چرا تیروئید شما برای سلنیوم هیجان زده می شود · سارا پترنل


آیا تا به حال آنقدر خوش شانس بوده اید که یک مهره برزیلی را امتحان کنید؟

می دانم ، یک سوال عجیب. 😂

این مهره بسیار بزرگ و واضح اغلب در کاسه آجیل مخلوط می ماند زیرا متفاوت و شاید حتی عجیب به نظر می رسد.

در حقیقت ، آجیل های برزیلی طعم و بافت فوق العاده خامه ای دارند که اغلب با نارگیل مقایسه می شود.

تقریباً به همان میزان مهم ، آجیل برزیلی منبع عالی فیبر و پروتئین است. اما یک ماده معدنی وجود دارد که آجیل برزیلی را به بهترین دوست جدید شما تبدیل می کند و بهانه ای عالی برای برداشتن بادام زمینی و امتحان آنها است.

آجیل برزیلی یکی از غنی ترین منابع سلنیوم در برخی غذاها است … تقریباً مقصر است. (اما بعداً به آن می پردازم.)

و اگر نمی دانید که سلنیوم برای بیماری هاشیموتو و سلامت کلی تیروئید چقدر اهمیت دارد ، اطلاعات بیشتری در مورد این ماده معدنی آجیل خواهید داشت.

سلنیوم برای سلامتی شما

مانند بسیاری از مواد معدنی ، سلنیوم به مقدار زیاد مورد نیاز نیست ، اما با این وجود بسیار ضروری است.

سلنیوم بیشتر به دلیل داشتن آنتی اکسیدان شناخته شده است. این بدان معنی است که از آسیب رادیکال های آزاد در اثر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

سلنیوم به فعال شدن آنزیم های ضروری برای سم زدایی کمک می کند که گلوتاتیون اکسیداز نامیده می شود. از بین هشت نوع گلوتاتیون اکسیداز ، پنج مورد نیاز به سلنیوم دارند ، که این ماده معدنی را به طور غیرمستقیم به یک قدرت سمی تبدیل می کند.

نشانه هایی وجود دارد که آنزیم های حاوی سلنیوم به بدن در بازیافت ویتامین C کمک می کند و به شهرت آنتی اکسیدانی آن می افزاید. این امر به ویژه مهم است زیرا بر خلاف اکثر پستانداران دیگر ، انسان قادر به تولید ویتامین C خود ما نیست.

بین عمل به عنوان آنتی اکسیدان و تسریع سم زدایی ، جای تعجب نیست که مردم به دنبال توانایی سلنیوم در مبارزه با سرطان و جلوگیری از بیماری های قلبی هستند.

این چه ربطی به غده تیروئید دارد؟ خوب ، در حقیقت بسیار اندک ، مگر این که کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ سم زدایی قطعاً می تواند به عملکرد تیروئید کمک کند.

اما تأثیر مستقیم سلنیوم بر هاشیموتو و کم کاری تیروئید در آستین بیشتر است.

هاشیموتو ، کم کاری تیروئید و سلنیوم

اکنون به قسمتی می رسیم که در مورد حد وسط صحبت می کنیم.

اگر هر کدام از وبلاگ های من در مورد هاشیموتو را خوانده اید یا در شبکه های اجتماعی من را دنبال کرده اید ، از قبل می دانید که هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که شایع ترین علت کم کاری تیروئید است.

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون های تیروئید ، T4 و شکل فعال آن ، T3 را ایجاد نمی کند.

این می تواند منجر به حساسیت به سرما ، افزایش وزن ، نازک شدن یا ریزش مو ، خستگی ، ناباروری ، افسردگی و موارد دیگر شود.

این به این دلیل است که هورمونهای تیروئید به تنظیم متابولیسم ما کمک می کند ، که در تعدادی از عملکردهای بدن از جمله تنظیم حرارت و انرژی نقش دارد.

این تبدیل هورمون های تیروئید به شکل فعال وارد سلنیوم می شود.

گروهی از آنزیم ها به نام یدوتیرونین دیودینازها وجود دارد که مانند گلوتاتیون پراکسیدازها برای عملکرد به سلنیوم نیاز دارند. بدون این آنزیم ها ، هورمون T4 نمی تواند به T3 تبدیل شود.

سلنیوم و ید ، یکی دیگر از مواد معدنی مهم سلامت تیروئید است ، برای عملکرد صحیح تیروئید با هم همکاری می کنند.

به این واقعیت اضافه کنید که تیروئید بیش از هر بافت دیگری در بدن انسان سلنیوم دارد و من تقریباً شما را در قطار سلنیوم دارم.

سلنیوم کافی نیست ، مقدار زیادی سلنیوم

همانند بسیاری از مواد معدنی مانند ید مشابه ، سلنیوم باید متعادل باشد. به میزان کافی بر عملکرد تیروئید تأثیر نمی گذارد. بیش از حد حتی می تواند کشنده باشد

خبر خوب این است که کمبود سلنیوم در کشورهای توسعه یافته نادر است. خبر بد این است که کاهش کیفیت خاک ممکن است تماس طبیعی ما با سلنیوم در غذاهای ما را کاهش دهد. در این مرحله ، ما خیلی نمی ترسیم ، اما برای اطلاع از نسل های آینده خیلی زود است.

در حال حاضر کمبود سلنیوم معمولاً توسط عوامل دیگری مانند اختلال در هضم و جذب (افزایش خطر در افراد مسن) ، وضعیت HIV مثبت ، بیماری کرون و جراحی بای پس معده اخیر ایجاد می شود.

