صفر تا صد عمل بینی و جراحی های پلاستیک


عمل بینی یا رینوپلاستی یک نوع جراحی زیبایی و پلاستیک است که امروزه در سراسر جهان از جمله ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. همه انسان‌ها به صورت ذاتی به دنبال زیبا شدن هستند و علم پزشکی به آن‌ها کمک می‌کند تا به این هدف دست پیدا کنند. چهره هر فرد به عنوان ویترین ظاهری تاثیر بسیار زیادی در برقراری ارتباط با افراد دیگر دارد. افرادی که چهره‌ زیبایی دارند، از اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس بالاتری برخوردار هستند‌‌. بینی یکی از اجزای مهم صورت است که فرم آن زیبایی چهره را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. با یک بینی خوش‌فرم، زیبا و بدون نقص می‌توان چهره را زیباتر و جذاب‌تر کرد.

به همه افرادی که قصد عمل بینی دارند؛ توصیه می‌شود که جراحی بینی خود را به یک دکتر فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی یا جراح گوش و حلق و بینی بسپارند تا علاوه بر اصلاح نقص‌های ظاهری بینی، نقص‌ها ساختاری و داخلی آن را نیز حل کنند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره جراحی زیبایی و پلاستیک بینی و جراحی‌های پلاستیک دیگر در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. لطفا تا انتهای مقاله ما را تنها نگذارید.‌

 عمل بینی

چه افرادی سراغ جراحی زیبایی و پلاستیک بینی می‌روند؟

کسانی که از شکل ظاهری بینی خود ناراضی هستند و ابعاد بینی آن‌ها با سایر اجزای صورتشان تناسب ندارد، به سراغ جراحی زیبایی و پلاستیک بینی می‌روند‌. البته درصد بسیار کمی از داوطلبان جراحی بینی نیز کسانی هستند که بینی آن‌ها مشکل ساختاری دارد و در اثر سوانح مختلف آسیب دیده است. دکتر جراح زیبایی بینی همه تلاش خود را خواهد کرد که بیمار به تمام خواسته‌های معقول و واقع‌بینانه خود در رابطه با اصلاح ایرادهای ظاهری مانند کجی بینی، قوز بینی و متقارن نبودن بینی و ایرادهای ساختاری بینی مانند پولیپ و مشکلات تنفسی خود برسد.

درصد زیادی از طرفداران جراحی زیبایی و پلاستیک بینی را گروه سنی نوجوانان تشکیل می‌دهد؛ زیرا نوجوانان به دلیل اقتضای سنی نسبت به ظاهر خود حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و گاهی اوقات تحت تاثیر هم سن و سال‌ها یا والدین خود به عمل بینی ترغیب می‌شوند. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که دکتر جراح زیبایی بینی قبل از هر گونه اقدامی باید مطمئن شود که انتخاب جراحی بینی با رضایت کامل بیمار است و والدین یا همسالان او را تحت فشار قرار نداده‌اند.

عمل بینی

بهترین و مناسب‌ترین سن برای جراحی زیبایی و پلاستیک بینی چه سنی است؟

بهترین و مناسب‌ترین سن برای انجام جراحی زیبایی و پلاستیک در ناحیه بینی زمانی است که فرد به بلوغ جسمی کامل رسیده باشد. همانطور که می‌دانیم توقف رشد استخوان‌ها و صفحات رشدی در دختران سن پانزده سالگی و در پسران سن هفده سالگی است. با توجه به این موضوع بهترین و مناسب‌ترین سن برای عمل بینی برای دختران بعد از شانزده سالگی و برای پسرها بعد از هجده سالگی است‌. به این نکته توجه داشته باشید که نوجوانان زیر سن قانونی یعنی زیر هجده سال به هیچ وجه بدون اجاره پدر یا قیم قانونی خود نمی‌توانند که بینی خود را جراحی کنند.

