دندان مصنوعی ژله ای چیست؟ قیمت دندان مصنوعی ژله ای + مزایا


دندان مصنوعی ژله ای نوعی از دندان مصنوعی است که معمولاً از نایلون یا سایر ترموپلاستیک‌های نازک ساخته می‌شود که به طور قابل توجهی با اکریلیک ضخیم‌تر و سخت‌تر که اغلب در پروتزهای مصنوعی استفاده می‌شود متفاوت است. همین امر به خم شدن و انعطاف پذیری بیشتر این نوع پروتزها کمک می‌کند و نام محبوب آنها را به وجود می‌آورد.

دندان مصنوعی ژله ای

از آنجایی که دندان مصنوعی ژله ای از مواد نرم‌تر و راحت‌تری ساخته شده اند، اغلب افراد در هر سنی آنها را به پروتزهای معمولی یا در مواقعی به ایمپلنت دندان ترجیح می‌دهند. والپلاست که نوعی پروتز مصنوعی انعطاف پذیر است، در پنج دهه گذشته در دنیای دندانپزشکی نامی پرطرفدار بوده است. این نوع دندان های مصنوعی ظاهری طبیعی، بادوام و بسیار راحت دارند.

با این حال، همیشه بهترین کار این است که با متخصص دندانپزشکی بالینی خود در مورد اینکه کدام نوع پروتز مناسب شما و نیازهایتان است مشورت کنید.

انواع دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای نوعی پروتز پارسیل است که نسبت به پروتزهای معمولی نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند. معروف‌ترین برندهای دندان مصنوعی ژله ای عبارتند از:

  • والپلاست: این پروتزها از ترموپلاستیک نایلونی زیست سازگار استفاده می‌کنند. سازندگان Valplast ادعا می‌کنند که آنها بدون زحمت با حرکت مداوم در دهان سازگار می‌شوند.
  • FlexiLytes: این برند پروتز از نایلون ساخته شده است، زیست سازگار است و ادعا می‌شود که ماندگاری بالایی دارد.
  • فلکسیت‌ها: این پروتزها به جای نایلون از کامپوزیت وینیل استفاده می‌کنند که برخی از آزمایشگاه‌های دندانپزشکی می‌گویند که سازگاری با آن را برای فرد آسان‌تر می‌کند.
  • سانفلکس: این برند پروتز پایه‌ای تقریبا نامرئی ارائه می‌دهد که بادوام و بدون فلز است. Sunflex ادعا می‌کند که پروتزهای مصنوعی نسبت به مارک‌های دیگر در برابر لکه مقاوم‌تر هستند و همچنین می‌توان آنها را ترمیم کرد.

مزایای دنـدان مصـنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای

استفاده از پروتزهای مصنوعی انعطاف‌پذیر مزایای بی‌شماری دارد. اصولاً دندان مصنوعی ژله ای می‌توانند گزینه راحت تری نسبت به پروتزهای معمولی باشند و بهتر با شکل لثه و دندان شما سازگار شوند. این نوع پروتزها معمولاً برای نگه داشتن آنها نیازی به گیره ندارند و پوشیدن آنها را راحت تر می‌کند و برای کسانی که شکل دهانشان نامنظم است عالی است.

مزایای کلیدی پوشیدن دندان مصنوعی ژله ای عبارتند از:

آنها می‌توانند طبیعی تر به نظر برسند: مواد مورد استفاده در دندان مصنوعی ژله ای شفاف هستند و رنگ طبیعی لثه را قادر می سازند تا از طریق آن نمایان شود، بنابراین آنها طبیعی‌تر از جایگزین‌های رنگی هستند.

ساخت و جا افتادن سریع‌تر: ساخت پروتزهای انعطاف‌پذیر آسان‌تر است، به این معنی که لازم نیست تا زمانی که پروتزهای مصنوعی آماده شوند، مانند سایر انواع پروتزها منتظر بمانید. بنابراین، آنها زودتر از هر گونه پروتز معمولی برای نصب آماده می‌شوند.

احتمال شکستگی کمتر: دندان مصنوعی ژله ای با پایه‌های نرم در مقایسه با انواع دیگر، سفت‌تر و شکننده‌تر از پروتزهای مصنوعی، احتمال شکستگی آنها در صورت افتادن بسیار کمتر است. این بدان معناست که پس از تهیه و خرید پروتز قابل انعطاف مورد نیاز خود، احتمالا در مدتی زمان کمتر نیاز به سفارش موارد جدید داشته باشید.

مطالعات همچنین نشان داده است که بیماران هنگام استفاده از آن‌ها در مقایسه با استفاده از جایگزین‌های سنتی و سخت‌تر، جویدن آسان‌تری داشه‌اند. انعطاف پذیری دندان مصنوعی به این معنی است که آنها می‌توانند برای طیف گسترده‌ای از بیماران مناسب باشند، از جمله افرادی که برای باز کردن دهان خود تلاش می‌کنند، افرادی که ممکن است به مواد خاصی آلرژی داشته باشند و همچنین افرادی که در شکل دهان خود بی نظمی دارند.

از دیگر مزایای دندان مصنوعی ژله ای:

  • آنها هیچ قسمت فلزی ناخوشایندی ندارند، زیرا به گیره‌های فلزی نیاز ندارند.
  • به دلیل مواد رزین ترموپلاستیک نازک و منعطف، استفاده از آن‌ها و جویدن و خوردن با آن‌ها راحت‌تر است.
  • آنها باعث تحریک نمی‌شوند.
  • ساخت آنها در مقایسه با پروتزهای معمولی سریعتر است.
  • به دلیل بریدگی‌های برآمدگی آلوئولی (استخوانی) راحت‌تر در دهان قرار می‌گیرند.
  • پایه می‌تواند نازک‌تر از پروتزهای سنتی باشد، زیرا مواد ترموپلاستیک دوام بیشتری دارند.
  • مواد مورد استفاده در دندان مصنوعی ژله ای هیچ خطر و واکنش آلرژیک ندارند.
  • مواد رزین نایلونی ترموپلاستیک یک ماده زیست سازگار است و همچنین حاوی BPA نیست.
  • آنها در برابر لک و بو مقاوم هستند.

معایب دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای دارای معایب زیر هستند:

  • آنها نمی‌توانند همه دندان‌های شما را جایگزین کنند، بنابراین فقط به عنوان دندان مصنوعی جزئی در دسترس هستند. اگر به دندان مصنوعی کامل نیاز دارید باید از انواع معمولی استفاده کنید.
  • تنظیم آن‌ها بسیار سخت‌تر است، زیرا تکنیک‌های مورد استفاده در ساخت دندان‌های مصنوعی سنتی پایدارتر از پروتزهای انعطاف‌پذیر هستند.
  • در مقایسه با پروتزهای معمولی، آنها به اندازه ای قوی نیستند.
  • آنها می‌توانند عمر کوتاه‌تری نسبت به پروتزهای معمولی داشته باشند.
  • آنها را فقط کسانی می‌توانند استفاده کنند که عادات بهداشت دهان و دندان خوبی دارند، زیرا این نوع پروتزها نیاز به بهداشت و مراقبت دقیق دارند.
  • این امکان وجود دارد که با گذشت زمان، ممکن است تخریب رنگ را نشان دهند.

هزینه دندان مصنوعی ژله ای چقدر است؟

دندان مصنوعی ژله ای می‌توانند گرانتر از پروتزهای استاندارد باشند. قیمت به برند، تعداد دندان‌هایی که نیاز به تعویض دارند و دندانپزشک شما بستگی دارد. با این حال، این امکان وجود دارد که بیمه نامه دندانپزشکی شما بتواند بخشی از هزینه را پوشش دهد. اگر نیاز به قیمت دقیق برای دندان مصنوعی ژله ای دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

