بررسی آینده شغلی دستیار دندانپزشکی در ایران


کار در حوزه بهداشت و درمان همواره مورد توجه جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده است. مشاغلی مانند پزشکی، پرستاری و دندانپزشکی، همواره جزء محبوب‌ترین فرصت‌های شغلی در بازار کار بوده‌اند. کار در هر یک از این مشاغل نه‌تنها می‌تواند امنیت شغلی افراد جویای کار را تضمین نماید، بلکه می‌تواند موجب ارتقای شغلی و دریافت حقوق و مزایای قابل‌توجه شود.

یکی از مشاغل با اهمیت بالا در حوزه بهداشت و درمان، شغل دستیار دندانپزشک است. با توجه به این موضوع که سلامت دهان و دندان همواره مورد توجه عموم جامعه قرار دارد، کار در این فرصت شغلی می‌تواند درآمد خوبی را برای شاغلان این حوزه به همراه داشته باشد. در این مقاله به بررسی موضوعاتی مانند وظایف دستیار دندانپزشک و مهارت های لازم برای کار در این حرفه خواهیم پرداخت.

شرح وظایف دستیار دندانپزشک

وظایف و مسئولیت‌ های مختلفی در شغل دستیار دندانپزشک وجود دارد. یکی از وظایف مورد توجه در آگهی‌های استخدام دستیار دندانپزشک، ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی لازم به بیماران است. یک دستیار دندانپزشک باید با بررسی شرایط مراجعه‌کنندگان به کلینیک ها و مطب‌های دندانپزشکی، ایشان را برای انجام کارهای مرتبط با دندانپزشکی آماده نماید. جهت آگاهی از وظایف مورد توجه در آگهی‌های استخدام دستیار دندانپزشک بدون سابقه مراجعه به این URL https://jobvision.ir/jobs/collection/dentist-assistant را پیشنهاد می‌کنیم.

یک دستیار دندانپزشکی ممکن است بیماران را برای برخی از اقدامات جراحی دهان و دندان آماده نماید. برای این منظور لازم است تا فرد با دانش دندانپزشکی و برخی از فرآیندهای جراحی دهان و دندان، آشنایی لازم را داشته باشد.

یکی دیگر از وظایف دستیار دندانپزشکی، ارائه کمک‌های لازم به دندانپزشک در طول فرآیندهای دندانپزشکی است. به همین دلیل است که در شغل دستیار دندانپزشکی، فرد باید نسبت به ابزارها و وسایل دندانپزشکی آشنایی لازم را داشته باشد.

همچنین عکس‌برداری از محیط دهان و دندان با اشعه ایکس، یکی دیگر از وظایفی است که معمولا دستیاران دندانپزشکی در کلینیک ها و مراکز درمانی انجام می‌دهند. یکی دیگر از مسئولیت های یک دستیار دندانپزشکی، ارائه نوبت به مراجعه‌کنندگان و تنظیم نمودن وقت دندانپزشکی است. در ادامه برخی دیگر از وظایف و مسئولیت های یک دستیار دندانپزشکی آورده شده است:

  • خوشامدگویی به مراجعه‌کنندگان و بیماران
  • اطمینان یافتن از راحتی مراجعه‌کنندگان و بیماران در کلینیک ها و مطب‌های دندانپزشکی
  • فراهم‌ نمودن شرایط مساعد برای انجام کارهای دندانپزشکی
  • استریلیزه نمودن وسایل و تجهیزات دندانپزشکی
  • ارائه کمک به دندانپزشکان در هنگام انجام کارهای دندانپزشکی
  • کمک به حفظ سلامت دهان و دندان بیماران در طول انجام فرآیندهای دندانپزشکی با استفاده از وسایل و تجهیزات مربوطه
  • ارائه راهنمایی‌های لازم به بیماران در رابطه با مراقبت از دهان و دندان
  • ثبت عملیات درمانی انجام‌شده برای بیماران مختلف
  • دریافت هزینه دندانپزشکی از مراجعه‌کنندگان و بیماران

مهارت های لازم برای استخدام دستیار دندانپزشک

برای اینکه بتوانید در شغل دستیار دندانپزشک درآمد خوبی داشته باشید و پیشنهادهای شغلی مختلفی از مطب‌ها، مراکز درمانی و کلینیک‌ ها دریافت کنید، باید مجموعه‌ای از مهارت های لازم برای کار در این حرفه را در خود تقویت نمایید.

یکی از مهارت های لازم در شغل دستیار دندانپزشک، مهارت‌های بین فردی است. این نوع از مهارت‌های نرم به دستیار دندانپزشک کمک می‌کند تا بتواند با بیماران مختلف ارتباط موثری برقرار کند. افرادی که در شغل دستیار دندانپزشکی مشغول به کار می‌شوند، باید ارتباطات قوی و موثری با دندانپزشکان و مراجعه‌کنندگان برقرار کنند.

در برخی از مواقع ممکن است بیماران دارای درد شدیدی بوده یا ازنظر روحی، دچار استرس و نگرانی باشند. در چنین مواقعی یک دستیار دندانپزشکی باید نسبت به شرایط بیماران حساس باشد. در این حالت فرد باید بتواند با مهارت‌های ارتباطی خود، از نگرانی و استرس بیماران کم نماید. در ادامه به برخی دیگر از مهارت های لازم برای کار در این حرفه اشاره خواهیم نمود.

