چگونه با تکرر ادرار در شب مبارزه کنید؟


نیاز مکرر به ادرار کردن در شب می تواند خواب آرام شما را تبدیل به جهنم کند!

به گزارش مورنینگ تایمز، نیاز مکرر به ادرار کردن در شب می تواند خواب شما را مختل کند و آسایش شما را مختل کند، اما برای جلوگیری از آنچه که تکرر ادرار یا شب ادراری نامیده می شود چه باید کرد.

انجام اقدامات ساده می تواند به شما در جلوگیری از تکرر ادرار در شب کمک کند، اما در عین حال باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید، زیرا تکرر ادرار ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

تکرر ادرار در بسیاری از موارد یک عارضه مرتبط با افزایش سن است. با افزایش سن، هورمون کمتری ترشح می شود که به بدن اجازه می دهد مایعات را در خود نگه دارد.

بنابراین، با افزایش سن، مثانه با سرعت بیشتری از ادرار پر می شود و نمی تواند به همان اندازه ادرار را در خود نگه دارد. تکرر ادرار نیز ممکن است در دوران بارداری به دلیل فشار رحم بزرگ شده روی مثانه رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

علائم هشدار دهنده نوعی سرطان هنگام ادرار کردن

این بیماری کم کم داره میکشه!

تکرر ادرار ممکن است نشانه ای از شرایط جدی تری مانند دیابت، سندرم مثانه بیش فعال، عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات پروستات باشد.

تعداد دفعات ادرار بسته به مقدار مایعاتی که می نوشید، نوع مایعاتی که می نوشید و داروهایی که مصرف می کنید متفاوت است. به عنوان مثال، مصرف یک قرص دیورتیک یا دیورتیک که برای درمان فشار خون تجویز می شود، می تواند باعث تکرر ادرار شود.

مصرف برخی مواد غذایی مانند نوشیدنی های الکلی، قهوه، انگور و ماست می تواند مثانه را تحریک کرده و نیاز به ادرار را افزایش دهد.

برخی از اقدامات ساده می تواند به جلوگیری از شب ادراری کمک کند.

یک دفتر خاطرات ادراری داشته باشید

مقدار مایعاتی که در طول روز می نوشید، غذاهایی که می خورید، دیورتیک ها یا دیورتیک ها، میزان و تعداد دفعات ادرار کردن و مدت زمان دفع ادرار را یادداشت کنید.

اگر تعداد کل دفعات ادرار در یک دوره ۲۴ ساعته بیش از ۱۰ دقیقه باشد، می توان آن را بیش از حد در نظر گرفت.

بعد از ظهر یک دیورتیک مصرف کنید

اگر از دیورتیک ها یا دیورتیک ها برای فشار خون بالا، تورم پاها یا نارسایی احتقانی قلب استفاده می کنید، مصرف این داروها در بعد از ظهر ممکن است مفید باشد.

به این ترتیب این داروها باعث افزایش تولید ادرار در بعدازظهر و عصر و احتمالاً کاهش تولید ادرار در طول شب خواهند شد. البته این موضوع را از قبل به پزشک اطلاع دهید و رضایت او را برای تغییر زمان مصرف دارو جلب کنید.

مصرف مایعات را دو ساعت قبل از خواب محدود کنید.

نوشیدن مایعات خیلی نزدیک به زمان خواب ممکن است منجر به نیاز به ادرار در شب شود. همچنین مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین خود را که مثانه را در طول روز تحریک می کنند، محدود کنید.

آپنه خواب را بررسی کنید

در طول خواب عمیق، بدن ما هورمون های ضد ادرار تولید می کند که اجازه می دهد مایعات بیشتری در طول شب در بدن باقی بماند.

افراد مبتلا به آپنه خواب وارد مراحل خواب عمیق نمی شوند، بنابراین بدن آنها ADH کافی تولید نمی کند.

علاوه بر این، کاهش سطح اکسیژن در خون در طول یک دوره آپنه، کلیه ها را تحریک می کند تا آب بیشتری دفع کنند. بنابراین، درمان آپنه خواب باید نیاز به ادرار کردن در طول شب را کاهش دهد.

برای پاهای متورم ورزش کنید و جوراب های فشاری بپوشید

اگر در پاهای خود ورم دارید، ممکن است مجبور شوید در طول شب بیشتر ادرار کنید.

دلیل آن این است که در طول روز که دراز می کشید و پاهای شما در سطح قلب قرار می گیرند، مایع در اندام تحتانی (پاها) جمع می شود و به سیستم گردش خون برمی گردد و به کلیه ها می رود و به صورت ادرار خارج می شود. برای جلوگیری از این امر، قبل از خواب ورزش کنید و جوراب های فشاری بپوشید تا از شر این مایع خلاص شوید.

در طول روز پاهای خود را بالا نگه دارید

در اواخر بعد از ظهر یا عصر، اگر پاهای خود را به مدت یک ساعت در سطح قلب نگه دارید، به افزایش ادرار در طول روز (نه در شب) کمک می کند.

چند بار ادرار کردن در شب طبیعی است؟

طبیعی است که چهار تا هشت بار در روز ادرار کنید، اما اگر زیاد به دستشویی می روید یا مجبور هستید چندین بار در طول شب برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید – ممکن است لازم باشد به پزشک خود مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا یک بیماری زمینه ای وجود دارد یا خیر. باعث آن می شود.

اگر افزایش سن دلیل تکرر ادرار است، به یاد داشته باشید که بزرگسالان بالای ۶۰ سال باید حداقل یک بار در هر شب از رختخواب بیرون بیایند تا ادرار کنند.

اگر بین ۶۵ تا ۷۰ سال سن دارید و بیش از دو بار در شب به دستشویی می روید، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر بالای ۷۰ سال دارید و بیش از سه بار در شب ادرار می کنید، باید به پزشک نیز مراجعه کنید.

منبع: همشاری آنلاین