تفاوت بین دندان مصنوعی والپلاست و پروتز طبیعی

  • کیفیت به تنهایی باعث می‌شود پروتزهای والپلاست از بقیه متمایز شوند. این پروتزها از یک رزین نایلونی فوق العاده قوی ساخته شده‌اند و هر کدام با ضمانت مادام‌العمر از آنها در برابر شکستگی یا شکستگی محافظت می‌کند. در مقایسه با پروتزهای سنتی، پروتزهای والپلاست فاقد گیره فلزی هستند و مواد شفاف بالای دندان‌ها باعث می‌شود که طبیعی‌تر به نظر برسند. آنها سبک و راحت نیز هستند.
  • پروتزهای والپلاست معمولاً کوچک‌تر از پروتزهای اکریلیک استاندارد هستند و به سقف دهان یا کف دهان اجازه می‌دهند تا از اکستنشن پروتز پاک شود. این باعث می‌شود آنها بسیار راحت باشند و به بیماران اجازه می‌دهد طعم غذا را راحت تر بچشند. علاوه بر این، آنها به اندازه پروتزهای اکریلیک با زبان تداخل ندارند.
  • پروتزهای والپلاست قبل از استفاده چند ثانیه در آب داغ قرار می‌گیرند. این باعث می‌شود مواد نرم و انعطاف پذیر شوند. پس از وارد شدن به دهان، محکم در جای خود قرار می گیرند و نیاز به چسب‌های دندان مصنوعی را کاهش می‌دهد.
  • پروتزهای والپلاست به دلیل طراحی باکیفیت خود، گاهی اوقات می‌توانند کمی بیشتر از پروتزهای سنتی هزینه داشته باشند، اما اکثر بیماران موافق هستند که ارزش پول اضافی را برای ظاهری راحت‌تر و طبیعی‌تر دارد.
  • این پروتزها همچنین در سایه‌های لثه‌ای مختلف موجود می‌باشند تا برای افراد مختلف مناسب باشند.

آیا دندان مصنوعی ژله ای خوب هستند؟

دندان مصنوعی ژله ای

همانطور که از نام آنها پیداست، دندان مصنوعی ژله ای برای تطبیق با شکل لثه‌ها و دندان‌ها ساخته می‌شوند و به معنای واقعی کلمه هنگام قرار دادن در موقعیت خود خم می‌شوند. این پروتزها بر خلاف جایگزین‌های مختلف، معمولاً به هیچ گیره‌ای برای ثابت نگه داشتن آنها نیاز ندارند. بنابراین، آنها یک گزینه عالی برای افرادی هستند که با گیره‌های دندان مصنوعی معمولی و مشکلاتی که ممکن است ایجاد کنند، مشکل دارند.

برخی از افراد ممکن است در دهان خود ناهنجاری‌هایی داشته باشند که استفاده از دندان مصنوعی معمولی را دشوار یا غیرممکن می‌کند. پروتزهای منعطف می‌توانند راه حلی عالی برای این موضوع باشند و بهتر از پروتزهای معمولی می‌توانند با شکل‌ها و خطوط منحصر به فرد دهان و کام فرد سازگار شوند. پروتزهای منعطف همچنین می‌توانند برای کسانی که به تازگی استفاده از هر نوع دندان جایگزینی را انتخاب می‌کنند، مفید باشد، زیرا پروتزهای معمولی و سخت‌تر گاهی اوقات ممکن است برای سازگاری کامل با آن‌ها ناراحت‌کننده باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که استفاده از دندان مصنوعی انعطاف پذیر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. دندانپزشک یا تکنسین پروتز شما می‌تواند در مورد نوع پروتزهایی که به بهترین وجه برای شما مناسب است مشاوره ارائه دهد و در مورد امکان دندان مصنوعی ژله ای صحبت کند.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای دندان مصنوعی ژله ای هستند؟

طرح‌های پروتز والپلاست بسیار متنوع هستند و می‌توان از آنها برای جایگزینی یک، دو یا چند دندان استفاده کرد. بیمارانی که به اکریلیک یا فلزات آلرژی دارند نیز از این نوع دندان مصنوعی بی‌خطر استفاده می‌کنند. بیمارانی که مشکلات دندانی دائمی دارند هنوز هم می‌توانند والپلاست پارشیال نصب کنند.

آیا می‌توان جایگزینی برای دندان مصنوعی ژله ای پیدا کرد؟

طیف وسیعی از گزینه‌های جایگزین دندان در دسترس است که می‌توانند متحرک، موقت یا دائمی باشند. پزشک سازگاری بیمار را برای درمان‌های جایگزینی دندان ارزیابی می‌کند و توصیه هایی را ارائه می‌دهد.

