آشنایی با خدمات پرستاری در منزل


آشنایی با خدمات پرستاری در منزل

امروزه بیشتر خانواده ها و سرپرستان خانواده فرصت کافی برای نگهداری از افراد بیماری یا سالمند در منزل را ندارند. اما این به این معنی نیست که کلا از ارائه خدمات به این دسته از افراد خودداری کنند. از آنجا که بیشتر افراد به دنبال فردی هستند که به جای آنها دلسوزانه خدمات  پرستاری در منزل را انجام دهد در نتیجه شرکت هایی بدین منظور فعالیت می کنند و برای مراقبت از سالمند یا مراقبت از کودکان یا بیماران پرستارانی را به محل اعزام می کنند. خدمات این پرستاران کاملا با توجه به وضعیت سالمند یا بیمار ارائه می شوند. به این معنی که هیچ گونه اختلالی در سلامت فرد سالمند ایجاد نمی کنند.

خدمات پرستاری در منزل

چهت درخواست انواع خدمات پرستاری با کارشناسان ما در مرکز پرستاری ناجی به آدرس:  www.parastari.ir و تماس شبانه روزی: ۰۲۱۸۸۴۶۴۰۰۰ در ارتباط باشید.

اهمیت خدمات پرستاری در منزل

وقتی بیمار یا سالمندی را در خانه داشته باشید به اهمیت خدمات  پرستاری در منزل پی می برید. ممکن است شما هم مثل خیلی از افراد دیگر نتوانید مسئولیت های مربوط به بیمار یا فرد سالمند در منزلتان را انجام دهید. پس به دنبال استخدام یک پرستار شبانه روزی مطمئن و قابل اعتماد و از همه مهمتر با تجربه و متخصص هستید. برخی از بیماران در منزل به یک سری سرویس های درمانی مانند تزریق آمپول یا تزریق سرم نیاز دارند. از این رو نمی توان هر فرد عادی را جهت مراقبت از سالمند استخدام کرد. حتماً باید از بین افراد متخصص و دوره دیده به دنبال پرستار سالمند باشید.

افراد مناسب برای انجام خدمات پرستاری در منزل

خدمات پرستاری در منزل باید توسط افراد دوره دیده و دارای کارت شناسایی انجام شود. این افراد با شرکت در دوره های آموزشی و پیدا کردن شناخت و مهارت کافی شروع به کار می کنند. در نتیجه بیشتر خدماتی که توسط این گروه ارائه می شود از عهده افراد عادی خارج است.

دسترسی قشر عظیمی از افراد به خدمات درمانی و پزشکی در شرایط فعلی جامعه و هزینه های بالای حمل و نقل بسیار سخت و وقت گیر شده است. از این رو شرکت هایی که زیر نظر وزارت بهداشت، خدمات درمانی را ارائه می کنند می توانند تا حد زیادی به دغدغه مراقبت از سالمند یا بیماران و یا حتی کودکان پایان دهند. این شرکت ها با ارائه خدمات پرستار شبانه روزی سالمند، همراه بیمار در منزل و … نیاز طیف گسترده ای از افراد را برطرف کرده اند.

اهمیت خدمات پرستاری از سالمند در منزل

خدمات پرستاری در منزل

خدمات پرستاری در منزل

پرستاری در منزل از افراد سالمند شامل طیف وسیعی از خدمات است. بیشتر خدماتی که پرستاران برای افراد سالمند انجام می دهند توسط هیچ یک از مراکز نگهداری از سالمند و یا هیچ یک از اعضای خانواده سالمند انجام نمی شود. خدمات برای افراد سالمند بیمار به صورت شبانه روزی انجام می شود. همین مسئله برای فرد سالمند و خانواده او احساس آرامش بیشتری به همراه دارد.

پرستارانی که برای این کار گماشته می شوند کاملا متخصص و آموزش دیده و از همه مهمتر با تجربه هستند. بدون اینکه سبک زندگی سالمند تغییر پیدا کند تمام امورات او را در منزل انجام می دهند. سرپرستان سالمند می توانند به صورت زنده عملکرد پرستاران را مشاهده کنند و بدون نگرانی و دغدغه سالمند خود را به ان ها بسپارند. سرپرست خانوار هر زمان که بخواهد می تواند به سالمند خود سر بزند و ساعت ها با او وقت بگذراند. در صورتی که در مراکز سالمندان این امکان وجود ندارد. از همه این ها که بگذریم پرستار شبانه روزی سالمند تنها بخشی از خدماتی است که پرستار سالمند انجام می دهد. این افراد اموراتی همچون:

  • آشپزی سالمند
  • نظافت منزل
  • نظافت کامل سالمند
  • بررسی وضعیت سالمند از نظر سلامت و بیماری
  • بررسی علائم بیماری در سالمند
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری

انجام تمامی امورات روزمره مانند:

  • خریدهای روزانه
  • همراهی کردن با سالمند برای تفریحات هفتگی
  • همراهی کردن با سالمند در مسافرت های خانوادگی و کاری

رسیدگی به امورات درمانی بیمار مانند:

  • آزمایشات و دادن دارو در موعد مقرر و … را به نحو احسن انجام می دهند.

یک سالمند تنها پرستار را برای انجام امورات شخصی و عمومی نمی خواهد. در سنین کهنسالی به غیر از مراقبت و نگهداری نیاز به توجه و دیده شدن در سالمندان بیشتر می شود. در بیشتر مواقع این امر توسط افراد خانواده به دلیل مشکلات شغلی و دغدغه های زندگی غیر ممکن است. پرستاران سالمندان افرادی دلسوز و حرفه ای هستند و قادر هستند تمام کمبودهای روحی و روانی بیمار را جبران کنند.

مزایای خدمات پرستاری در منزل برای افراد سالمند

خدمات پرستاری در منزل

مزایای خدمات پرستاری در منزل برای افراد سالمند

پرستاری در منزل شامل طیف وسیعی از خدمات است به طوری که شما قادر خواهید بود که حتی برای چند روز یا چند ساعت از این خدمات استفاده کنید و اگر رضایت داشتید به صورت شبانه روزی پرستار استخدام کنید.

