برای تشخیص علائم زگیل تناسلی زنان به کدام دکتر مراجعه کنیم؟


زگیل تناسلی در زنان یکی از بیماری های شایع است که در صورت عدم درمان به موقع میتواند باعث مشکلات جدی شود.

زگیل تناسلی زنان یا اچ پی وی یک بیماری جنسی مقاربتی شایع در بین زنان است. این ویروس میتواند عامل سرطان‌های روده بزرگ، رحم و دهانه رحم باشد.از آن جایی که بیماری زگیل تناسلی زنان به مراتب خطرناکتر از زگیل تناسلی در مردان است و به دلیل سرایت‌پذیری بسیار بالای آن در صورت مشاهده علائم آن باید هرچه سریعتر به دکتر متخصص مراجعه کرد. اگر سوال شما این است که برای درمان زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم، باید بگویم در صورت مشاهده علائم این بیماری اولین پزشکی که باید به آن مراجعه کنید، دکتر زنان است.

پزشکان متخصص دیگری نیز از جمله متخصص اورولوژی، دکتر عفونی و متخصص بیماری‌های مقاربتی میتوانند زگیل تناسلی زنان را تشخیص دهند. در صورتی که فرد بیمار توسط دکتر معاینه گردد و علائم نگران کننده‌ای داشته باشد باید سریعا برای انجام آزمایش اچ پی وی اقدام کند. بعد از انجام آزمایش در صورت مثبت بودن آزمایش اچ پی وی پزشک متخصص از روش‌های درمانی مختلف نظیر درمان دارویی یا کرایوتراپی استفاده می‌کند.

 تشخیص زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی در زنان می‌تواند همراه با علائم مختلفی باشد، اما فقط وجود این علائم به تنهایی اثبات بر زگیل تناسلی نیست و حتما باید فرد بیمار توسط پزشک متخصص معاینه شده و آزمایش اچ پی وی انجام بدهد. این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید که زگیل تناسلی در زنان در مواردی کاملا بود علائم است و فرد بیمار در طول دوره ابتلا و گسترش بیماری هیچگونه علائمی ندارد.

از رایج‌ترین علائم زگیل تناسلی در زنان ایجاد حساسیت، سوزش و خارش در اطراف واژن و دهانه رحم است که اکثر این افراد به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که برای درمان زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم؛ البته علائم این بیماری فقط به اینجا ختم نمی‌شود و علائم دیگری نیز دارد که در ادامه با چند مورد مهم و شایع از آن‌ها آشنا می‌شویم.

شکل زائده‌ها

زائده‌هایی گوشتی، برجسته و سفت که بیشتر اوقات شکلی مانند گل کلم دارند، اطراف و روی دهانه واژن و مقعد ایجاد میشود.

محل ایجاد زگیل

محل های ایجاد زگیل تناسلی در زنان و مردان تنها به واژن، مقعد و آلت تناسلی ختم نمی‌شود. هر جایی در بدن زنان و مردان که در معرض رابطه جنسی و لمس‌شدن توسط دستگاه تناسلی است، می‌تواند مکانی برای ایجاد زگیل تناسلی باشد. در زنان دهانه رحم، گلو و دهان، واژن و کشاله ران از جمله مکان و اندام‌هایی هستند که بیشترین احتمال را برای رشد عفونت اچ پی وی دارند. شایان ذکر است که در مردان نیز کشاله ران، اسکروتوم و آلت تناسلی از جمله اندام‌هایی هستند که در معرض بیشترین خطر برای ابتلای مردان به زگیل تناسلی هستند.

ایجاد حساسیت

ایجاد حساسیت که بعضا با خارش، سوزش و درد در ناحیه تناسلی همراه است.

خونریزی

در صورتی که زگیل تناسلی در ناحیه داخلی واژن برای زنان ایجاد شده باشد، بعد از رابطه جنسی نشانه‌های غیرطبیعی از جمله خونریزی در قسمت واژن می‌تواند از علائم آن باشد.

مسدود‌شدن مجرای ادراری

انسداد مجاری ادرار و سختی در انجام ادرار، همراه با سوزش و درد می‌تواند از نشانه‌های وجود زگیل تناسلی در مجاری ادارد باشد.

ایجاد برآمدگی

در افردای که رابطه دهانی با فرد مبتلا یا مشکوک به زگیل تناسلی داشته‌اند، ایجاد برآمدگی و زگیل در اطراف لب، دهان، زبان و گلو میتواند از علائم ابتلا به این بیماری باشد.

ترشحات غیر‌عادی

معمولا زگیل یا برآمدگی‌های ناشی از اچ پی وی در مواردی همراه با رطوبت و ترشحات غیرعادی در نواحی زگیل هستند.

زگیل تناسلی در زنان

راه های تشخیص برای شروع درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان معمولا ایجاد برآمدگی‌های گوشتی به رنگ پوست یا رنگ‌های تقریبا قرمز و متمایل به صورتی و کاملا شبیه به جوش است. از آن‌جایی که زگیل تناسلی زنان بدون درد اما همراه با خارش، ‌سوزش و در مواردی خونریزی است، باید مواظب باشید که آن را با جوش پوستی و عفونت پوستی اشتباه نگیرید. برای تشخیص زگیل تناسلی باید بلافاصله بعد از مشاهده علائم آن به پزشک متخصص و دکتر زنان مراجعه کنید. بعد از معاینه توسط پزشک متخصص باید آزمایش بیماری‌های مقاربتی و آزمایش مخصوص اچ پی وی را انجام دهید.

اگر سوال شما هم اینه که برای زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم در ادامه مقاله به جواب سوال شما میپردازیم

در مواردی که زائده‌های برآمده بر روی پوست باشد، پزشک متخصص با مشاهده و بررسی آن می‌تواند تشخیص دهد که زگیل تناسـلی است یا خیر؛ اما در صورتی که این عفونت‌ها در داخل واژن، رحم یا مقعد باشد، حتما باید آزمایشات لازم نظیر آزمایش خون برای بررسی دقیق‌تر انجام شود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که زگیل تناسلی در زنان می‌تواند کاملا بدون علائم و نشانه باشد. در صورت مشاهده زگیل یا برآمدگی‌های کوچک روی پوست مخصوصا در نواحی اطراف واژن، رحم و مقعد حتی اگر بدون درد یا حساسیت باشد باید سریعا برای تشخیص به پزشک مراجعه کرد.

درمان زگیل تناسلی

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی زنان

از آن جایی که مهم‌ترین راه ابتلا به زگیل تناسلی در زنان رابطه جنسی است؛ لذا باید در هنگام رابطه جنسی تمامی اقدامات لازم برای پیشگیری از این موضوع را انجام دهید. برقراری رابطه جنسی به‌طور محافظت‌نشده و داشتن رابطه با شریک‌های جنسی مختلف می‌تواند احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را به‌طور جدی افزایش دهید. زنان برای برقراری رابطه جنسی باید موارد زیر را رعایت کنند:

استفاده از کاندوم در زمان نزدیکی

استفاده از کاندوم به‌دلیل جلوگیری از رابطه مستقیم آلت تناسلی مردان با واژن می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را هم در مردان و هم در زنان کاهش دهد. البته باید به این موضوع دقت داشت که به‌دلیل عدم پوشش کامل آلت تناسلی مردان توسط کاندوم باز هم تا حدودی امکان ابتلا به زگیل تناسلی حتی با استفاده از کاندوم وجود دارد.

تزریق واکسن

تزریق واکسن زگیل تناسـلی به طور ۱۰۰ درصدی از ابتلای شما به این بیماری جلوگیری می‌کند. در مردان سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی بهترین زمان برای تزریق این واکسن است. خانم‌ها می‌توانند بسته به سن بلوغ و سنی که اولین رابطه جنسی را انجام می‌دهند از سن ۱۳ تا ۲۶ سالگی این واکسن را تزیق کنند. باید به این نکته توجه داشت که قبل از تزریق واکسن حتما با پزشک متخصص یا دکتر زنان باید مشورت کرد تا از بروز حساسیت جلوگیری شود. تزریق واکسن زگیل تناسـلی برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

درمان زگیل تناسلی

روش های پزشکی و خانگی درمان زگیل تناسلی

روش‌های متعددی برای درمان زگیل تناسـلی وجود دارد، اما توصیه می‌شود مراحل درمان زیر نظر و با مشورت پزشک متخصص یا دکتر زنان انجام شود. زمان فاکتوری مهم برای درمان این بیماری است؛ هرچه زمان کمتری بعد از ابتلا به پزشک مراجعه کنید به‌دلیل عدم گسترش بیماری درمان شما راحت‌تر انجام می‌شود. نحوه درمان زگیل تناسـلی بنابر اندازه زگیل و محل ایجاد زگیل تعیین می‌شود که برخی از روش‌های درمان را نام برده‌ایم:

  • درمان خانگی
  • دارو درمانی
  • درمان با لیزر
  • عمل جراحی
  • کرایوتراپی
  • پماد زگیل
  • سوزاندن زگیل‌ها با الکتروکوتر

شما بعد از مراجعه به پزشک متخصص و معاینه شما بسته به نوع، اندازه و محل زگیل‌ها برای نحوه درمان شما تصمیم‌گیری می‌کند. کرایوتراپی و درمان با لیرز، در حال ‌حاضر بهترین و شایع‌ترین روش درمان برای زگیل تناسلی در زنان است.

زگیل تناسـلی زنان در جهان دارای بیش از یک میلیون نوع است که روش‌های درمانی نیز برای هر کدام از آن‌ها متفاوت است. در مواردی فرد بیمار بعد از مراجعه به پزشک متخصص زیر نظر پزشک با استفاده از درمان‌های گیاهی و خانگی زگیل تناسـلی خود را به‌راحتی درمان می‌کند. در اینجا روش و گیاهان مناسب برای درمان زگیل تناسـلی در خانه را نام برده‌ایم:

  • پیاز
  • زردچوبه
  • نارون کوهی
  • سرکه سیب
  • سیر
  • پیچک دیواری
  • عصاره آناناس
  • درخت چایی
  • سبزیجات
  • آلوئه‌ورا
  • روغن کرچک
  • روغن درخت چایی

توجه داشته باشید که مقدار و نحوه مصرف هریک از این موارد به نوع زگیل، اندازه زگیل و محل زگیل بستگی دارد و باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

جمع بندی

زگیل تناسـلی زنان یک بیماری شایع در بین زنان است. رابطه جنسی محافظت‌نشده و برقراری رابطه با شریک‌های جنسی مختلف از مهم‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری است. این بیماری در محل‌هایی که در معرض رابطه جنسی هستند مانند واژن، رحم، مقعد، زبان و دهان اتفاق می‌افتد. در صورت مشاهده علائم مربوط به زگیل تناسـلی باید سریعا به پزشک متخصص یا کلینیک تخصصی زنان دکتر روشن مراجعه کنید. در صورت برقراری رابطه جنسی باید حتما از کاندوم استفاده کنید که خطر ابتلا به زگیل تناسـلی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تزریق واکسن زگیل یکی دیگر از راه‌هایی است که خطر ابتلا به این بیماری را به‌طور کامل از بین می‌برد. توجه داشته باشید که این واکسن باید قبل از ۱۵ سالگی تزریق شود و هر ۶ ماه یک‌بار تکرار شود./۲۷۱۵۲۹



Source link