علل گرسنگی مداوم و راههای جلوگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن است که نشان می دهد به غذای بیشتری احتیاج دارد. وقتی گرسنه هستیم ، ممکن است شکم ما بیداد کند و احساس کنیم که کاملا خالی هستیم. گاهی این گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، بی حالی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چند ساعت بین وعده های غذایی خود بدون احساس گرسنگی وقت بگذارند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ما دائماً احساس ضعف و گرسنگی کنیم ، که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم.

احساس گرسنگی

دلایل احساس گرسنگی و ضعف مداوم:

1. عدم مصرف کافی پروتئین باعث می شود احساس گرسنگی و ضعف کنید

مصرف پروتئین مناسب برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند کالری کمتری در طول روز دریافت کند ، بنابراین تولید هورمون هایی که باعث احساس سیری می شوند ، افزایش می یابد. به همین دلیل ، اگر پروتئین کافی در وعده غذایی خود دریافت نکنید ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

کدام غذاها حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف دارای پروتئین هستند ، بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی کار سختی نیست. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ دارای پروتئین زیادی هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا آجیل و غلات کامل نیز حاوی پروتئین هستند.

2. کم خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب مناسب برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی ضروری است. خواب مناسب از بیماری های خطرناک و مزمن جلوگیری می کند. خواب خوب و درست به اندازه یک اشتها آور است ، زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون ها و افزایش احساس گرسنگی در فرد می شود. برای داشتن بدن سالم و کنترل اشتها ، 8 ساعت در شب بدون وقفه بخوابید.

3. ما بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین ها را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که برای پخت نان و تهیه ماکارونی استفاده می شود. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدراتها فیلر فیبر ندارند و بدن آنها را خیلی سریع هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز سطح قند خون را کاهش می دهند. در نتیجه می توان از جایگزین ها به تدریج استفاده کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و همچنین کربوهیدرات برای کنترل گرسنگی هستند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی بر احساس گرسنگی

چربی نقش اساسی در پر کردن بدن شما دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش بیشتر طول می کشد و در معده می ماند ، بنابراین گرسنگی دیرتر احساس می شود. کسانی که سعی می کنند چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای خود را برای قند و کربوهیدرات افزایش می دهند. منابع غذایی پرچرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست کم چرب ، دانه های کتان و آووکادو است.

5- ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب علاوه بر بهبود سلامت مغز و قلب ، به طور کلی عملکرد بدن را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش بستگی مستقیم به میزان آب مصرفی ما دارد. نوشیدن یک لیوان آب معده شما را پر کرده و احساس سیری می کند. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا نیز میزان کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی احساس تشنگی را می توان با گرسنگی اشتباه گرفت در این حالت ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. با خوردن غذا حواس ما پرت می شود

اگر شیوه زندگی شلوغی دارید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام می دهید ، همزمان آسیب های مختلفی به بدن و سلامتی خود وارد می کنید. این شیوه غذا خوردن در نهایت باعث افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می شود. حواس پرتی آگاهی از میزان غذای مصرفی را کاهش می دهد ، بنابراین بدن سپس سیر می شود.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

در برخی افراد ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که سیگنال متفاوتی را به مغز ارسال می کند. اگر شیوه زندگی استرس زایی دارید ، بیشتر اوقات احساس گرسنگی می کنید.

8. عوارض جانبی هر دارویی که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابتی ، داروهای ضد بارداری ، ضد اسپاسم و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است برای جایگزینی برخی از داروها با پزشک مشورت کنید ، اما در برخی موارد فقط موارد قبلی باید رعایت شود تا اثر این عارضه کمتر شود.

9. رابطه بین سلامت عمومی بدن و احساس گرسنگی

در نهایت باید سلامت عمومی بدن را بررسی کرد. از آنجا که احساس ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها می تواند نشانه مشکل در بدن باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این حالت را در بدن تشدید می کند. بنابراین ، گاهی اوقات ، یک معاینه فیزیکی کامل لازم است تا از ایجاد مشکلات داخلی در بدن جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید