عوارض و مضرات مصرف سیگار کشیدن بر روی بدن و سلامتی


عوارض سیگار : شاید سیگار کشیدن لذت بخش و آرام بخش باشد اما طعا عوارض جبران ناپذیری دارد . از این رو ما عوارض مصرف سیگار کشیدن را برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

عوارض سیگار

مهم ترین انواع عوارض سیگار بر روی بدن  :

قلب : سیگار کشیدن به قلب و گردش خونی شما آسیب می زند و خطر بیماری هایی مثل بیماری های قلبی عروقی، حمله قلبی، سکته، بیماری عروقی محیطی و بیماری های مغز و اعصاب افزایش می دهد. مونوکسید کربن موجود در دود و نیکوتین هر دو فشار بر قلب وارد می کنند و باعث می شوند قلب سریع تر کار کند. آن ها همچنین ریسک ایجاد لخته خون را افزایش می دهند.

معده : سیگاری ها شانس زیادی برای ابتلا به سرطان معده یا زخم معده دارند. سیگار کشیدن می تواند ماهیچه هایی را ضعیف کند که انتهای پایینی گلوی شما را کنترل می کنند و به اسید اجازه می دهد که در جهت اشتباهی حرکت کند. سیگار کشیدن نیز یک عامل ریسک مهم برای سرطان کبد است و هر چه بیشتر سیگار بکشید، ریسک بیشتری خواهید داشت.

مغز : سیگار خطر ابتلا به سکته را حداقل ۵۰ درصد افزایش می دهد. یکی از راه هایی که سیگار کشیدن می تواند خطر سکته را افزایش دهد، افزایش میزان رشد آنوریسم مغز است. این یک برآمدگی در رگی است که به دلیل ضعف دیواره رگ خونی ایجاد شده و می تواند باعث پارگی یا ترکیدن رگ شود که منجر به یک وضعیت بسیار جدی به نام خونریزی زیراراخنوودی می شود که نوعی سکته است و می تواند منجر به آسیب و مرگ گسترده مغزی شود.

ریه ها : ریه ها می توانند به شدت تحت تاثیر سیگار کشیدن قرار بگیرند. سرفه، سرماخوردگی، خس خس کردن و آسم تنها نقطه های شروع هستند. دخانیات می تواند موجب بیماری های کشنده مثل ذات الریه، آمفیزم و سرطان ریه شوند.

مضرات مصرف سیگار بر بدن

مهم ترین انواع عوارض سیگار بر روی سلامتی :

از دست دادن دندان‌ها : سیگار کشیدن انسان را در معرض انواع مشکلات دهانی اعم از سرطان دهان و بیماری لثه قرار می‌دهد. افراد سیگاری گاهی تا ۶ برابر بیشتر از افراد غیر سیگار استعداد ابتلا به بیماری‌های لثه را دارند که در نهایت ممکن است منجر به از دست دادن دندان‌ها شود.

پوست : ایجاد چین‌وچروک در پوست،نازک شدن پوست و قابل مشاهده شدن رگ‌ها،تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌های پوستی،تحلیل عضلات و آویزان شدن پوست،سیگار کشیدن خطر پیشرفت بیماری‌ پوستی وابسته به سیستم ایمنی به نام بیماری صدف یا پسوریازیس را دو تا سه برابر می‌کند و….

زگیل : به دلایل نامعلومی افراد سیگاری به ویروس پاپیلوما مبتلا می‌شوند این ویروس باعث بروز زگیل و از جمله زگیل بر روی اندام تناسلی می‌شود. البته این ویروس از راه تماس جنسی منتقل می‌شود اما سیگار کشیدن هم یک نشانه‌ی خطر است. افراد سیگاری نسبت به کسانی که شرکای جنسی متعددی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

عوارض سیگار بر سلامتی

همراه ما باشید



Source link