مهارت در گوش دادن: شرط لازم برای استخدام دستیار دندانپزشک

در شغل دستیار دندانپزشکی، فرد باید بتواند به‌طور دقیق به صحبت‌های بیماران و پزشکان گوش دهد. در برخی از مواقع، فرد لازم است تا دستورالعمل‌های دریافتی از دندانپزشکان را به‌طور دقیق اجرا نماید. در چنین شرایطی دستیار دندانپزشک باید ضمن برقراری تماس چشمی با بیماران و پزشکان، از هرگونه انجام پیش‌داوری در طول فرآیند گوش دادن خودداری کند. همچنین یک دستیار دندانپزشک باید در مواقع لزوم، بازخوردهای لازم را به طرف مقابل ارائه دهد.

جزئی‌نگری

در شغل دستیار دندانپزشک، فرد باید از دستورالعمل‌های بهداشتی پیروی نموده و در انجام کارهای دندانپزشکی، پزشک را یاری نماید. داشتن جزئی‌نگری در انجام این نوع از کارها، موجب صرفه‌جویی در زمان شده و رضایت بیماران را به دنبال خواهد داشت.

مهارت‌های سازمانی

در شغل دستیار دندانپزشک لازم است تا وسایل و تجهیزات دندانپزشکی، همواره به‌صورت مرتب، آماده و در دسترس دندانپزشک باشند. همچنین باید در مواقع ضروری اقدامات بهداشتی موردنیاز انجام گیرد. یکی از مهارت‌های سازمانی مهم در این رابطه، مهارت در مدیریت زمان است. آماده نمودن وسایل در زمان مقرر، فراهم کردن شرایط بهداشتی برای رسیدگی به هر یک از بیماران و انجام کارهای هر بیمار در زمان تعیین‌شده، تنها با داشتن مهارت‌های سازمانی و مدیریت زمان امکان‌پذیر خواهد بود.

بازار کار و آینده شغلی دستیار دندانپزشکی در ایران

یک دستیار دندانپزشک می‌تواند در مراکز درمانی خصوصی و دولتی مشغول به کار شود. کلینیک ها، بیمارستان‌ها، مطب‌های دندانپزشکی و درمانگاه‌ها، ازجمله مراکزی هستند که یک دستیار دندانپزشکی می‌تواند در آن‌ها فعالیت داشته باشد.

چنانچه قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای در این فرصت شغلی مشغول به کار شوید، می‌توانید در آزمون دستیاری دندانپزشکی شرکت کنید. شرایط شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی هرساله از طرف مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام می‌شود. همچنین می‌توانید با شرکت در دوره های آموزشی مرتبط، خود را برای کار در این حرفه آماده کنید.

آمارهای منتشرشده نشان می‌دهند که در سال‌های آینده، نیاز به استخدام دستیار دندانپزشک افزایش خواهد یافت. توجه به موضوع سلامت دهان و دندان، افزایش مراکز درمانی خصوصی و دولتی، افزایش سطح درآمد اقشار مختلف جامعه و آگاهی افراد جامعه از اهمیت بالای سلامت دهان و دندان، همگی جزء مواردی هستند که بازار کار این حرفه را با افزایش تقاضا مواجه کرده‌اند.

اگرچه در کشور ما آمار دقیقی از درآمد دستیار دندانپزشک و نیاز بازار کار به استخدام دستیار دندانپزشک وجود ندارد، اما بررسی آمارها در سایر کشورها نشان می‌دهد که شغل دستیار دندانپزشک، به‌عنوان یکی از پر تقاضاترین فرصت های شغلی در بازار کار است. به همین دلیل در بخش بعدی، به بررسی درآمد دستیار دندانپزشک در برخی از کشورها می‌پردازیم.

درآمد دستیار دندانپزشک در خارج از کشور

در جدول زیر متوسط درآمد دستیار دندانپزشک در سال 2022 میلادی برای برخی از کشورها آورده شده است:

کشور درآمد دستیار دندانپزشک
کانادا 80,949 دلار در سال
استرالیا 55,909 دلار در سال
ایالات متحده امریکا 68,765 دلار در سال
سوئد 79,947 دلار در سال

جمع‌بندی

اگر به کار در حوزه بهداشت و درمان علاقه دارید، می‌توانید برای آگهی‌های استخدام دستیار دندانپزشک رزومه خود را ارسال کنید. این حرفه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین فرصت های شغلی در بازار کار است که مورد توجه افراد جویای کار قرار دارد. در این مقاله به مهارت های لازم برای کار در این فرصت شغلی اشاره نمودیم.

همچنین با نگاهی به برخی از مهم‌ترین وظایف دستیار دندانپزشک، مسئولیت های مورد توجه در این شغل را بیان نمودیم. با کسب مهارت های لازم برای کار در این حرفه و انجام درست وظایف دستیار دندانپزشک، می‌توانید انتظار آینده شغلی روشنی را برای خود داشته باشید.



Source link