله مرغان جلوگیری از بروز عوارض آن است. برای این منظور گرفتن ناخن‌ها، حمام روزانه با آب ولرم و داروهای ضد خارش توصیه می‌شود، آبله مرغان یک بیماری ویروسی است و نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک ندارد وخانواده‌ها باید از مصرف خودسرانه هر گونه داروئی اعم از پروفن، آسپرین و دیکلوفناک پرهیز کنند، ولی در صورتی که زخم‌ها توسط باکتری آلوده شوند، بویژه در کودکان که معمولا راش‌های پوستی را دستکاری می‌کنند، نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارند. بهترین اقدام در صورت مشاهده علائم مشکوک به آبله مرغان همراه با تب، به ویژه در کودکانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، مراجعه به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت به منظور درمان و دریافت مشاوره لازم در خصوص نحوه مراقبت بیماری است. با توجه به افزایش تعداد موارد ابتلاء به آبله مرغان در سال ۱۴۰۲ ، رعایت مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از تماس با افراد مبتلا، اهمیت بسیاری دارد. همچنین در صورت بروز علائم بیماری، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد و از روش‌های درمان خانگی آبله مرغان با رعایت اصول و مشورت پزشکی استفاده کرد.



Source link