  • خدمات پرستاری کمک میکند تا فرد سالمند یک برنامه مراقبتی ویژه داشته باشد و رفته رفته سطح کیفی زندگی ارتقا پیدا کند. پرستارانی که به صورت شبانه روزی استخدام می شوند به صورت ۲۴ ساعته در دسترس هستند و همانند یک عضو خانواده در کنار بیمار یا سالمند می مانند. شما با بهره مندی از خدمات پرستاری نگرانی بابت همراه سالمند نخواهید داشت و خیالتان بابت امورات منزل و نظافت راحت است.
  • خدمات پرستاری در منزل شما را بی نیاز از خدمات بیمارستانی می کند. این مسئله در شهرهای شلوغ و پر ترافیک یک معضل به حساب می آید. اما زمانی که خدمات بیمارستانی نیاز داشته باشید بدون هیچ گونه نگرانی و با صرف هزینه بسیار پایین تری می توانید این خدمات را به پرستار در منزل بسپارید. هر بیمار یا هر سالمندی نسبت به سایر سالمندان نیازهای متفاوتی دارد. بیشتر این نیازها خدمات بیمارستانی است که از عهده اعضای خانواده خارج است. رسیدگی به بیمار در منزل و در محیط بهداشتی خانه می تواند سلامت سالمند را تضمین کند.
  • اگر سالمند شما نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد باز هم می توانید از خدمات پرستاری بهره بگیرید و با استخدام یک پرستار حرفه ای روند درمان او را پیگیری کنید و دوران بستری را با مراقبت های ویژه تری برای سالمند لذت بخش تر کنید.
  • پرستاری در منزل بسیار مقرون به صرفه است و شما ناچار نخواهید بود سالمند خود را به دور از خانواده و در خانه سالمندان نگهداری کنید. با این کار هم روان خودتان و هم سالمندانتان در آرامش است و شما می توانید علاوه بر توجه و مراقبت خودتان یک نفر را به صورت ۲۴ ساعته کنار سالمندتان داشته باشید.
  • یک پرستار تمام مراقبت های شخصی شخص سالمند را به نحو احسن انجام می دهد و برای ساعت های که اعضای خانواده در منزل حضور ندارند یک نفر همراه و همنشین فرد سالمند است. با افزایش سن سالمند و ضعف بدنی سالمندان این مساله اهمیت بیشتری پیدا میکند چون بیشتر سالمندان از عهده کارهای شخصی خود بر نمی آیند.
  • شخص سالمند در منزل خود استقلال خود را حفظ می کند. بیشتر سالمندان وقتی به خانه سالمندان سپرده می شوند عزت نفس و اعتماد به نفس آن ها خدشه دار می شود و توجه کافی را از اعضای خانواده خود دریافت نمی کنند. اما خدمات پرستاری در منزل به نوبه خود باعث حفظ اعتماد به نفس شخص سالمند و راحتی بیشتر او می شود.
  • نزدیکی به خانواده اصلی ترین مزیت استخدام پرستار در منزل است. شاید خانه سالمندان یک محیط ایده آل باشد اما برای بیشتر افراد دور است و امکان اینکه هر لحظه شما بخواهید سالمند خود را ملاقات کنید وجود ندارد. در نتیجه برای اینکه جو صمیمی خانواده بهم نریزد و فرد در محیطی که با آن خاطره دارد دوران سالمندی خود را سپری کند بهترین کار استخدام پرستار است.
  • خطر ابتلا به عفونت در مراکز درمانی و خانه سالمندان بیشتر است. برای جلوگیری از این امر مراقبت های روزانه را به همراه سالمند بسپارید تا در خانه و با امکاناتی که در اختیار دارد تمام خدمات را انجام دهد. این کار ابتلا به عفونت و بیماری های مرتبط با عفونت را تا حد زیادی کاهش می دهد.

وظایف پرستار سالمند در منزل

خدمات پرستاری در منزل

وظایف پرستار سالمند در منزل

همیار سالمند طیف گسترده ای از خدمات را به شخص سالمند و فرد بیمار ارائه می دهد. خدمات پرستاری در منزل شامل مراقبت شخصی و نظافت سالمند، مراقبت از سالمند در محیط های غیر از خانه، مراقبت از سوند یا کیسه کلستومی در بیماران سالمند، در صورت وجود پانسمان مراقبت از آن و تعویض به موقع آن، تزریقات و سرم درمانی، مراقبت از ونتیلاتور یا ماسک اکسیژن برای سالمندان بیمار، نظارت کردن بر استفاده از مانیتورهای قلبی، کنترل کردن مرتب علائم حیاتی و پیشگیری از بیماری، کشیدن بخیه و … است.

خدمات پرستاری در منزل به صورت خصوصی

خدمات پرستاری در منزل به صورت خصوصی یکی از بهترین اقداماتی است که برای افراد واجد شرایط انجام می شود. زمانی که شما یک پرستار را به صورت ۲۴ ساعته استخدام می کنید به این معنی است که فرد پرستار تمام مراقبت های مربوط به سالمند را به صورت تخصصی و ویژه انجام می دهد. اقداماتی که پرستار خصوصی انجام می دهد با اقداماتی که سایر پرستاران انجام می دهند تفاوتی ندارد و تنها تفاوت در این است که پرستار به صورت ۲۴ ساعته و تنها برای یک بیمار یا سالمند استخدام می شود.

تعویض و انجام پانسمان در منزل توسط پرستاران

تعویض و انجام پانسمان در منزل هم بخشی از خدمات پرستاری در منزل است. برخی از سالمندان که دچار زخم بستر شده اند و یا دچار شکستگی یا جراحی شده اند باید به صورت مرتب پانسمان آنها عوض شود. تعویض پانسمان برای هر بیماری و جراحتی متفاوت است. پرستاران با نحوه استریل کردن درست و بستن صحیح پانسمان آشنایی دارند. عدم آشنایی به نحوه پانسمان صحیح می تواند صدمات جدی به بیمار وارد کند و او را در معرض ابتلا به عفونت قرار دهد.

امنیت در برابر بیماری های ویروسی با خدمات پرستاری در منزل

خدمات پرستاری در منزل در سال های اخیر که ویروس کرونا همه گیری گسترده ای داشت از اهمیت والایی برخوردار بود. شاید همه گیری این ویروس باعث شده بود که بیشتر افراد واهمه استفاده از خدمات پرستاری در منزل را داشته باشند اما از آنجا که مراکز درمانی به طرز فجیعی آلوده به ویروس کرونا بودند و محیط های عمومی برای فرد سالمند و بیمار خطرناک بودند از این رو خدمات بیشتر به صورت خصوصی انجام می شد. برای مصون ماندن فرد سالمند از بیماری های ویروسی می توانید خدمات درمانی را با یک پرستار به منزل بیاورید و در محیطی بهداشتی و شخصی تمامی خدمات را انجام دهید.

تزریقات در منزل

تمامی بیمارانی که در منزل بستری می شوند به خدمات پرستاری در منزل و همراه بیمار نیاز پیدا می کنند. تزریقات آمپول یا سرم یکی از ابتدایی ترین و ضروری ترین خدماتی است که حتماً باید توسط افراد دوره دیده انجام شود.

انجام خدمات مربوط به لوله بینی معده یا NGT در منزل

تعویض NGT از خدمات پرستاری در منزل است. این خدمات برای بیمارانی است که نمی توانند از راه دهان تغذیه کنند. گاواژ یک لوله باریک است که از طریق آن مواد غذایی وارد معده می شود. این خدمات در منزل و به راحتی توسط پرستار انجام می شود. اگر بیمار شما تنها به این خدمات نیاز دارد می توانید پرستار را به صورت ساعتی استخدام کنید.

خدمات پرستار ICU در منزل به صورت پیشرفته

خدمات پرستاری در منزل تنها شامل اقدامات معمولی نیست. بلکه بیمارانی که برای ادامه حیات به امکانات پیشرفته ای سی یو نیاز دارند می توانند این تجهیزات را در منزل استفاده کنند. البته در چنین شرایطی باید حتماً امنیت و حفظ شرایط پایدار بیمار در اولویت باشد. خدمات برای بیماران ای سی یو حساس و پیچیده است. در نتیجه می توانید مسئولیت بهبودی و روند درمانی فرد بیمار را به یک پرستار بسپارید.

شستشوی گوش در کمترین زمان ممکن در منزل

دیگر نیازی نیست هنگام مواجه با گرفتگی مجرای گوش به مراکز درمانی مراجعه کنید. خدمات پرستاری در منزل با شستشوی گوش اقدام به خارج کردن جرم یا حشرات موذی در گوش می کنند. این خدمات توسط پرستاران با مهارت انجام می شود به طوری که هیچ گونه آسیبی به گوش فرد وارد نمی شود.

خدمات پرستاری ساکشن در منزل

خدمات پرستاری در منزل

پرستار سالمند

ساکشن از جمله خدمات پرستاری در منزل است که برای بیماران خاص انجام می شود. گاها افراد به دلیل جراحی یا عوامل دیگری نمی توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند. از این رو ساکشن برای ان ها در منزل انجام می شود. ساکشن زمانی انجام می شود شد که مایعات اضافی در بدن باعث اختلال در سیستم طبیعی بدن شده باشند. از این رو پرستاران با خروج این مایعات به بهبود وضعیت بیمار کمک می کنند. ساکشن برای بیماران دارای مشکلات تنفسی هم انجام می شود و با این روش راه تنفسی ان ها باز می شود.

