نکات تغذیه ای در درمان کم خونی پرستار بالینی


مهمترین نکات تغذیه ای در کم خونی عبارتند از:

اهمیت به نکات تغذیه ای در کم خونی می تواند در پیشگیری و درمان این عارضه مفید باشد. کم خونی یک اختلال شایع است که در آن گلبول های قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به بافت های بدن وجود ندارد. کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن از مهمترین مشکلات تغذیه ای و بهداشتی در ایران است. این مشکل به ویژه در کودکان و زنان در سنین باروری شایع است.

نکات تغذیه ای در کم خونی

کمبود آهن در تمام مراحل زندگی می تواند عوارضی مانند کاهش شناخت و یادگیری داشته باشد که بسته به میزان کمبود ، شدت آنها متفاوت است. برای درمان کم خونی ، ابتدا باید علت آن مشخص شود. در صورت کمبود مواد غذایی مانند آهن ، اصلاح و مکمل غذاها به عنوان گزینه های مکمل پزشکی در نظر گرفته می شود.

منابع اصلی غذایی آهن جگر ، کشتارگاه ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و زرده تخم مرغ است. منابع گیاهی سبزیجات برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات مانند عدس و لوبیا نیز حاوی مقادیر مناسبی آهن هستند.

علل کم خونی

کم خونی به دلایل مختلف ایجاد می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمبود آهن

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن است که بر بدن شما تأثیر می گذارد. مغز استخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. بدون آهن کافی ، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی برای گلبول های قرمز تولید کند.

کم خونی در شرایط خاص

این نوع کم خونی در بسیاری از زنان باردار مشاهده می شود. این بیماری همچنین در اثر از دست دادن خون مانند خونریزی شدید قاعدگی ، زخم ، سرطان و استفاده منظم از برخی مسکن های بدون نسخه ، به ویژه آسپرین ایجاد می شود.

کمبود ویتامین

علاوه بر آهن ، بدن به اسید فولیک و ویتامین B-12 نیاز دارد تا گلبول های قرمز کافی را بسازد. رژیم غذایی بدون این ویتامین ها و سایر غذاهای ضروری می تواند تولید گلبول های قرمز را کاهش دهد.

همچنین در برخی از افرادی که B-12 کافی ندارند ، بدن قادر به جذب ویتامین های کافی نیست و می تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین شود که به آن کم خونی بدخیم گفته می شود.

کم خونی التهابی

برخی بیماری ها مانند سرطان ، ایدز ، روماتیسم ، بیماری کلیوی ، بیماری التهابی روده و سایر بیماری های التهابی حاد یا مزمن ، می توانند مانع تولید گلبول های قرمز خون شوند.

کم خونی آپلاستا

این کم خونی نادر و تهدید کننده زندگی زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند. دلایل کم خونی آپلاستیک شامل عفونت ها ، برخی داروها ، بیماری های خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی است.

کم خونی مرتبط با بیماری مغز استخوان

بیماری هایی مانند سرطان خون و میلوفیبروز می توانند با تأثیر بر تولید خون در مغز استخوان باعث کم خونی شوند. اثرات این نوع سرطان و بیماری های سرطانی از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر است.

میلوفیبروز این نوعی سرطان مغز استخوان است که از تولید طبیعی سلول های خونی جلوگیری می کند.

کم خونی همودیسول

زمانی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز به سرعت از بین می روند. برخی بیماریهای خونی تخریب گلبولهای قرمز را افزایش می دهند.

کم خونی سرپانتین

این بیماری ارثی و گاهی جدی است. علت آن کمبود هموگلوبین است که باعث ایجاد گلبول های قرمز در هلال های غیر طبیعی می شود. گلبولهای نامنظم خون زودرس می میرند و در نتیجه نقص مزمن گلبولهای قرمز ایجاد می شود.

توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی را ادامه دهید

میوه های خشک شده (برگ) ، به ویژه برگ زردآلو ، انجیر خشک ، کشمش و دانه های روغنی نیز حاوی مقادیر زیادی آهن هستند. البته باید توجه داشت که به طور کلی جذب آهن از منابع گیاهی کمتر رشد می کند.

ویتامین ها ج که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات تازه و خام وجود دارد ، جذب آهن از مواد مغذی از منابع گیاهی را افزایش می دهد.به ازعلاوه بر غذاهای ذکر شده ، بسیاری از انواع کم خونی در غذاهای دیگر مانند اسید فولیک و ویتامین ها وجود ندارد B12 منابع مناسب این عناصر کمیاب نیز باید ایجاد شود.

مهمترین و شایع ترین علل کمبود آهن ، مصرف ناکافی منابع غذایی حاوی آهن مانند گوشت ، به ویژه گوشت قرمز است که منبع غنی آهن قابل جذب است. عادات غذایی نادرست ، مانند نوشیدن چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا ، نیز می تواند منجر به کمبود آهن شود.

