خواص آلوورا برای پوست؛ همه آنچه باید حتماً بدانید!


محبوبیت محصولات آرایشی و بهداشتی روزبه‌روز در حال افزایش است و امروزه به دلیل استقبال زیاد مردم از این محصولات، از موادطبیعی و شیمیایی مختلفی برای تولید آن‌ها بهره گرفته می‌شود که یکی از آن‌ها گیاه آلوورا است اما فواید آلوورا برای پوست چیست و چرا این ماده در تولید محصولات مراقبت از پوست به کار می‌رود؟

تاریخچۀ استفاده از آلوورا به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و جوامع مختلف در گذشته از این گیاه با مقاصد مختلفی استفاده می‌کردند که یکی از آن‌ها، اِعمال آلوورا به‌صورت موضعی برای بهبود زخم‌ها محسوب می‌شود. در این مقاله با بررسی خواص آلوورا برای پوست، به شما خواهیم گفت که از این ماده چگونه و با چه اهدافی بهره ببرید.

اگر شما هم به دنبال یک مادۀ طبیعی برای بهبود سلامت و زیبایی پوست‌تان هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید!

 خواص آلوورا

آلوئه‌ورا را بیشتر بشناسید!

آلوورا یک گیاه آبدار است که به‌طور معمول تا ۱٫۲ متر رشد می‌کند و برگ‌های سوزنی‌شکلِ بلندی دارد که گاه طول آن‌ها تا نزدیک به ۹۰ سانتی‌متر افزایش می‌یابد. این برگ‌ها بر روی سطح خود خارهای کوچکی دارند و درون آن‌ها ماده‌ای ژل‌مانند است.

نام این گیاه برای اولین‌بار ۲۰۰۰ سال پیش در یونان باستان به چشم می‌خورد اما در طول تاریخ جوامع مختلفی همچون مصر، هند، مکزیک، چین و غیره، از این گیاه با هدف بهبود زخم‌ها، سوختگی یا مراقبت کلی از پوست استفاده می‌کردند.

البته در حال حاضر علم مدرن نیز بر فواید آلوئه‌ورا برای پوست صحّه گذاشته و این گیاه در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی متنوعی به کار می‌رود و شما با تهیه محصولات حاوی آلوورا می‌توانید به‌سادگی از مزایای آن بهره‌مند شوید.

فواید آلوورا برای پوست

قبل از اقدام نسبت به استفاده از محصولات حاوی آلوورا یا خود آلوورا، بهتر است تا با فواید این گیاه برای پوست آشنایی داشته باشید تا با توجه به نیاز خود و خصوصیات محصولات مختلف، بهترین تصمیم را در راستای بهبود سلامت و زیبایی پوست خود بگیرید.
مهم‌ترین خواص آلوورا برای پوست عبارتند از:

۱ .     ویتامین و مواد معدنی

آلوورا حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین A، E و C است که وجود آن‌ها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این گیاه همچنین مقادیری از فولیک اسید، کولین و ویتامین B12 را در خود جای داده و شما با استفاده از این گیاه می‌توانید از این ویتامین‌ها و مواد معدنی بهره ببرید.
به خاطر داشته باشید که وجود آنتی‌اکسیدان‌ها به‌منظور مقابله با رادیکال‌های آزاد ضروری است و باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست خواهد شد.

۲ .     التهابات پوستی

یکی دیگر از فواید آلوورا برای پوست، خواص ضدالتهابی آن محسوب می‌شود که آن را به ماده‌ای مناسب برای کاهش التهابات پوستی تبدیل کرده است. آلوورا با مهار سیکلواکسیژناز، تولید پروستاگلاندین E2 از آراشیدونیک اسید کاهش می‌دهد و همین عامل نیز نقش مهمی در کاهش التهاب پوست ایفا می‌کند.

۳ .     آفتاب‌سوختگی و سوختگی

اِعمال آلوورا روی ناحیه‌ای که دچار آفتاب‌سوختگی شده است، باعث تولید یک پروتئین آنتی‌اکسیدان به‌نام متالوتیونین در پوست می‌شود که به بهبود این ناحیه کمک چشم‌‎گیری خواهد کرد. البته توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از بروز این مشکل پیشگیری به عمل آورده شود.

استفاده از آلوورا همچنین برای بهبود سوختگی پوست نیز موثر است و اعمال آن با کاهش التهاب این ناحیه، روند بهبود آن را تسریع خواهد کرد. در این شرایط نیز توصیه می‌کنیم که با مراجعه به پزشک، نظر تخصصی وی را جویا شوید.