به طور کلی بهتر است که عمل بینی در بازه زمانی بین بیست تا سی سالگی انجام شود‌. یکی از دلایل بسیار مهمی که متخصص گوش و حلق و بینی نسبت به سن جراحی بینی حساسیت زیادی به خرج می‌دهد، آسیب‌های جبران‌ناپذیر عمل زودهنگام بینی است که منجر به غیرعادی شدن چهره می‌شود. کسانی که در سن بالا تصمیم می‌گیرند که عمل زیبایی بینی انجام دهند، حداکثر باید بیشتر از شصت سال نباشند؛ زیرا بعد از شصت سالگی پوست خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و احتمال بدم فرم شدن فرم و شکل بینی بعد از جراحی وجود دارد. علاوه بر این بیهوشی عمومی برای افراد مسن بالای شصت سال خطرناک است.

انواع بینی که با کمک جراحی زیبایی و پلاستیک به فرم دلخواه تغییر پیدا می‌کنند، کدام‌اند؟

انواع بینی به دو گروه بینی‌های گوشتی و بینی‌های استخوانی تقسیم می‌شوند که در ادامه با ویژگی هر یک از آن‌ها آشنا می‌شوید.

بینی‌های گوشتی

بینی‌های گوشتی به بینی‌هایی گفته می‌شود که دارای پوست ضخیمی هستند، غضروف ضعیفی دارند و بافت چربی آن‌ها بیشتر است. جراحی زیبایی و پلاستیک بینی‌های گوشتی برای دکتر جراح زیبایی بینی کار نسبتا سختی خواهد بود و به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد. بعضی از مواقع دکتر جراح بینی در عمل بینی از روش پیوند غضروف استفاده می‌کند. جراح بینی با این روش اسکلت و ساختار بینی را تقویت و محکم می‌کند. برای پیوند غضروف معمولا غضروف مورد نیاز از دنده یا پشت گوش فرد برداشته می‌شود‌. اگر بافت دنده یا گوش برای برداشتن غضروف مناسب نباشد، غضروف مصنوعی راهکار خوبی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های بینی گوشتی می‌توان به مواردی مانند نوک گرد و پهن، بافت ضعیف غضروف و اسکلت، تعداد زیادی غدد چربی در نوک بینی اشاره کرد.

بینی‌های استخوانی

بینی‌های استخوانی به بینی‌هایی گفته می‌شود که روی پل آن‌ها یک قوز وجود دارد. قوز بینی به عنوان مهم‌ترین ویژگی بینی‌های استخوانی محسوب می‌شود.‌ بینی استخوانی پوست نازکی دارد، غضروف آن مستحکم است و میزان چربی در آن بسیار کمتر از بینی‌های گوشتی است.‌ جراح زیبایی و پلاستیک بینی‌های استخوانی برای دکتر جراح پلاستیک کار بسیار راحتی است. اندازه قوز موجود در بینی‌های استخوانی متفاوت است. از مزایای داشتن بینی استخوانی این است که بعد از جراحی زیبایی بینی میزان التهاب و کبودی در آن‌ها نسبت به بینی‌های گوشتی بسیار کمتر است.

در جراحی زیبایی و پلاستیک بینی، چند مدل بینی وجود دارد؟‌

کسانی که قصد دارند شکل ظاهری و ایرادهای بینی خود را از طریق جراحی زیبایی و پلاستیک اصلاح کنند، برای انتخاب مدل بینی خود سه گزینه پیش رو دارند. مدل‌های بینی عبارت‌اند از: بینی طبیعی یا مردانه، بینی فانتزی و بینی نیمه فانتزی.

