گلوتن و چاقی رژیم سلیاک را بشناسید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان علل بسیاری از اختلالات و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش می شوند ، تشخیص داد یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن شنیده باشید ، اما همه چیز را درباره آن نمی دانید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله بعدی متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه تنها توصیه می کند از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن جلوگیری کنید.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و حالت تهوع شدید ، ممکن است به غذاهای فاقد گلوتن حساسیت روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز داشته باشید. سپس اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامتی ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری عفونی یا لاعلاج نیست ، منبع این بیماری اغلب ارثی است و در طول زندگی با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای مقابله با چنین مشکلی ، نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، بنابراین از غذاهای بدون گلوتن خودداری کنید. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک قادر نیست مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و باعث علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم بر مصرف غذاهای بدون گلوتن برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک نظارت می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا با آب مخلوط می شود و قوام چسبندگی به آرد می بخشد. این نوع چسبناک هنگام پخت حجم نان را می دهد ، به طوری که بافتی پوسته پوسته و جویدنی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. برخی از افراد بلغور جو دوسر را نیز تحمل نمی کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام جو است.

گلوتن و چاقی

رژیم سنگلوتن

در رژیم غذایی بدون گلوتن ، توصیه می شود که تا آنجا که ممکن است غذاهای بدون گلوتن یا بدون گلوتن مصرف نکنید ، که معمولاً شامل غلات ، گندم ، آرد بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است. به به سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی فاقد گلوتن هستند. بنابراین به گزینه غذایی بدون گلوتن توجه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، محصولات لبنی ، تخم مرغ ، بازی ، گوسفند ، خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: چند ضلعی ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: انواع مختلف از جمله: بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه پانو که فاقد گلوتن هستند.

سنگلوتن چیست؟

هنگام خرید غذاها ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. یک برنامه جدید به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در حال حاضر در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن در غذاها را شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید برخی از غلات ، نان و گندم بدون گلوتن نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان های بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و ترقه هایی که در سوپرمارکت ها و غذاهای سالم یافت می شوند.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از مصرف همه نان های بر اساس گندم خودداری کنید. در عوض می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت برچسب گذاری بدون گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد پیتزا ، آرد سویا ، آرد / آرد بادام ، آرد نارگیل بخورید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس می کنند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند ، اما رابطه بین گلوتن و چاقی ممکن است به دلیل سوء هاضمه یا یبوست به دلیل حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای بدون گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نکند ، ممکن است چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما شود.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. هنگام شروع رژیم بدون گلوتن ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای بدون گلوتن جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای فاقد گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید با این رژیم رژیم بگیرید ، باید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند کیک ، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید ، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. اضافه کردن. به همین دلیل بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی بدن را تسریع می کند
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی به شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه همه پودینگ های هفتگی برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه خرد شده به مدت یک شبه در یک کاسه میل کنید یا یک شیشه را فرو کنید. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید …

دیدگاهتان را بنویسید