۴ .     جلوگیری از خشکی و پیری پوست

آلوئه‌ورا با تحریک فیبروبلاست، باعث تولید فیبر کلاژن و الاستین می‌شود که در اثر آن، از پیری زودرس پوست پیشگیری و از ایجاد چین‌وچروک در این ناحیه جلوگیری خواهد شد. همچنین اسیدهای آمینۀ موجود در این ماده، سلول‌های سخت‌شدۀ پوست را نرم کرده و پوستی لطیف و شاداب به شما هدیه می‌دهد.

همچنین خواص مرطوب‌کنندگی آلوورا نیز با تأمین رطوبت پوست از خشکی آن جلوگیری کرده و شانس ایجاد خطوط اضافی روی پوست را به حداقل ممکن می‌رساند.

۵ .     اگزما و آکنه

خواص ضدباکتری و ضدمیکروبی آلوورا، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مقابله با آکنه تبدیل کرده است و شما با استفادۀ منظم از محصولات حاوی آلوورا می‌توانید به‌راحتی این مشکل را مدیریت کنید.

آلوورا همچنین با کاهش خشکی پوست و خارش ناشی از اگزما، به بهبود اثرات حاصل از اگزما نیز کمک خواهد کرد.

۶ .     بهبود زخم‌ها

شما برای بهبود زخم‌های جزئی پوست می‌توانید از آلوورا بهره ببرید؛ چراکه ساختار مولکولی آن به بهبود سریع زخم‌ها کمک می‌کند و با تقویت کلاژن و مبارزه با باکتری‌ها، جای زخم شما را به میزان قابل‌توجهی از بین می‌برد.

به این منظور توصیه می‌کنیم که ۳ بار در روز از ژل آلـوورا استفاده کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

خواص آلوورا

نحوه استفاده از آلوورا

به‌منظور استفاده از آلـوورا راهکارهای متنوعی پیش روی شما قرار دارد که با توجه به نیاز و توانایی خود می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید و از فواید آلوورا بهره ببرید.

برخی از محبوب‌ترین روش‌های استفاده از آلـوورا برای پوست شامل موارد ذیل می‌شوند:

۱ .     ژل یا پالپ آلوورا

به این منظور ۱ قاشق غذاخوری ژل آماده یا پالپ آلوورا را پس از تمیز کردن پوست، به‌صورت مستقیم روی آن اعمال کرده و آن را به‌آرامی پخش کنید تا به همۀ نقاط برسد. سپس منتظر بمانید تا این ماده به‌صورت کامل جذب پوست شود.

۲ .     ژل آلوورا و ویتامین E

در این راستا یک کپسول ویتامین E را باز کرده و درون ۱ قاشق غذاخوری آلوورا بریزید. سپس این ۲ را به‌صورت کامل با یکدیگر ترکیب کنید و پس از تمیز کردن پوست اطراف چشم، آن را در این ناحیه اعمال کرده و آن را ماساژ دهید.

۳ .     پالپ آلوورا، عسل و نمک دریایی

۲ قاشق غذاخوری آلـوورا را با کمی نمک دریایی ترکیب کنید و سپس ۱ قاشق غذاخوری عسل به این ترکیب بیفزایید. پس از مخلوط کردن مواد، از این ترکیب به‌عنوان یک لایه‌بردار ملایم بهره ببرید و از آن در نقاط مختلف بدن استفاده کنید.

۴ .     وازلین آلوورا

استفاده از وازلین آلوورا یک راه بسیار موثر برای رفع خشکی پوست است. این محصول با ایجاد یک لایه محافظ برروی پوست اثر چشمگیری بر افزایش نرمی، لطافت و شفافیت پوست دارد. این وازلین با آلوورا غنی می‌شود و ویتامین‌های A، E و D3 را به پوست می‌رساند. وازلین آلـوورا به کسانی که پوست خشک دارند یا در مواجهه با سوز سرما قرار می‌گیرند توصیه می‌شود.

جمع‌بندی

استفاده از مواد طبیعی برای مراقبت از پوست، یک گزینۀ ایدئال برای برخورداری از پوستی شاداب و درخشان محسوب می‌شود و شما با عدم استفاده از مواد شیمیایی می‌توانید پوستی سالم‌تر داشته باشید. یکی از مواد طبیعی که برای پوست فواید پرشماری به همراه دارد، آلـوورا است.

در این مقاله با بررسی خواص آلوورا برای پوست و مرور نحوه استفاده از این ماده، اطلاعات لازم برای برخورداری از پوستی سالم و باطراوت را در اختیارتان قرار دادیم تا با تجربۀ کمترین چالش، به بهترین نتیجه دست پیدا کنید./۲۷۰۴۹۹



Source link