مدل بینی طبیعی

یکی از مدل‌های بینی که برخی از افراد از دکتر جراح بینی درخواست می‌کنند که بینی آن‌ها را به شکل همان مدل عمل کند، مدل بینی طبیعی یا مردانه است‌. در این مدل، متخصص گوش و حلق و بینی فقط ایرادها و نقص‌های بینی را برطرف می‌کند و تغییر چندانی در اندازه آن ایجاد نمی‌شود. در بینی‌های طبیعی زاویه بین لب بالا و نوک بینی نود درجه و قوس آن بسیار کم است. آقایان به عمل بینی طبیعی علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

مدل بینی فانتزی

یکی دیگر از مدل‌های جراحی زیبایی و پلاستیک بینی مدل بینی فانتزی یا عروسکی نام دارد. در این مدل قوس بینی زیاد و نوک بینی رو به بالاست. زاویه بین نوک بینی و لب بالا بیشتر از مدل بینی طبیعی است.‌ اکثر خانم‌های جوان به بینی فانتزی علاقه بیشتری دارند و از جراح بینی درخواست می‌کنند که بینی آن‌ها را به این مدل درآورد. جراحی پلاستیک برای مدل فانتزی روی بینی‌های استخوانی نتیجه بهتر و موفقیت‌آمیزتری دارد. این مدل بینی برای بینی‌های گوشتی زیاد مناسب نیست.

مدل بینی نیمه فانتزی

همانطور که از نام مدل بینی نیمه فانتزی مشخص است، این مدل چیزی بین مدل بینی فانتزی و مدل بینی طبیعی است. در این مدل دکتر جراح زیبایی بینی قوس کمتری نسبت به مدل فانتزی روی پل بینی ایجاد می‌کند.

عمل بینی

دکتر مناسب برای انجام عمل جراحی زیبایی و پلاستیک بینی کیست؟‌

افرادی که قصد جراحی زیبایی و پلاستیک بینی دارند، در بیشتر مواقع نمی‌دانند که در هنگام جستجو برای پیدا کردن جراح به دنبال یک متخصص گوش و حلق و بینی باشند یا یک جراح پلاستیک خوب پیدا کنند. به این افراد توصیه می‌شود که در صورت وجود مشکلات تنفسی در بینی خود به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند تا علاوه بر عمل جراحی زیبایی مشکلات تنفسی آن‌ها نیز برطرف شود؛ اما در صورتی که فقط تغییر ظاهری و زیبایی بینی مد نظر است، انتخاب یک جراح پلاستیک نیز گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

جراح پلاستیک پزشکی است که بعد از اتمام پزشکی عمومی در جراحی عمومی تخصص می‌گیرد و بعد از آن فوق تخصص خود را در حوزه جراحی پلاستیک ادامه می‌دهد.‌ فوق تخصص جراحی پلاستیک قادر است که عملکرد همه قسمت‌های بدن را که در اثر سوانح مختلف از جمله آتش‌سوزی یا تصادف آسیب دیده‌اند به حالت درست برگرداند و زیبایی آن‌ها را نیز ترمیم و بازسازی کند. علاوه بر این عمل جراحی برطرف کردن افتادگی پلک، عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی، لیفت گردن، لیفت صورت، کاهش چربی شکم، ران،‌ بازو، پهلو، زیبایی اندام تناسلی و … نیزاز وظایف جراح پلاستیک است. متخصص گوش و حلق و بینی پزشکی است که در زمینه گوش، حلق و بینی تخصص دارد و قادر است تمام بیماری‌های موجود در ناحیه سر و گردن مانند سینوزیت، مشکلات تنفسی، عفونت گلو و …. را به خوبی تشخیص دهد.‌ دکتر گوش و حلق و بینی با پشت سر گذاشتن دوره‌های لازم و کسب دانش و آگاهی لازم می‌تواند جراحی زیبایی و پلاستیک بینی را نیز با بهترین کیفیت انجام دهد.‌

چگونه می‌توان یک دکتر جراح زیبایی بینی خوب انتخاب کرد؟

همه ما می‌دانیم که جراحی زیبایی و پلاستیک بینی اگر با کیفیت بالا و به خوبی انجام نشود، تاثیرات بسیار منفی روی چهره افراد متقاضی عمل بینی می‌گذارد. به همین دلیل باید در انتخاب دکتر جراح زیبایی بینی دقت لازم را داشته باشید. افراد متقاضی قبل از گرفتن وقت عمل معمولا با چند پزشک فعال در این زمینه آشنا می‌شوند که از وب سایت هایی همچون میهن پزشک میتوانید استفاده نمایید و در نهایت بعد از بررسی‌های لازم بهترین پزشک را انتخاب می‌کنند. تمام جراحان زیبایی و پلاستیک از نظر قانونی می‌توانند جراحی بینی انجام دهند. بیماران باید جراحی را انتخاب کنند که از مهارت بالایی برخودار باشد.

