صفر تا صد تشخیص بیماری کبد چرب با آزمایش خون


سم زدایی و دفع سموم در بدن از وظایف کبد است که ما خیلی راحت با زیاده روی در مصرف غذاهای پر چرب و فست فودها و الکل سبب تجمع  مولکول های چربی در این ارگان شده و آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد می کنیم.وقتی فرد با علائم این بیماری نزد پزشک می رود اولین راه تشخیصی که توسط پزشک در نظر گرفته می شود آزمایش خون است. آزمایش کبد چرب شامل مجموعه ای از آزمایشاتی می شود که در نهایت پزشک با توجه به شرح حال و نتایج مربوط به آزمایش؛مرحله بیماری و روش درمانی خود را مشخص می کند و از انواع قرص کبد چرب برای بیماران و کسانی که دچار این عارضه شده اند استفاده می کند.

 بیماری کبد چرب

چهار نشانه که می گوید شما مبتلا به کبد چرب هستید

یکی از به جز داشتن عادات ناسالم مانند کم تحرکی، مصرف غذاهای چرب و فست فود و الکل و … داشتن سابقه ژنتیکی و چاقی و داروهایی مثل آسپرین، داروهای استروئیدی، تاموکسیفن و تتراسیکلین و عوامل دیگر ممکن است در بروز این بیماری تاثیرگزار باشد.کبد چرب با علائم و نشانه های بسار زیادی همراه است که تا توسط یک متخصص به طور دقیق معاینه نشدید و آزمایشات مربوطه را انجام ندادید نمیتوانید با اطمینان بگویید شما دچار کبد چرب شده اید.

در این مقاله به طور کلی به چند نشانه که در بیشتر بیماران مبتلا به کبد چرب مشترک بوده اشاره کرده ایم:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • خستگی و ضعف
  • کاهش وزن و کاهش اشتها
  • مشکل در تمرکز و قدرت تصمیم گیری

چند نوع کبد چرب وجود دارد؟

این بیماری شامل دو نوع اصلی است؛در یکی از انواع آن که به بیماری کبد چرب غیر الکلی معروف است و که خود آن مراحل و دسته بندی مختلفی بسته به شدت و بروز

بیماری و تجمع چربی دارد.

نوع دیگر آن کبد چرب الکلی بوده که این نوع بیماری به دلیل مصرف زیاد الکل بوجود می آید زیرا کبد الکلی را که فرد می‌نوشد تجزیه می‌کند  و فرآیند تجزیه آن قابلیت تولید مواد مضر فراوانی را در بدن دارد که این مواد می‌توانند به سلول‌های کبد آسیب جدی برسانند. بیماری کبد چرب الکلی هم مانند بیماری قبلی اولین مرحله بیماری کبدی مرتبط با الکل است مراحل بعدی این بیماری ممکن است  هپاتیت الکلی و یا سیروز کبدی باشد.

آزمایشات تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب

در صورت مراجعه به پزشک و مشکوک بودن به بیماری کبد چرب و تشخیص گرید آن پزشک معمولا آزمایش خون تجویز می کند.

تست‌ ها و آزمایش های عملکرد كبدی، آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و موادی را كه به وسيله كبد توليد يا ترشح می‌ شوند و در اثر آسيب كبدی تغيير می‌کنند اندازه گيري می

کنند و هر گونه عملکرد غیر طبیعی را ثبت می کنند.

اين آزمایش ها معمولا شامل چندين تست بوده كه همزمان روي نمونه خوني فرد انجام می شود. این تست ها به بررسی عملکرد آنزیم های کبدی مانند  آلانین ترانس آمیناز ALT، ترانس آمیناز آسپارتات AST، ALP آلکالین فسفاتاز و تست‌های عملکرد واقعی کبدی که شامل PT، INR، گاما گلوتامین ترانسفراز، L-lactate dehydrogenase (LD)  ،آلبومین، بیلی روبین می شود، می پردازد.

معمولا تست های کبدی به یکسری آمادگی هایی از قبل نیاز دارد که پزشک معالج شما و یا آزمایشگاه اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می دهد.

چرا آزمایش عملکرد کبدی انجام می شود؟

بیماری کبد چرب

  1. پزشکان از ازمایش‌های عملکرد کبدی معمولا برای موارد زیر استفاده می کنند:
  2. تشخیص عفونت‌های کبدی مانند هپاتیت
  3. نظارت و کنترل بیماری مانند هپاتیت ویروسی یا سیروز کبدی و تعیین روش درمانی مناسب برای آن
  4. تشخیص شدت بیماری ، به ویژه در مواردی مانند سیروز کبدی
  5. نظارت بر عوارض جانبی دارو ها و تاثیر آن ها بر روند بهبودی بیمار و احتمال تجویز قرص مولتی ویتامین و کبد برای بهبودی سریع تر

کبد یکی از اعضای بسیار مهم و حیاتی در بدن است و بروز هرگونه مشکلات کبدی و ابتلا به بیماری مانند کبد چرب می تواند خطر و تهدید بزرگی برای زندگی فرد محسوب شود. پس بهتر است با پیشگیری و تغییر در سبک زندگی و عادات خود سعی در حفظ سلامت کبد خود داشته باشیم و به محض اینکه احساس کردیم دچار هر گونه مشکلی شدیم سریع به پزشک مراجعه کنیم. پزشکان با در نظر گرفتن شرح حال و علائم و آزمایشات عملکرد کبدی در صورت بروز بیماری هایی مانند کبد چرب گرید آن را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را انتخاب کرده و به درمان فرد بیمار می پردازند.

در صورتی که پزشک برای شما قرص و مکمل دارویی کبد چرب را تجویز کرده است، می توانید از طریق سایت داروخانه آنلاین داروما اقدام به خرید این مکمل ها کنید تا در سریع ارین زمان ممکن ان را درب منزل تحویل بگیرید./۵۵۶۵۸۷



Source link