۸ راه ساده برای کنترل قند خون


آگاهی از اهمیت تشخیص و مراقبت به موقع بیماری و خودمراقبتی دیابت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از عوارض گاه غیر قابل برگشت دیابت دارد. با اتخاذ روش هایی در زندگی که ممکن است به زمان زیادی نیاز نداشته باشد، می توانید برای برنامه ریزی طولانی مدت برای کنترل قند خون خود آماده شوید.

به گزارش صبحگاهی همشهری آنلاین، راه هایی برای کنترل قند خون وجود دارد که انجام آن ها کمتر از ۱۵ دقیقه زمان می برد. در صورت ابتلا به دیابت، انجام این مراحل به شما این امکان را می دهد که با وجود دیابت، سلامت کلی خود را قوی تر حفظ کرده و بهبود بخشید.

تمرینات قدرتی را هر هفته انجام دهید

ورزش های هوازی منظم مانند پیاده روی در کنترل اضافه وزن و چاقی در بیماران دیابتی موثر است، اما تمرینات قدرتی برای حفظ توده عضلانی باعث کاهش مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی می شود و انجام آن دو تا سه بار در هفته ضروری به نظر می رسد.

بررسی سلامت پا

دیابت می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و منجر به تاخیر در بهبود زخم در بدن و در نهایت قطع عضو، به خصوص در پاها شود. در صورت عدم درمان، زخم های باز می تواند منجر به عفونت های جدی برای بیماران دیابتی شود.

به همین دلیل بیماران دیابتی باید هر روز سلامت پاهای خود را بررسی کنند و در صورت بروز هرگونه بریدگی یا کبودی، اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهند.

اگر زخم بعد از ۴۸ ساعت شروع به بهبودی نکرد، باید با پزشک تماس بگیرید. اگر دیابت دارید و نمی توانید تمام نقاط پای خود را بررسی کنید، از دیگران کمک بگیرید یا برای این کار از آینه استفاده کنید.

از استرس خلاص شوید

بین استرس و دیابت رابطه مستقیمی وجود دارد. به این ترتیب، زمانی که تحت استرس فیزیکی، ذهنی و عاطفی هستید، بدن شما شروع به پمپاژ کورتیزول می کند و در نتیجه سطح قند خون شما را افزایش می دهد.

استرس باید به طور موثر مدیریت شود و ممکن است فقط ۱۰ دقیقه طول بکشد. استفاده از روش های ریلکسیشن، تمرینات تنفسی، روش های تنفس عمیق و … در رفع استرس و کنترل قند خون موثر است.

8 راه ساده برای کنترل قند خون وجود دارد.

پیاده روی کوتاه

فعالیت های هوازی مانند پیاده روی یکی از موثرترین راه ها برای کاهش قند خون است و تحقیقات نشان داده است که انجام سه پیاده روی ۱۵ دقیقه ای در طول روز به خصوص بعد از غذا در کنترل قند خون بسیار موثر است.

خوردن سالاد برای شام

انتخاب یک سالاد ساده در شب به عنوان شام و استفاده از سبزیجات درشت و کم کالری به کاهش وزن در دیابتی ها کمک می کند. استفاده از سرکه همراه با سالاد مفید است.

زیرا طبق تحقیقات باعث کاهش قند خون و تاثیر مثبت بر قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.سرکه طعم دهنده ای بدون کالری است و برای کنترل وزن هنگام مصرف سالاد بسیار مفید است.

بهتر است سرکه را در ظرف ادویه روی میز در کنار چاشنی های دیگر قرار دهید تا به جای سس سالاد از آن استفاده کنید. برای تهیه سس سالاد می توانید دو سوم سرکه و یک سوم روغن زیتون را با هم مخلوط کنید.

یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید

کاهش وزن تا ۱۰ پوند می تواند مدیریت و کنترل قند خون را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک دفترچه روزانه غذایی می تواند کنترل وزن را موفق تر کند.

ثبت هر وعده غذایی و موادی که می خورید می تواند هر بار فقط دو دقیقه از وقت شما را بگیرد، اما این یکی از بهترین راه های رایگان برای ردیابی کالری دریافتی برای بیماران دیابتی است.

بسته ناهار را آماده کنید

البته رستوران رفتن و خوردن فست فود راهی فوری برای رفع گرسنگی است و البته مقدار زیادی سدیم و کالری همراه با کربوهیدرات های تصفیه شده وارد بدن می کند.

از طرف دیگر، خوردن یک بسته ناهار سالم با محصولات تازه و غلات کامل می تواند مدیریت قند خون را برای بیماران دیابتی بسیار آسان تر کند.

چک کردن مداوم قند خون

توصیه های زیادی برای این امر وجود دارد و افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید حداقل یک بار در روز قند خون خود را چک کنند. بهترین زمان برای این کار صبح یا بعد از بیدار شدن است.

شما می توانید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید قند خون خود را قبل و بعد از غذا نیز آزمایش کنید، مشورت کنید.