در عمل بینی فقط شکل ظاهری و کوچک شدن اندازه بینی نیست که اهمیت دارد، بلکه مجرای تنفسی هم مهم است. بیماران باید در زمان انتخاب جراح به سابقه او نیز توجه داشته باشند. هر چه پزشک باسابقه‌تر باشد از شهرت بالایی در بین مردم برخوردار است و اکثر مشتریانش از نتیجه کار او رضایت دارند. جراحان باسابقه و معروف قبل از انجام عمل بینی در یک جلسه مشاوره تمام نکات مورد نیاز را به طور کامل به بیمار توضیح می‌دهند. سابقه ابتلا به بیماری، کشیدن یا نکشیدن سیگار، نگرانی‌ها و خواسته‌های بیمار نکاتی هستند که جراح قبل از جراحی زیبایی و پلاستیک بینی درباره آن‌ها از بیمار سوال می‌کند‌. حتی برخی جراحان پلاستیک و پزشکان متخصص گوش و حلق بینی در صورت عدم نیاز به عمل زیبایی بینی به برخی از بیماران خود می‌گویند که بینی آن‌ها به عمل زیبایی نیازی ندارد.

عمل بینی

جراحی زیبایی و پلاستیک بینی با استفاده از چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

انواع روش‌های عمل بینی عبارت‌اند از: جراحی باز بینی و جراحی بسته بینی. در ادامه راجع به هر یک از این روش‌ها توضیح خواهیم داد.

جراحی باز بینی

در روش جراحی باز بینی عمل رینوپلاستی برای تغییر ظاهر و اندازه بینی یا هم‌زمان برطرف کردن مشکلات تنفسی مانند سینوس، پولیپ و … توسط دکتر گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. در این روش جراح یک برش بسیار کوچک در بین سوراخ‌های بینی ( ناحیه کولوملا) ایجاد می‌کند و بعد از جدا شدن سوراخ‌های بینی پوست بینی را به سمت بالا می‌کشد تا همه غضروف‌ها و استخوان‌های بینی را مشاهده کند و کار خود را آغاز کند. بعد از به پایان رسیدن مراحل جراحی زیبایی و پلاستیک بینی در این روش پوست بینی مجددا به جای اولیه خود باز می‌گردد و جای برش بین سوراخ‌های بینی مانند یک زخم کوچک باقی می‌مانند. این زخم بعد از بهبودی به طور کامل ناپدید خواهد شد.

جراحی بسته بینی

در روش جراحی بسته بینی جراحی زیبایی و پلاستیک بدون برش دادن ناحیه کولوملا از طریق سوراخ‌های بینی انجام می‌شود. تمام برش‌های مورد نیاز در جراحی بسته در داخل بینی ایجاد می‌شوند. در بسیاری از موارد جراحی بسته به جراحی باز اولویت دارد. جراح از طریق بر‌ش‌های پنهان داخلی به همه قسمت‌های بینی دسترسی دارد و می‌تواند مشکلات موجود در آن را برطرف کند. به روش جراحی بسته بینی جراحی سرپایی هم گفته می‌شود.

از بین روش‌های جراحی باز و جراحی بسته بینی کدام روش بهتر است؟

اینکه از بین روش‌های عمل جراحی باز یا جراحی بسته بینی کدام روش گزینه بهتر و مناسب‌تری است؛ کاملا به مهارت متخصص جراحی زیبایی و پلاستیک بینی و شرایط بیمار متقاضی بستگی دارد. در واقع نمی‌توان گفت که کدام روش بهتر است، بلکه جراح با توجه به شرایط بیمار و بررسی مشکلات بینی او باید روش مناسب‌تر را انتخاب کند. برخی از جراحان در روش جراحی باز یا رینوپلاستی بینی مهارت و تجربه بیشتری دارند و برخی دیگر در روش جراحی بسته بینی ماهرتر هستند؛ اما بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، این روزها روش جراحی باز بینی طرفداران ببشتری را به خود اختصاص داده و این روش با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است. به این نکته توجه داشته باشید که جراحی زیبایی و پلاستیک بینی با هر دو روش بسیار موثر خواهد بود، به شرطی که توسط یک جراح ماهر و باتجربه انجام شود. مزیت روش باز این است که جراح به همه قسمت‌های بینی دسترسی دارد و مزیت روش بسته این است که بینی بیمار کمتر ورم خواهد کرد.

قبل از جراحی زیبایی و پلاستیک بینی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بیماران متقاضی عمل بینی برای بهبود سریع، کاهش عوارض و خطرات جراحی زیبایی و پلاستیک بینی قبل از جراحی باید چند نکته بسیار مهم را رعایت کنند که در ادامه راجع به این نکات توضیح خواهیم داد.

رعایت رژیم غذایی

همه بیمارانی که متقاضی عمل زیبایی بینی هستند، چند هفته مانده به وقت عمل باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند. رعایت رژیم غذایی و استفاده از تغذیه خوب و مناسب تاثیر زیادی در کاهش احتمال ابتلا به عفونت و بهبود سریع زخم بینی دارد. بیماران چند هفته قبل از عمل بینی باید در رژیم غذایی خود انواع میوه، سبزیجات، غلات سرشار از پروتئین، مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌های A، C، بروملین و … را بگنجانند. استفاده از مکمل‌ و نوشیدنی‌های الکلی قبل از عمل بینی ممنوع است؛ زیرا این مکمل‌ها سرعت روند بهبودی بیمار را بعد از جراحی زیبایی و پلاستیک بینی کاهش می‌دهند. بهترین کار برای رعایت رژیم غذایی مشورت با پزشک است.

عدم مصرف برخی از داروها

نکته مهم دیگری که بیماران قبل از عمل بینی حتما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، این است که به دکتر جراح بینی خود توضیح دهند که در حال حاضر در حال مصرف چه دارویی هستند. مصرف بعضی از داروها ممکن است قبل یا بعد از عمل برای بیماران عوارض مختلفی ایجاد کند. جراح برای جلوگیری از بروز عوارض داروهای جایگزین برای بیمار تجویز کند‌. مصرف داروهایی مانند داروهای رقیق‌کننده خون، داروی آسپرین و داروی ایبوپروفن قبل از جراحی زیبایی و پلاستیک ممنوع است.

ممنوع بودن مصرف سیگار و قلیان

مصرف دخانیات تا چند روز قبل از عمل بینی ممنوع است؛ زیرا سیگار و تنباکو با کاهش جریان خون در بدن مانع از رسیدن اکسیژن به خون و بهبود زخم‌های ایجاد شده در عمل بینی می‌شود‌.‌ هر چه بهبود زخم جراحی بینی بیشتر به طول بینجامد، احتمال عفونت در بینی بالا می‌رود‌. به طور کلی عمل بینی به افرادی که اعتیاد شدید به سیگار یا قلیان دارند، توصیه‌ نمی‌شود. بیماران دو هفته قبل و بعد از جراحی زیبایی و پلاستیک بینی حتی یک نخ سیگار هم نباید استعمال کنند‌.