جایگزین‌های دندان مصنوعی انعطاف پذیر شامل ایمپلنت‌ دندان و بریج‌های دندانی است. ایمپلنت‌های دندانی ایمن‌ترین وسیله هستند و پایه‌های تیتانیومی برای جایگزینی ریشه‌های دندان طراحی شده‌اند. طیف وسیعی از جایگزین‌های دندان مصنوعی ممکن است برای ثبات و زیبایی بیشتر روی ایمپلنت‌های دندانی ثابت شوند. استخوان فک با ایمپلنت دندان ترکیب می‌شود تا از نتایج طبیعی اطمینان حاصل شود.

بریج های دندانی یک گزینه جایگزین دندان مصنوعی و کاربردی هستند. روکش‌ها یا ترمیم‌های دندانی ممکن است در دو طرف شکاف دندان نصب شوند تا بریج دندان در جای خود ثابت شود. بریج‌های دندانی به بخشی از ساختار دندان موجود تبدیل می‌شوند تا استحکام بیشتری در عملکرد دهان و ظاهر بهتری داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروتزهای فلکسیبل یا والپلاست و جایگزین های جایگزین دندان، می توانید با مطب دکتر مهدی سزاوار تماس بگیرید تا اطلاعات و جزئیات مربوطه را در اختیار شما قرار می دهد.

آیا دندان مصنوعی انعطاف پذیر معایبی دارد؟

اگرچه پروتزهای منعطف می‌توانند مزایای مختلفی را ارائه دهند، اما می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. یکی از معایب عمده این نوع پروتزها این است که می‌توانند بیشتر از پروتزهای معمولی مستعد تجمع پلاک و باکتری باشند، حتی اگر روال تمیز کردن کامل، منظم و مناسبی داشته باشید.

همچنین، اگرچه دندان مصنوعی ژله ای در مقایسه با پروتزهای معمولی احتمال شکستگی کمتری دارند، اما پس از شکستن آنها می‌توانند غیر قابل تعمیر باشند و بنابراین به جای پرداخت هزینه برای تعمیر، باید یک مجموعه جدید خریداری کنید. در عمل، این بدان معناست که خرید دندان مصنوعی ژله ای در کوتاه مدت می‌تواند گرانتر از پروتزهای معمولی باشد.

بنابراین بسیار مهم است که از دندان مصنوعی ژله ای خود مراقبت کنید، از تجمع باکتری‌ها جلوگیری کنید و آنها را تا زمانی که ممکن است در شرایط خوبی نگه دارید.

مراقبت از دندان مصنوعی ژله ای

رزین نایلونی قوی باعث می‌شود که پروتزهای والپلاست در زندگی روزمره عملاً نشکن شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما می‌توانید مراقبت از آنها را نادیده بگیرید. دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که چه عادات بهداشتی را باید رعایت کنید و همچنین اینکه کدام محصولات پاک کننده بهتر عمل می‌کنند.

برخی از تکنسین‌های دندانپزشکی بالینی توصیه می‌کنند که دندان‌های مصنوعی را در شب هنگام خواب درآورید. اما تا زمانی که پروتز و بهداشت دهان و دندان را عالی رعایت کنید، می‌توانید از پروتز خود در شب استفاده کنید.

قیمت دندان مصنوعی ژله ای

قیمت دندان مصنوعی ژله ای به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. برای مثال تعداد دندان‌هایی که قرار است دندان مصنوعی جایگزین آن شود، جنس و نوع دندان مصنوعی و همچنین تجربه و تخصص پزشکی که انتخاب می‌شود، همگی در قیمت و هزینه نهایی این خدمات دندانپزشکی تاثیرگذار است.

یادداشت پایانی

از دست دادن دندان‌هایتان می‌تواند دشوار باشد، اما لزوماً به معنای خداحافظی با لبخندتان نیست. طیف گستره‌ای از گزینه‌های پروتز برای انتخاب وجود دارد که افراد مختلف با انواع دندان‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

منبع:

https://drsezavar.com/scaling-of-dental-implants/



Source link