تعویض سوند ادراری برای بیماران خاص در منزل

از خدمات رایجی که بیشتر بیماران به آن نیاز دارند تعویض سوند ادراری است. در خدمات پرستاری در منزل سوند ادراری با مهارت و تجربه کافی تعویض می شود و بیمار دچار هیچگونه درد و ناراحتی نمی شود. بیمارانی که دچار بزرگی پروستات، عفونت ادراری، مشکلات عصبی انسداد آناتومیک یا فیزیولوژیک مسیر دفع ادرار هستند نیاز به سوند دارند. این سوند ها با توجه به تشخیص پزشک به صورت موقتی یا دائمی استفاده می شوند. پرستاران می توانند این خدمات را به موقع و در محل شخص انجام دهند تا از احتباس بیش از حد ادرار جلوگیری شود.

 خدمات ونتیلاتور برای بیماران در منزل

خدمات ونتیلاتور در دسته خدمات مهم پرستاری در منزل است. ونتیلاتور دستگاهی است که برای بیمارانی با مشکلات تنفسی کاربرد دارد. برای بهبود اختلالات تنفسی پرستاران از ونتیلاتور خانگی برای بیمار استفاده می کنند. پرستاران در منزل دستگاه را متصل و جدا میکند و تا پایان کار آن را مدیریت می کنند.

همودیالیز در منزل برای بیماران کلیوی

خدمات پرستاری در منزل برای بیماران کلیوی شامل همودیالیز است. همودیالیز برای خارج نمودن مواد زاید، دفع مواد سمی مانند اوره و کراتینین و تنظیم مایعات بدن است که برای بیمارانی که نارسایی کلیه دارند انجام می شود. انجام تمامی خدمات همودیالیز در منزل نیاز به تخصص و تجربه بالا دارد که پرستاران می توانند به بهترین نحو ممکن این خدمات را با توجه به شرایط بیمار در منزل انجام دهند.

بررسی سطح هوشیاری

یکی از خدمات پرستاری در منزل بررسی سطح هوشیاری بیمارانی است که در منزل بستری شده اند. اگر سطح هوشیاری فرد به پیشرفته ترین حالت ممکن برسد از بیمارستان مرخص می شود و در خانه مراقبت و نگهداری می شود. در چنین شرایطی می توانید سطح هوشیاری فرد را به طور مرتب با کمک پرستار چک کنید تا متوجه تغییر علائم و سطح بهبودی فرد باشید.

نمونه گیری از بیماران و سالمندان در منزل

با خدمات پرستاری در منزل دیگر نیازی نیست سالمند یا بیمار خود را برای نمونه گیری به آزمایشگاه ببرید. نمونه گیری خونی و بافتی به روش تخصصی و به بهترین شکل ممکن توسط پرستاران آموزش دیده و متخصص انجام می شود.

تعویض کیسه استوما

برخی از خدمات پرستاری در منزل کاملا تخصصی هستند و باید حتماً با ظرافت خاصی انجام شوند. استوما بخشی از روده است که از شکم بیرون زده و به لبه شکم بخیه زده می شود. مواد دفعی از کیسه استوما خارج می شود. پرستار باید بدون هیچ گونه درگیری این کیسه را در محیطی کاملا استریل و بهداشتی تعویض کند.

لاواژ کردن معده در منزل

از جمله خدمات پرستاری در منزل می توان به لاواژ معده یا شستشوی معده اشاره کرد. شاید بیشتر شما زمانی که فرد دچار مسمومیت دارویی، الکلی و یا سمی می شود به فکر انتقال او به بیمارستان باشید. اما فراموش نکنید که متخصصین این امر تخلیه کامل محتویات معده را در منزل انجام می دهند.

هزینه خدمات پرستاری در منزل

هزینه خدمات پرستاری در منزل به متغیرهای مختلفی بستگی دارد. شرایط و وضعیت بیمار یا سالمند و تعداد خدمات و نحوه ی ارائه ی آن ها روی هزینه خدمات تاثیر می گذارد. حتی ساعاتی که پرستار در خانه است هم روی هزینه ها تاثیر می گذارد. به طور معمول پرستاران خصوصی که به صورت ۲۴ ساعته نزد بیمار می مانند هزینه ی بیشتری دریافت می کنند.