نکات مهم بعد از جراحی زیبایی و پلاستیک بینی شامل چه مواردی است؟

جراح پلاستیک یا دکتر گوش و حلق و بینی بعد از عمل به بیماران توصیه می‌کند که تا ۴۸ ساعت به طور مطلق فقط استراحت کنند و هیچ کار دیگری انجام ندهند. در زمان خواب سر بیمار باید مقداری بالاتر نگه داشته شود. پوشیدن لباس دکمه‌ای و جلوباز نکته دیگریست که بعد از عمل بینی حتما باید رعایت شود؛ زیرا پوشیدن یا خارج کردن لباس‌های جلوبسته برای بیماران کار بسیار سختی است. استفاده از کمپرس سرد برای جلوگیری از ایجاد کبودی در نواحی اطراف بینی نیز نباید فراموش شود‌. تا وقتی بینی بیمار پانسمان دارد، نباید صورت خود را بشوید یا به حمام برود‌.

اکثر افرادی که بینی خود را عمل می‌کنند، بعد از گذشت تقریبا دو هفته بهبود پیدا می‌کنند و به زندگی عادی خود باز می‌گردند‌. البته بعد از دو هفته نیز نباید ورزش‌های سنگین انجام دهند. کاهش مصرف نمک، استفاده از کرم ضد آفتاب و عدم استفاده از عینک آفتابی نکات دیگری هستند که بیماران حتما باید تا مدتی بعد از جراحی زیبایی و پلاستیک بینی رعایت کنند‌. لازم به ذکر است که بعد از بهبودی کامل به مدت چند ماه دکتر جراح بینی نتیجه عمل را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار می‌دهد.

عمل بینی

به طور کلی جراحی‌ زیبایی و پلاستیک شامل چه جراحی‌هایی است؟

  • جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی
  • جراحی برطرف کردن افتادگی پلک یا بلفاروپلاستی
  • جراحی گوش یا اوتوپلاستی
  • جراحی لیفت صورت یا ریتیدکتومی
  • جراحی لیفت ابرو
  • جراحی زیبایی گونه
  • جراحی ترمیمی پستان‌ها
  • جراحی ترمیمی لب شکری برای برطرف کردن ناهنجاری‌ها و اختلالات کام
  • جراحی دست و پا برای برطرف کردن اختلالات ناشی از برخی بیماری‌ها
  • جراحی برطرف کردن جای زخم‌ها
  • جراحی‌های مربوط به سرطان پوست

پیدا کردن بهترین دکتر جراحی زیبایی و پلاستیک از طریق سایت‌های معرفی و نوبت‌دهی

اگر قصد دارید با استفاده از جراحی زیبایی و پلاستیک ایرادها و نقص‌های موجود در بینی خود را برطرف کنید به یکی از سایت‌های معتبر معرفی و نوبت‌دهی پزشکان سر بزنید. در این سایت‌ها به راحتی می‌توان به آدرس و شماره تلفن بهترین جراح بینی در شهر محل سکونت خود دست پیدا کرد. در این سایت‌ها امکان گرفتن وقت ویزیت به صورت آنلاین هم برای بیماران وجود دارد.

عمل بینی

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به جراحی زیبایی و پلاستیک بینی را به صورت جامع و کامل توضیح دهیم. نکات ارائه شده در این مقاله عبارت‌اند از: مناسب‌ترین سن برای عمل بینی، معرفی انواع بینی شامل بینی‌های استخوانی و گوشتی، انواع مدل‌های بینی شامل بینی‌های طبیعی، فانتزی و نیمه فانتزی، دکتر مناسب جراحی زیبایی و پلاستیک بینی، نکات مهم در انتخاب بهترین دکتر جراح بینی، روش‌های جراحی زیبایی بینی، نکات مهم قبل و بعد از جراحی، معرفی انواع مختلف جراحی زیبایی و پلاستیک و پیدا کردن بهترین جراح از طریق سایت‌های معرفی و نوبت‌دهی پزشکان‌ که بهترین سایت در ایران میهن پزشک میباشد و استفاده از سایت میهن پزشک را به شما پیشنهاد می کنیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.



Source link