پرستار اصفهان با رژیم غذایی از شر بوی بد دهان خلاص شوید


با رژیم غذایی از شر بوی بد دهان خلاص شوید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و رفع بوی بد دهان از طریق رژیم غذایی بیشتر صحبت کنیم.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، بسته نرم افزاری ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان را از غذاها برطرف می کند.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که در آن مقدار زیاد و متنوعی از میکروب ها وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ، مسواک زدن و شناور کردن ، و همچنین خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشیند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن مناسب و فلوتاسیون می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متاسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان برعکس شود ، پلاک دندانی می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
مقداری غذا بخورید

چندین ماده غذایی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را هم در دهان و هم بعد از آن ، هنگامی که جذب شده و توسط ریه ها دفع می شوند ، ایجاد کنند.

پرستار اصفهان با رژیم غذایی از شر بوی بد دهان خلاص شوید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقی مانده هایی به نام carrion یا putresidin تولید کنند. نتیجه آن بوی بد است.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده را نباید نادیده گرفت. در طول نگهداری ماهی ، این غذا به تجزیه ادامه می دهد و “آمین های بیوژنیک” تولید می کند که با تولید بوی بدن مرتبط است.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد ، زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را تشدید می کند.

چکار باید بکنیم

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذاها ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، خودداری کنید. البته ، باید بدانید که نیازی به حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
بوی بد دهان را با تغذیه مناسب درمان کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، فراموش نکنید که بهداشت دهان و دندان و مشورت با پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان ، شروع به رسیدگی به این مشکل است. این مشکل ممکن است به دلیل خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز باشد که با اجتناب از مشکل شما برطرف می شود. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکلات دندان یا لثه ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگار می کشید ، باید عادت خود را ترک کنید که نه تنها بوی بد دهان را از بین می برد ، بلکه گامی مهم در جهت سلامتی برداشته است.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه تعداد وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه زمان بیشتری به تغذیه باکتری ها اختصاص داده می شود و احتمال تجمع بقایای غذا در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، اکثر غذاها برای باکتری های دهان شیرین و البته اشتها آور و مطلوب هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت همیشه خوردن میان وعده در دهان خودداری کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای داشتن یک نفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود روزانه بعد از مسواک زدن ، دهان خود را با روغن نارگیل لمس کنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر عوامل بیماری زای مختلف دهان است. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبر داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، بسته نرم افزاری ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان را از غذاها برطرف می کند.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل است که پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی پرخطر

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید