فواید خرما برای پوست


فواید خرما برای پوست بسیار زیاد می‌باشد و این در حالی است که اکثر مردم تصور می‌کنند که قند بالای موجود در این میوه یا طبع آن باعث آسیب‌های پوستی می‌شود. این میوه شیرین و لذیذ نه تنها مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌کند، بلکه با برخورداری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، پوست را تقویت کرده و باعث بهبود وضعیت آن می‌شود. در این مطلب در مورد خواص خرما برای پوست و نکات شگفت‌انگیزی که در مورد مصرف خرما نمی‌دانید، صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 فواید خرما

فواید خرما برای پوست چیست؟

خرما میوه‌ای سرشار از مواد مغذی و پرخاصیت است که فواید آن برای بدن اثبات شده است. اغلب از این میوه به عنوان معجزه سلامتی یاد می شود به گونه ای که مصرف آن برای همه افراد به خصوص جوانان الزامی است. جوانان با مصرف این میوه می‌توانند عضلات و سلامت بدن خود را تقویت کنند و افراد سالمند نیز با بهره گیری از خرما می‌توانند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنند. از جمله فواید خرما می‌توان به تاثیر بی‌نظیری که روی پوست دارد، اشاره کرد.

میوه مفید و پرخاصیت خرما سرشار از ویتامین‌هایی است که از آن‌ها می توان به عنوان رمز و راز داشتن پوستی سالم یاد کرد. برای مثال خرما حاوی مقدار زیادی ویتامین ب و آ است که هر دو به حفظ کیفیت پوست کمک می‌کنند. به علاوه در این میوه مقدار زیادی آهن، کلسیم و منیزیم وجود دارد که هر کدام، به نوبه خود تاثیری مثبت بر روی سلامت پوست دارند که موارد زیر از مهم‌ترین خواص خرما برای پوست به شمار می آیند.

افزایش کشسانی پوست

یکی از فواید خرما برای پوست، افزایش حالت کشسانی می باشد. این میوه سرشار از ویتامین ث است ویتامینی که در آبرسانی به سلول‌های پوستی بسیار موثر می باشد. وجود این ویتامین در پوست باعث نرم شدن و لطافت پوست می‌شود که با تامین رطوبت به افزایش آب میان سلولی و خاصیت کشسانی آن کمک می‌کند.

جوانسازی پوست

دیگر خاصیتی که خرما برای پوست دارد، جوانسازی است. رادیکال‌های آزاد، به عنوان یکی از عوامل موثر بر پیری پوست در سراسر بدن وجود دارند و زمانی که درمان نمی‌شوند باعث ایجاد استرس اکسیدانی در سلول‌ها می گردند که حاصل این استرس اکسیدانی چیزی به جز پیری زودرس پوست نمی باشد. مصرف منظم خرما به خصوص خرماهایی که پوست آن‌ها رنگ سیاه و قرمز دارند، تاثیر زیادی در حل این مشکل دارند.

مصرف خرماهای سیاه و قرمز این رادیکال‌ها را کنترل می‌کند و مانع ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود. برای افرادی که پیری زودرس در سابقه خانوادگی آن‌ها وجود دارد، مصرف این مدل خرما باعث جوانسازی پوست و رفع چین و چروک‌های آن می گردد.

درمان مشکلات پوستی

التهاب و مشکلات پوستی ناشی از تغذیه نامناسب، بیماری یا عدم استفاده از لوازم آرایشی مرغوب و اورجینال را می‌توان با مصرف خرما بهبود بخشید. این میوه، درمانی موثر برای مشکلات پوستی است و به دلیل ویتامین‌هایی که دارد، بسیاری از این مشکلات را درمان می‌کند. تهیه ماسک طبیعی خرما به همراه مواد طبیعی مانند عسل باعث رفع زخم یا آکنه و از بین بردن اثر آن‌ها روی پوست می‌شود.

درمان سلول‌های آسیب‌دیده

فواید خرما

یکی دیگر از فواید خرما برای پوست درمان سلول‌های آسیب‌دیده است. تغذیه غیراصولی و استفاده از خوراکی‌های ناسالم، عدم رسیدگی به پوست مانند استفاده نکردن از ضد آفتاب در زمان خروج از خانه و بسیاری اشتباهات دیگر در مراقبت‌های پوستی باعث آسیب دیدن سلول‌ها می‌شوند. خرما با برخورداری از ویتامین ب به تقویت سلول ها کمک می کند و مشکلات ناشی از آسیب‌دیدگی آن‌ها را به طور کامل برطرف می سازد.

آیا خرما باعث تیرگی پوست می‌شود؟

یکی از تصورات غلط در مورد مصرف خرما و تاثیر آن روی پوست، تیره شدن پوست با این میوه است. خرما اثری بر تیرگی پوست ندارد و بالعکس با جوانسازی پوست و آبرسانی به سلول‌ها باعث روشن‌تر شدن رنگ پوست نیز می‌شود. البته در مورد مصرف خرما و تاثیرات آن روی پوست باید به طبع خرما توجه ویژه داشت.

میوه خرما طبعی گرم دارد که در حالت عادی باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز سلول‌ها در بدن می‌شود. طبع گرم خرما به حفظ تعادل در افرادی که مزاج سرد و تر دارند، کمک می‌کند اما در افرادی که مزاج گرم دارند گاهی باعث مشکلاتی مانند جوش زدن صورت می‌شود. اگر با مصرف خرما به این عارضه پوستی دچار می‌شوید، برای بهره‌مندی از خواص این میوه و کمک به پوست خود باید آن را همراه خوراکی‌هایی با طبع سرد استفاده کنید.

چگونه می‌توان از فواید خرما برای پوست بهره‌مند شد؟

فواید خرما

جهت بهره‌مندی از فواید خرما برای پوست، چگونه مصرف کردن آن اهمیت زیادی دارد. ساده‌ترین شکل مصرف خرما برای استفاده از خواص بی‌نظیر آن، مصرف به شکل ساده و میوه تازه است. به خصوص اگر خرما را در کنار خوراکی‌های دیگری مانند شیر استفاده کنید، خواص و مزایای آن بیشتر هم می‌شود.

البته بهره بردن از خواص بی‌نظیر این میوه برای پوست راه‌های دیگری نیز دارد، برای مثال می‌توانید از این میوه انواع ماسک را تهیه کنید و با استفاده از آن‌ها روی پوست صورت، وضعیت پوست خود را بهبود ببخشید. یکی از ماسک‌های موثر برای زیبایی پوست، ماسک شیر و خرما است که برای تهیه آن باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا مقداری خرمای تازه و مرغوب تهیه و هسته آن‌ها را جدا کنید.
  • سپس خرماها را له و پوره کرده و توسط مقداری شیر خیس کنید.
  • مخلوط شیر و خرما باید یک شبانه‌روز باقی بماند.
  • پس از یک شبانه‌روز ماسک خمیری را روی پوست قرار داده و ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید.
  • بعد از ۲۰ دقیقه پوست را با آب ولرم شستشو دهید و از اثرات بی‌نظیر این ماسک روی پوست خود بهره‌مند شوید.
  • برای تاثیر بیشتر این ماسک می‌توانید مقداری زردچوبه نیز به آن اضافه کنید.

تاثیر شیره خرما برای پوست

هر چند برای دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی خرما بهترین راه استفاده از میوه تازه خرما است اما مصرف فرآورده‌های آن به خصوص شیره طبیعی خرما هم فواید زیادی برای بدن، به خصوص پوست دارد. شیره خرما تمام مواد معدنی و مغذی موجود در خرمای تازه را در خود جای داده است، به همین دلیل با مصرف آن می‌توانید از فواید خرما برای پوست و بدن بهره‌مند شوید.

اگر مایل هستید از خواص شیره خرما برای پوست خود بهره مند شوید، می‌توانید این ماده را به صورت ترکیب با موادی مانند ارده در وعده صبحانه استفاده کنید. به علاوه ترکیبات شیره خرما مانند کیک یا شیرینی با شیره خرما نیز فایده زیادی برای پوست و بدن دارد و امکان استفاده از مواد مغذی آن برای پوست وجود دارد. یک حالت دیگر برای استفاده از تمام مواد مغذی موجود در شیره خرما و استفاده از آن برای بهبود پوست، مصرف این ماده همراه با آب است.

به این منظور باید روزانه سه قاشق چای خوری شیره خرما را در آب ولرم ترکیب کنید تا آن را در وعده صبحانه یا عصر میل کنید و مواد مغذی آن را به سهولت وارد بدن خود کنید که از تاثیر مثبت آن بر روی پوست خود بهره مند شوید.

سخن پایانی

فواید خرما برای پوست و بدن آنقدر زیاد است که از این میوه به عنوان یک غذای کامل یاد می‌کنند. این میوه شیرین سرشار از انرژی و مواد مغذی است که به راحتی می‌تواند جایگزین قند یا شکر ساده شود.

مصرف این میوه هم به تنهایی به عنوان شیرین کننده نوشیدنی یا به صورت ترکیب با غذاهای دیگر امکان‌پذیر است و در هر حالتی که مصرف شود، خواص بی‌نظیر خود را حفظ می کند. خواص خرما برای بدن، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه افراد در هر سنی می‌توانند از این میوه برای روتین روزانه و حفظ سلامتی خود استفاده کنند.



Source link