چه افرادی نیاز به خدمات پرستاری در منزل دارند؟

خدمات پرستاری در منزل برای طیف گسترده ای از افراد ضرورت دارد. مراقب سالمند بودن در منزل برای بیشتر افراد به دلیل مشغله های کاری زیاد امکان پذیر نیست و یا اینکه اعضای خانواده به درستی نحوه مراقبت از سالمند را نمی دانند. در چنین شرایطی استخدام یک همراه یا پرستار برای سالمند برابر با مراقبت های تخصصی و همنشینی ۲۴ ساعته با سالمند است. همچنین کلیه خدمات برای سالمندان در منزل خود شخص انجام می شود و فرد احساس راحتی بیشتری دارد و در کنار خانواده خود به بهترین نحو ممکن نگهداری می شود.

خدمات پرستاری در منزل تنها مختص افراد سالمند نیست بلکه این خدمات برای کودکان هم انجام می شود. اگر کودک خردسالی دارید که مجبور هستید ساعت ها او را تنها بگذارید پس بهتر از کمک یک پرستار بهره ببرید و با خیال راحت فرزندانتان را در منزل کنار پرستار برای ساعت ها ی طولانی تنها بگذارید و هیچ گونه نگرانی بابت سلامت جسمی و ذهنی آن ها نداشته باشد. اما مهمترین بخش خدمات پرستاری در منزل برای بیماران خاص است. فرقی نمی کند بیمار شما کودک، میانسال، سالمند، زن یا مرد باشد خدمات پرستاری به صورت شبانه روزی در منزل برای تمامی بیماران انجام می شود.

اگر بیمار شما شرایط ترخیص از بیمارستان را دارد اما کسی نیست که در منزل به صورت تخصصی از او مراقبت کند پس از یک پرستار در منزل کمک بگیرید. مهمترین گروه بیماران سالمندانی هستند که وضعیت جسمی و روحی خوبی ندارند و بهترین محل برای درمان آنها منزل شخصیشان است. پس فراموش نکنید که بیمار شما در هر وضعیتی که باشد می تواند از خدمات پرستاری استفاده کند. از آنجا که اعضای خانواده امکانات یا مهارت های کافی برای مراقبت از بیماران سالمند خود را در منزل ندارند در نتیجه برای بهبود سریع تر بیمار لازم است که خدمات پرستاری در اولویت قرار بگیرد.

خدمات پرستاری در منزل برای بیماران

خدمات پرستاری در منزل

خدمات پرستاری در منزل برای بیماران

بیمارانی که دارای بیماری های حاد و مزمن هستند برای بهبود کامل به یک دوره مشخص مراقبت و نگهداری نیاز دارند. این دوره با توجه به نوع بیماری و سن بیمار متفاوت است. البته شما می توانید با استفاده از خدمات پرستاری در منزل  فرآیند بهبودی را تسریع ببخشید. برخی از بیماران به مراقبت های شبانه روزی نیاز دارند و این مراقبت ها از عهده افراد خانواده خارج است. مثلا اگر بیماری ام اسی در خانه دارید و فرد برای انجام امورات زندگی ناتوان است پس حتماً باید از یک همراه کمک بگیرد.

تمام افرادی که دارای بیماری های قلبی، سکته مغزی، بیماری دمانس، بیماری آلزایمر، بیماری دیابت، بیماری عفونی، سرطان، بیماری مزمن کلیوی، بیماری اعصاب و روان و … هستند به خدمات پرستاری در منزل نیاز دارند. چون این افراد نیاز به تعویض مداوم پانسمان، مصرف داروها به صورت منظم، تغذیه مقوی و … دارند و این خدمات از عهده افراد معمولی خارج است. در برخی مواقع وقتی وضعیت بیمار روبه راه شد از داشتن پرستار بی نیاز می شود و می تواند تمام امورات خود را به طور منظم انجام دهد.



Source link