علاوه بر این ، برخی رفتارهای غذایی ، مانند مصرف منظم ساندویچ های آماده ، سوسیس ، کالباس ، پیتزا و تنقلات کم کالری مانند سیب زمینی سرخ کرده ، نوشابه ، شکلات و پفک نیز افراد را در معرض کمبود آهن قرار می دهد. زیرا این غذاها اغلب آهن کمی دارند. مصرف نان هایی که از جوش شیرین استفاده می کنند یکی دیگر از عوامل م inثر در ایجاد کمبود آهن است.

نکات تغذیه ای در کم خونی

نظرات متفاوتی در مورد استفاده از مکمل های آهن در دوران قاعدگی وجود دارد. مهمترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر کم خونی فقر آهن ندارید ، مصرف زیاد این ماده و تجمع آن در بدن به دلیل خاصیت اکسیداتیو آهن می تواند خطرات احتمالی مانند بیماری قلبی را ایجاد کند. سرطان ها

سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 ، گزارشی را منتشر کرد که توصیه می کرد از مکمل های متناوب آهن در زنان در سنین باروری در مناطق جهان با شیوع بالای کم خونی بسته استفاده شود. البته همانطور که گفته شد ، توصیه مصرف مکمل های آهن در افراد مختلف متفاوت است و باید پس از آزمایش خون انجام شود و در موارد عادی ، رعایت نکات توصیه شده برای جلوگیری از کم خونی کافی است.

در همه انواع کم خونی ، میزان هموگلوبین خون کاهش می یابد و میزان اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام ها کاهش می یابد. از بین انواع مختلف کم خونی ، سه مورد بسیار شایع است. این سه نوع عبارتند از:

  1. نارسایی کمبود آهن
  2. کمبود اسید فولیک
  3. کمبود ویتامین B12

نکات تغذیه ای در کم خونی

نکات تغذیه ای در کم خونی

تفاوت بین کم خونی فقر آهن و سایر کم خونی ها

در این حالت ، علاوه بر کاهش سطح هموگلوبین خون ، گلبول های خون به ویژه گلبول های قرمز نیز کاهش می یابد.

کم خونی ناشی از ویتامین B12 و اسید فولیک چیست؟

در این دو نوع کم خونی ، هموگلوبین خون کاهش یافته و سلول های خونی افزایش می یابد. کم خونی فقر آهن را می توان با یک آزمایش ساده تشخیص داد. با این حال ، برای تشخیص کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 ناشی از کم خونی ناشی از اسید فولیک ، امکان انجام آزمایشات دقیق وجود دارد که فقط در آزمایشگاه مجهز قابل انجام است.

علائم فیزیکی این سه نوع چیست؟

علائم هر سه نوع کم خونی تقریباً یکسان است. علائمی مانند رنگ پریدگی ، خستگی زودرس و بیش از حد در طول روز. از دست دادن حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن نیز مشاهده می شود.

رژیم درمانی این کم خونی ها چیست؟

در درازمدت ، استفاده طولانی مدت از داروهای مرتبط با آن برای همه انواع کم خونی توصیه نمی شود ، اما استفاده کوتاه مدت از این داروها به کاهش علائم کم خونی شدید کمک می کند و پس از کمی از بین رفتن آن ، می توان از رژیم غذایی مناسب استفاده کرد. به دست آمده منعکس شده

برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ، روزانه 2 تا 3 وعده گوشت توصیه می شود. در افراد مبتلا به کم خونی به دلیل کمبود اسید فولیک ، خوردن یک یا دو وعده سبزیجات تازه در روز رژیم غذایی مناسبی است.

تغذیه و کم خونی

کم خونی را می توان با علل و علائم مختلفی تشخیص داد. نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش تغذیه در پیشگیری و درمان کم خونی است. برخی از داروها و مشکلات مزمن سلامتی می توانند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند. پزشک شما به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک می کند تا رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از کمبود آهن و داشتن زندگی راحت تر ، سالمتر و شادتر مدیریت کنند.

علائم کم خونی

علائم کم خونی بستگی به علت آن دارد. اگر کم خونی ناشی از یک بیماری مزمن باشد ، می توان با آزمایش تشخیص داد.

بسته به علت کم خونی علائم وجود دارد. این علائم در صورت بروز شامل موارد زیر است:

  • لاکو
  • ضعف
  • پوست زرد یا کم رنگ
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • دست و پای سرد
  • سردرد

نکات تغذیه ای در کم خونی

نکات تغذیه ای در کم خونی

کم خونی و بیماریهای مزمن

اگرچه انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد ، این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای انتقال اکسیژن از طریق بدن خود ندارید.

