علل ایجاد بواسیر و شقاق در آقایان


بواسیر و شقاق از جمله بیماری های شایع در میان افراد خصوصاً بالای ۳۰ سال هستند. این دو بیماری می توانند در بین زنان و مردان رخ دهند و بسیار دردناک باشند. بسیاری از افراد بواسیر و شقاق را با یکدیگر یکسان می دانند زیرا علائمی تقریباً مشابه دارند هرچند در جزئیات تفاوت هایی آنها را از یکدیگر مجزا می کند.

بواسیر به وضعیتی گفته می شود که رگ های خونی کانال مقعد شاخه شاخه می شوند و یا بافت های کهنه متورم شده و در این ناحیه به حالت باد کرده بیرون می زنند. بواسیر به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شود. در نوع خارجی مشکل در اطراف دهانه مقعد رخ می دهد و در بواسیر داخلی رگ درون کانال مقعدی ملتهب می شود. برخی از بیماران هر دو نوع را ممکن است همزمان داشته باشند.

شقاق یا فیشر نیز بیماری بسیار رایج در میان مردم است که افراد بسیاری به آن مبتلا می شوند و به طور معمول با رعایت نکاتی پس از مدتی بهبود می یابند. در شقاق یک پارگی یا شکاف بیضی شکل کوچک در سر مقعد رخ می دهد و باعث ایجاد درد و خونریزی هنگام اجابت مزاج می شود. اگر این زخم در مراحل اولیه درمان نگردد می‌تواند به فیشر مزمن تبدیل شود. فیشر می تواند با علائمی همچون خونریزی مقعدی به رنگ روشن، خارش و سوزش مقعد، درد، ترشحات چرکی، و برآمدگی و ترک در ناحیه همراه باشد. از آنجا که علائم این دو بیماری تقریباً مشابه است تشخیص شقاق از هموروئید به عهده پزشک است.

دلایل متعددی می توانند باعث بروز این بیماری ها شوند؛ از آن جمله می‌توان به تغذیه نادرست، اسهال مزمن، یبوست مزمن، تنگ بودن عضلات دریچه مقعد و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. دلایل ایجاد بواسیر و شقاق در خانم ها و آقایان می تواند کمی متفاوت باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

چگونه به تفاوت شقاق و بواسیر پی ببریم؟

بسیاری مواقع این دو بیماری می ‌توانند توسط افراد عادی به اشتباه یکسان پنداشته شوند. هر دو این بیماری ها از عوارض شایع در ناحیه نشیمنگاه هستند و علائم تقریباً مشابهی همچون خارش، سوزش یا خونریزی از رکتوم را به همراه دارند.

تفاوت شقاق و بواسیر در شکل ظاهری، علائم، منشاء و نوع درمان آنها است. همانطور که پیشتر اشاره شد شقاق یک زخم سطحی و خطی بیضی شکل است که در ۹۰ درصد بیماران در ناحیه خلفی میانی مقعد به وجود می آید. در حالیکه هموروئید توده ای است که محل ایجاد آن بر سر رگ های مقعدی است. در هموروئید در اثر فشار بیش از اندازه، رگ های خونی گشاد و متورم می شوند و این بیماری را به وجود می آورند.

تفاوت دیگر شقاق و بواسیر به دسته بندی آنها باز می گردد. فیشر به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود. در ۶۵ درصد موارد شقاق حاد با روش های درمانی و خانگی برطرف می شود اما اگر در زمان مناسب درمان نشود زخم و شکاف مقعد گسترش می یابد و خون رسانی به این ناحیه با کاهش مواجه می گردد. زمانی که این وضعیت ادامه یابد شقاق مزمن ایجاد می شود.

هموروئید در مقابل چهار نوع دارد که دو نوع آن داخلی و نوع سوم و چهارم آن خارجی نامیده می شوند. در نوع چهارم هموروئید به شکل یک زائده گوشتی بیرون زده خود را نشان می دهد.

 تشخیص بیماری بواسیر و شقاق

علت بیماری بواسیر در مردان آیا با زنان متفاوت است؟

بواسیر می تواند به دلایل متفاوتی در افراد رخ دهد. از آن جمله می‌توان به مواردی همچون یبوست، اسهال، ایجاد فشار هنگام دفع ، اضافه وزن، کاهش مصرف آب و فیبر، بارداری، و نشستن های طولانی مدت و نادرست اشاره کرد.

گاهی بروز بیماری بواسیر در مردان و زنان می تواند به دلایل متفاوتی رخ دهد. علت بیماری بواسیر در مردان می تواند به دلیل رژیم غلط و فعالیت های اشتباه باشد.

رژیم ناسالم و سرشار از غذاهای فرآوری شده و نخوردن سبزیجات و غذاهای حاوی فیبر یکی از مهمترین دلایلی است که باعث بروز بیماری بواسیر در مردان می شود. غذاهای فرآوری شده برخلاف غذاهای خانگی و سالم فیبر کمی دارند و باعث بروز یبوست و در نتیجه بیماری بواسیر می شوند. به همین دلیل توصیه می شود با یک رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر این مسئله در مردان کنترل شود.

علت بیماری بواسیر در مردان همچنین می تواند ناشی از فعالیت های سنگین باشد. بسیاری از مردان به دلیل شغل خود و یا عادات اشتباه، اجسام سنگین را به تنهایی بلند می کنند. این کار شاید به ظاهر باعث مشکلاتی همچون بواسیر نشود اما فشار زیاد وارده بر روی راست روده و مقعد با گذشت زمان باعث تورم عروق مقعد و بواسیر می شود.

علائم بیماری شقاق و بواسیر

درمان فیشر با لیزر چرا روشی پرطرفدار است؟

درمان شقاق یا فیشر با توجه به شدت بیماری، وضعیت بیمار و نظر پزشک می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است طی یک تا دو هفته با درمان های رایج بهبود یابند اما برخی به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند. روش درمان فیشر می تواند به شکل های مختلفی همچون تغییر سبک زندگی، درمان دارویی، درمان با بوتاکس، درمان با جراحی و لیزر انجام شود.

یکی از روش های بسیار محبوب که امروزه افراد به سراغ آن می‌روند درمان فیشر با لیزر است. درمان با لیزر مناسب افرادی است که مشکل شقاق آنها پیشرفت کرده است و در بسیاری موارد نیاز به جراحی شقاق دارند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، لیزر جایگزین مناسبی برای جراحی شده است و به پزشکان این امکان را می دهد تا بیمار را در کوتاهترین زمان ممکن درمان کنند.

درمان شقاق با لیزر

درمان فیشر با لیزر پر قدرت CO2 انجام می شود. در این روش زخم شقاق و زائده پوستی برداشته شده و عمل اسفنکتروتومی انجام می گردد. در این حالت انتهای عصب بریده و ترمیم می شود و به همین دلیل بیمار پس از انجام لیزر درد چندانی را احساس نمی کند. در واقع لیزر عروقی را که در هنگام عمل بریده شده اند ترمیم می کند و به این وسیله باعث قطع خونریزی و یا کاهش آن می شود. درمان فیشر با لیزر نیاز به بیهوشی ندارد و بسیار سریع انجام می شود. همچنین بیمار می‌تواند پس از چند ساعت به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد. این روش بسیار بهداشتی تر از جراحی است و بافت های اطراف شقاق در حین لیزر صدمه نمی بینند.



Source link