بررسی 0 تا 100 ” تغذیه بعد از پیوند استخوان دندان


انتخاب رژیم غذایی مناسب بعد از ایمپلنت مهم است. تغذیه بعد از پیوند استخوان دندان باید شامل مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها، مایعات، غذاهای نرم، انواع پوره‌ها میوه‌های له شده به همراه سبزیجات باشد. شما می‌توانید غذاهای خوش طعم را با این مواد تهیه کرده یا هر یک را به‌صورت جداگانه مصرف کنید.

ملاحظات کلی در رابطه با تغذیه بعد از پیوند استخوان دندان

همانطور که در سایت دکتر الهام وزیری متخصص ایمپلنت دندان آمده است:

متأسفانه بعضی از بیماران نسبت به این مورد مهم بی تفاوت هستند و با مصرف مواد غذایی نامناسب در دوره نقاهت و درمان ناشی از کاشت ایمپلنت، موجب آسیب به ناحیه جراحی شده و در نتیجه به ایمپلنت آسیب وارد می گردد. بنابراین می توان گفت ارتباط تغذیه دهان و ایمپلنت های دندان در بهبود زخم، حفظ کیفیت و ماندگاری ایمپلنت دندان است. بنابراین این مورد را جدی بگیرید و از دندانپزشک بخواهید تا یک برنامه غذایی مناسب را برای گذراندن دوره نقاهت پس از کاشت ایمپلنت در اختیار شما قرار دهد.

مصرف مایعات کافی

نوشیدن آب، آبمیوه‌های طبیعی و سوپ‌های رقیق، به حفظ رطوبت بدن و کمک به فرآیند بهبودی ضروری است. سعی داشته باشید در طول روز حداقل ۸ لیوان مایعات بنوشید.

پیوند استخوان دندان

غذاهای نرم

در روزهای اول پس از پیوند، باید از غذاهای نرم و جویدنی که به بخیه‌ها و محل پیوند فشار وارد نکنند، بهره ببرید. سوپ، پوره سیب‌زمینی، ماست، تخم‌مرغ، ماهی، مرغ پخته‌شده و میوه‌های نرم مانند موز و هلو، از جمله این غذاها هستند.

غذاهای مغذی

مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و موادمعدنی، برای ترمیم بافت‌ها و استخوان‌ها ضروری است. گوشت کم‌چرب، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات، منابع خوبی از این مواد مغذی هستند.

محدودیت‌های غذایی

از مصرف غذاهای سفت، تند، اسیدی، دانه‌دار و چسبنده که می‌توانند به بخیه‌ها آسیب برسانند یا جویدن آنها دشوار است، بپرهیزید. از نوشیدن الکل و سیگار کشیدن که می‌توانند روند بهبودی را مختل کنند نیز جدا بپرهیزید.

تقسیم‌بندی تغذیه بعد از پیوند استخوان دندان در روزهای اول و عاطی

زمانی‌که عمل پیوند استخوان دندان را انجام می‌دهید، تغذیه شما به دو بخش روزهای اول و روزهای عاطی تقسیم می‌شود. به‌عنوان یک فرد که تحت عمل جراحی مهمی قرار گرفته است، باید به مواردی که در این دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند، توجه بسیاری داشته باشید.

نکات تغذیه‌ای در روزهای اول بعد از پیوند

  • در ۲۴ ساعت اول پس از پیوند، فقط از مایعات خنک و بدون مواد ترکیبی مانند آب، آبمیوه و سوپ رقیق استفاده کنید.
  • از جویدن غذا در سمت دهان که پیوند انجام شده است، بپرهیزید.
  • غذا را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به آرامی بجوید.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید، زیرا می‌تواند به بخیه‌ها فشار وارد کند.
  • بعد از غذا، دهان خود را با آب نمک ولرم شستشو دهید.

نکات تغذیه‌ای در روزهای بعد

  • به تدریج، غذاهای نرم و جویدنی را به رژیم غذایی خود بیافزایید.
  • از مصرف غذاهای سفت، تند، اسیدی، دانه‌دار و چسبنده بپرهیزید.
  • به مصرف مایعات کافی ادامه دهید.
  • از مکمل‌های غذایی با مشورت دندانپزشک خود می‌توانید استفاده کنید.