کم خونی می تواند نتیجه از دست دادن خون ، عوامل ژنتیکی یا عوامل دیگر باشد. بیماریهای مزمن مانند HIV / AIDS ، سرطان ، آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون و سایر موارد می تواند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهد. در صورت تشخیص بیماری مزمن ، از متخصص تغذیه خود در مورد افزایش خطر کم خونی سوال کنید.

اهمیت آزمایش سطح آهن

اگر فکر می کنید کم خونی دارید ، حتما سطح آهن خود را آزمایش کنید. میزان آهن مورد نیاز فرد بستگی به جنسیت ، سن و سایر عوامل بهداشتی دارد. انجمن ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که مردان روزانه به 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. در زنان 19 تا 50 سال ، مقدار آهن مورد نیاز 18 میلی گرم است. زنان بالای 50 سال روزانه به 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. مصرف زیاد یا کمتر آهن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

داروها و مکمل های آهن

در صورت تشخیص کم خونی ، مکمل ها و داروهایی برای درمان مشکل دریافت خواهید کرد. همیشه طبق دستورالعمل داروهای تجویز شده را مصرف کنید. داروها یا مکمل های خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی را می توان بسته به نوع و عوامل بهداشتی افراد تشخیص داد ، موقتی است یا می تواند یک مشکل طولانی مدت باشد. در هر صورت تغذیه مناسب بخش مهمی در پیشگیری و مدیریت کم خونی است.

رژیم غذایی متعادل می تواند از کمبود آهن جلوگیری کند. اگر در معرض ابتلا به کم خونی هستید ، با متخصص تغذیه خود در مورد نحوه تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود صحبت کنید.

منابع آهن موجود در غذاها

آهن یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی که هر روز می خورید یافت می شود. با این حال ، اگر کمبود آهن دارید ، باید به میزان آهن در رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. ببینید کدام غذاها دارای سطح آهن هستند و کدام یک انتخاب شماست. غذاهای زیادی سرشار از آهن هستند.

بدن شما در مقایسه با منابع گیاهی ، بیشتر آهن خود را از منابع گوشت جذب می کند. اگر کمبود آهن دارید ، حتماً گوشت بوقلمون ، مرغ و گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی ، کلم پیچ و اسفناج از دیگر نمونه های رایج غذاهای وحشی هستند. برخی از غذاهای غنی از آهن که اغلب برای افزایش سطح آهن توصیه می شوند عبارتند از:

  1. گوشت گوساله
  2. گوشت بره
  3. بوقلمون
  4. جوجه
  5. کبد
  6. تخم مرغ
  7. غذای دریایی
  8. نان و غلات
  9. میوه هایی مانند توت فرنگی ، هندوانه ، کشمش ، خرما ، انجیر ، زردآلو خشک ، هلو خشک
  10. لوبیا

در مورد غذاهای سرخ شده از متخصص تغذیه خود سوال کنید.

نکات تغذیه ای در کم خونی

چه غذاهایی جذب آهن را افزایش می دهند؟

علاوه بر نیاز به خوردن غذاهای غنی از آهن ، متخصص تغذیه غذاهایی را توصیه می کند که به جذب آهن کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C می توانند جذب آهن را افزایش دهند.

به دنبال راه های ساده ای برای ترکیب غذاهای تخمیر شده با منابع ویتامین C باشید. برای مثال ، افزودن گوجه فرنگی و فلفل به سالاد کلم پیچ و اسفناج یک وعده غذایی غنی از مواد مغذی برای شما فراهم می کند که به شما در مدیریت کم خونی کمک می کند. ویتامین E موجود در هویج ، سیب زمینی شیرین ، پرتقال و سایر غذاهای رایج نیز می تواند به جذب آهن کمک کند.

غذاهایی که مانع جذب آهن می شوند کدامند؟

اگرچه خوردن غذاهای سرشار از آهن برای درمان کم خونی مهم است ، اما دانستن غذاهایی که جذب آهن را محدود یا متوقف می کنند نیز مهم است. کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم است ، اما می تواند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری کند.

برخی از نان های غلات کامل ، غلات و محصولات سویا حاوی اسیدی به نام فیتات هستند. فیتو و اسید فیتیک می توانند جذب آهن را کاهش دهند ، بنابراین در مورد محدودیت اسید فیتیک در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. قهوه و چای ، به ویژه چای سیاه ، می تواند جذب آهن را مسدود کند. بهتر است هنگام خوردن غذا از مصرف این مواد خودداری کنید.

بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از غذا چای یا قهوه خود را بنوشید. اگر کم خونی دارید ، از متخصص تغذیه خود بخواهید تا به شما کمک کند غذاهایی را که رژیم غذایی شما نیاز دارد ، دریافت کنید. متخصص تغذیه غذاها را با توجه به نیازهای غذایی منحصر به فرد شما توصیه می کند و غذاهایی را که باید از آنها اجتناب کنید مشخص می کند.

دیدگاهتان را بنویسید