آیا آزمایش ژنتیک برای ازدواج اجباری است؟


آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج در دسته مهم‌ترین آزمایشات پیش از ازدواج قرار می گیرند چرا که نتایج این آزمایشات نقش مهمی در زندگی مشترک برخی از زوجین در آینده خواهند داشت. در واقع به وسیله انجام این آزمایشات ناهنجاری‌های ژنتیکی یا به عبارتی جهش های ژنی مشخص خواهد شد و  می‌توان میزان انتقال این ناهنجاری‌ها به نسل‌های بعدی را نیز تخمین زد.

به طور کلی انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج به تمامی زوج‌ها توصیه می‌شود اما الزام انجام این آزمایشات به نظر مشاور ژنتیک و پزشک مورد نظر بر می‌گردد. آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج چیست و چگونه انجام می‌شود، چه زوج‌هایی کاندید انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج می‌باشند‌ و چقدر باید برای آماده شدن جواب این آزمایشات منتظر ماند؟ از مواردی است که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

 آزمایش ژنتیک برای ازدواج

بیشتر بخوانید: نمونه گیری در خانه

آزمایش ژنتیک قبل ازدواج چیست؟

گاهی ممکن است ازدواج دو فرد سبب انتقال ژن های معیوب به نسل های آینده شود، این در حالیست که در اکثر موارد این دو فرد هیچ نشانه ای از این بیماری‌ها را در ظاهر خود ندارند، به این افراد ناقل می گویند. افراد ناقل ممکن است در آینده با وجود سالم بودن، فرزندانی مبتلا به بیماری های ژنتیکی داشته باشند. در واقع آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج را می توان  یک سد یا یک هشدار برای ازدواج های این چنینی دانست چرا که  یکی از کاربرد‌های این آزمایشات قبل از ازدواج بررسی DNA افراد با هدف تشخیص ناقل بودن یا نبودن آن‌ها نسبت به بیماری‌های ژنتیکی مثل تالاسمی می‌باشد. می‌توان گفت به واسطه آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج  مواردی مثل تغییرات کروموزوم ها یا توالی ژن ها بررسی می‌شود و از این طریق می‌توان وجود ژن معیوب در افراد را تایید یا رد کرد. در نهایت نتیجه آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج می‌تواند مشخص کند که احتمال انتقال یک ناهنجاری ژنتیکی از طریق ازدواج دو فرد چقدر است.

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج چگونه انجام می‌ شود؟

پزشک یا مشاور ژنتیک بعد از بررسی تاریخچه پزشکی زوجین طی جلساتی می‌تواند انجام تست‌های ژنتیک قبل ازدواج را برای آن‌ها تجویز نماید. در واقع باید گفت این تست‌ها عموما بخشی از فرآیند مشاوره‌ ژنتیک قبل از ازدواج می باشند. زوجین پس‌ از جلسات مشاوره ژنتیک باید به مراکز آزمایشگاهی معتبر جهت انجام آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج مراجعه نمایند. در بیشتر موارد نمونه گیری برای آزمایش ژنتیک از طریق نمونه خون انجام می‌شود اما از پوست و مو نیز می توان به عنوان نمونه استفاده کرد.

 آزمایش ژنتیک برای ازدواج

 چه کسانی باید آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج دهند؟

توصیه می شود تمامی زوج ها نسبت به انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند. اما به طور کلی برخی از افراد ملزم به انجام این آزمایشات پیش از ازدواج می‌باشند. این زوج ها در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرند.

  • زوج هایی که در خانواده خود سابقه بیماری ژنتیکی دارند: اگر یکی زوجین یا افرادی در خانواده آن‌ها به بیماری‌هایی مثل تالاسمی یا هموفیلی مبتلا باشند، زوجین باید قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک را به طور حتم انجام دهند.
  • زوج هایی که ارتباط فامیلی دارند: احتمال انتقال ناهنجاری‌های ژنتیکی در ازدواج فامیلی بسیار زیاد است، بنابراین باید گفت انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج برای افرادی که ارتباط خویشاوندی دارند الزامی است.
  • زوج هایی که به دلایلی در معرض اشعه ایکس یا مواد شیمیایی قرار گرفته‌اند: اشعه ایکس یا برخی از مواد شیمیایی می‌توانند سبب آسیب به DNA افراد شوند و بدین طریق احتمال بروز مشکلات ژنتیکی افزایش میابد.
  • زوج‌هایی که در افراد درجه یک خانواده خود سابقه سقط مکرر داشته اند: اگر یکی از افراد نزدیک خانواده مثل مادر یکی از زوجین سابقه سقط مکرر داشته باشد، زوجین باید نسبت به انجام این آزمایشات اقدام نمایند.

جواب آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج چقدر طول می کشد؟

جواب آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج بین یک بازه زمانی چند روزه تا چند هفته‌ای آماده خواهند شد. اما به طور کلی باید گفت مواردی مثل نوع آزمایش و‌ پیچیدگی تفسیر آن نیز می‌توانند در مدت زمان آماده شدن نتایج آزمایشات ژنتیک دخیل باشند. به عنوان مثال آزمایشات ساده مثل آزمایش خون معمولا طی چند روز آماده خواهد شد. اما آزمایشات پیچیده برای تفسیر به مدت زمان بیشتری نیاز دارند.

 آزمایش ژنتیک برای ازدواج

نتیجه گیری

به طور کلی قبل از ازدواج زوجین باید طیف وسیعی از آزمایشات را انجام دهد. اما انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج برای تمامی زوج‌ها الزامی نیست و به تصمیم شخصی آن‌ها برمی گردد، مگر این که زوجین در گروه خاصی قرار بگیرند. در واقع باید گفت زمانی که زوجین با هم پیوند خویشاوندی دارند و یا این که یکی از افراد نزدیک خانواده آن‌ها مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی باشد، باید نسبت به انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.

در این آزمایشات ناهنجاری های ژنتیکی و میزان احتمال انتقال آن به نسل بعدی از طریق بررسی اطلاعات ژنی زوجین مشخص خواهد شد. اگر نسبت به انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج تردید دارید بهتر است از یک پزشک حاذق و با تجربه کمک بگیرید و با استفاده از مشاوره های وی در نهایت بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر به وب سایت آزمایشگاه جردن به آدرس  https://www.jordanmedlab.com/ مراجعه کنید./۲۸۱۴۲۱



Source link