در اینجا، به چند نمونه از غذاهای مناسب بعد از پیوند استخوان دندان اشاره می‌کنیم:

  • سوپ‌ها: سوپ مرغ، سوپ سبزیجات، سوپ عدس، سوپ خامه و قارچ له شده‌
  • پوره‌ها: پوره سیب‌زمینی، پوره کدو حلوایی، پوره نخودفرنگی
  • ماست و لبنیات: ماست ساده، ماست یونانی، پنیر خامه‌ای، شیر سرد
  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ آب‌پز، املت له شده با آب گوجه
  • گوشت و مرغ: گوشت چرخ‌کرده، مرغ پخته‌شده، ماهی
  • میوه‌ها: موز، هلو، گلابی، سیب پخته‌شده یا له شده
  • سبزیجات: کدو حلوایی، اسفناج پخته‌شده، هویج پخته‌شده

در صورت بروز هر گونه علائم غیرعادی مانند درد، ورم لثه به شکل غیر معمول، خونریزی یا عفونت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. با توجه به اطلاعاتی که در وبسایت دکتر الهام وزیری ارائه شده است:

باد کردن و بزرگ شدن و به طور کلی ورم لثه که به عنوان هایپرپلازی (Gingival Hyperplasia) یا هایپرتروفی لثه نیز شناخته میشود، به رشد بیش از حد و غیر طبیعی بافت های لثه گفته می‌شود.

ورم لثه موضوع خطرناکی است که باید مدنظر قرار گیرد.

پیوند استخوان دندان

آیا لازم است در تغذیه بعد از پیوند استخوان دندان از مکمل‌های غذایی استفاده کرد؟

در برخی موارد، دندانپزشک احتمالا مصرف مکمل‌های غذایی را برای کمک به بهبودی و ترمیم بافت‌ها تجویز کند. برخی از مکمل‌های مفید در این دوران می‌تواند ویتامین C باشد. ویتامین سی به ترمیم بافت‌ها و کلاژن‌سازی کمک می‌کند که تاثیر بسیار خوبی بر روند درمان دارد.

ویتامین D نیز به جذب کلسیم و سلامت استخوان‌ها می‌افزاید. چه برای استخوان دندان و چه محلی که استخوان برداشته شده است، ویتامین دی تاثیر بسیار خوبی دارد. در دسته مواد مغذی، روی نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن و ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند.

از سویی دیگر، کلسیم هم برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. با استفاده از قرص‌های مکمل غذایی، می‌توانید تمام مورد نیاز را برای بهبود دندان خود داشته باشید.

مراقبت از بخیه‌ها و مدیریت درد را مدنظر خود قرار دهید

به غیر از موارد مربوط به تغذیه بعد از پیوند استخوان دندان، باید مراقبت از بخیه‌ها و مدیریت درد را نیز مدنظر خود قرار دهیم. بخیه‌ها را به‌طور مرتب با آب نمک ولرم شستشو دهید. از دست زدن یا تحریک آن‌ها خودداری کنید. از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های داغ که می‌توانند باعث تحریک بخیه‌ها شوند، جدا بپرهیزید؛ زیرا خونریزی بخیه‌ها می‌تواند وضعیت بدی را به‌همراه داشته باشد.

برای مدیریت درد نیز، در صورت احساس درد شدید، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. توصیه می‌شود بیشتر از کمپرس یخ برای کاهش تورم و درد بهره ببرید. لازم به‌ذکر است که از فعالیت‌های بدنی سنگین که می‌توانند به بخیه‌ها یا محل پیوند آسیب برسانند، خودداری کنید. در آخر به تدریج و با مشورت دندانپزشک خود، فعالیت‌های بدنی مانند ورزش کردن را آغاز کنید.

جمع‌بندی

تغذیه بعد از پیوند استخوان دندان بسیار حیاتی است. در این مرحله، مراقبت و تغذیه مناسب باعث بهبود سریع‌تر فرآیند بهبودی و ترمیم می‌شود. مصرف غذاهای نرم و خوراکی‌های پوره‌ای می‌تواند از زخم‌ها و عوارض جراحی جلوگیری کند. مصرف موادغذایی غنی از پروتئین، ویتامین C و کلسیم برای تقویت استخوان‌ها و بازسازی بافت‌های زخمی مفید است. نوشیدنی‌های سرد و نرم به تسکین درد و التیام عود زخم‌ها کمک می‌کنند. حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها و اجتناب از مصرف موادغذایی سخت و گرم مهم است./۲۷۱۳۵۴



Source link