علائم کمبود سلنیوم عبارتند از:

  • ناباروری
  • هارپرودو
  • لاکو
  • افزایش وزن
  • سیستم ایمنی آسیب دیده
  • تمرکز سخت

اگر اینها آشنا به نظر برسند ، بسیاری از این موارد را نیز به عنوان علائم کم کاری تیروئید تشخیص می دهید. هوم

مقدار توصیه شده سلنیوم روزانه 55 میکروگرم است ، اما اگر باردار هستید به 60 میکروگرم و در صورت شیردهی به 70 میکروگرم می رسد.

در طرف دیگر طیف ، هضم بیش از 400 میکروگرم سلنیوم در روز توصیه نمی شود.

اگر سلنیوم خود را از غذاها دریافت می کنید ، برخلاف مکمل ها ، به احتمال زیاد خطر مسمومیت ندارید.

با این حال ، علائم مسمومیت عبارتند از:

  • تنفس بوی سیر می دهد
  • طعم فلز در دهان
  • هارپرودو
  • ناخن های شکننده
  • حالت تهوع
  • بثورات یا ضایعات پوستی
  • دفتر خاطرات
  • لاکو
  • تحریک پذیری

رایج ترین منبع غذایی سلنیوم اضافی از دوست قدیمی خوب ما ، مهره برزیلی است. بسته به خاکی که در آن رشد می کنند ، به همان اندازه که منبع سلنیوم فوق العاده (و بسیار خوشمزه) هستند ، ممکن است آجیل برزیلی حاوی مقدار زیادی مواد معدنی (68-91 میکروگرم) باشد که توصیه نمی شود بیش از دو عدد در روز بخورید.

سایر منابع غذایی سلنیوم عبارتند از:

ماهی تن ، ساردین ، ​​ماهی آزاد و ماهی کاد
سالیکوکو
قارچ ها (به ویژه جنایتکاران و شیطاک)
مارچوبه
دانه های خردل
مرغ ، بوقلمون و گوسفند

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در حالی که سلنیوم تحت تأثیر ذخیره مواد غذایی قرار نمی گیرد ، پخت گوشت و پردازش غلات (مانند برنج قهوه ای که حاوی مقداری سلنیوم است) می تواند باعث از بین رفتن مقداری از این ماده معدنی شود.

زمان و نحوه افزودن سلنیوم برای هاشیموتو

به یاد داشته باشید که باید در خط خطی کمبود و سمیت سلنیوم قدم بزنید ، تشخیص اینکه آیا نیاز به تکمیل آن دارید ، دشوار است. در حالت ایده آل شما بیشتر یا تمام سلنیوم خود را از غذاها دریافت می کنید.

رویکرد من این است که فقط در صورت وجود علائم ضروری ، یا اگر سطح تغذیه خود را آزمایش کرده اید و نشان می دهد که شما کم هستید ، تکمیل کنید. سپس به آرامی حرکت کنید ، با دوز کم شروع کنید و در صورت لزوم رشد کنید. مراقب علائم مسمومیت باشید و همیشه هنگام افزودن مکمل های جدید به پروتکل خود با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید.

سلنیوم اضافه شده در انواع مختلفی ظاهر می شود. تفاوت اصلی این است که چقدر خوب جذب می شوند.

ساده ترین و ارزان ترین فرم برای یافتن ، سلنیوم سیترات است. اما به خوبی برخی از اشکال دیگر (گاهی گرانتر) مانند L- سلنومتیونین و سلنوسیستئین جذب نمی شود.

یک دوز خوب و ایمن برای مکمل 200 میکروگرم در روز است که با غذا خورده می شود ، زیرا به این ترتیب شما به طور طبیعی سلنیوم خود را دریافت می کنید و اجازه می دهید تا در کنار سایر غذاها عمل کند.

سلنیوم مکمل گاهی همراه ویتامین E یافت می شود ، زیرا هم فعالیت آنتی اکسیدانی را تسریع می کند و هم در برابر رادیکال های آزاد همکاری می کند.

اخیراً نگرانی هایی مطرح شده و درباره احتمال ویتامین E و سلنیوم در کنار هم و جداگانه ، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش داده است. بنابراین اگر در حال حاضر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستید ، توصیه نمی کنم مصرف کنید.

اگرچه هیچ نگرانی در مورد تداخل دارویی با سلنیوم وجود ندارد ، اما توصیه نمی شود که آن را همزمان با هر نوع رقیق کننده خون یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف کنید ، زیرا می تواند لخته شدن خون را کند کند.

خوشبختانه ، سلنیوم برای مصرف هرگونه داروی تیروئید بی خطر است زیرا تداخلات شناخته شده ای وجود ندارد.

به تصویر بزرگ تیروئید خود فکر کنید

ببینید ، سلنیوم یک غذای فوق العاده برای حفظ یک زندگی سالم با هاشیموتو است ، اما یک ماده معدنی معجزه آسا نیست. این یک قطعه عالی و تعیین کننده از پازل است.

غذاهای سلنیوم به دلیل نقش آن در تبدیل هورمون تیروئید T4 به فرم فعال T3 ، باید بخشی از رژیم غذایی منظم شما باشد. و در صورت وجود علائم کمبود سلنیوم ، ممکن است به مکمل نیز نیاز باشد.

اما سلنیوم به تنهایی جواب نمی دهد. شما هنوز به فواید سایر غذاهای حمایت کننده از تیروئید مانند ید ، ویتامین D ، منیزیم و روی نیاز دارید. و به همان اندازه مهم ، می توان داروی مناسب تیروئید را پیدا کرد ، ورزش کرد ، استرس را مدیریت کرد و قند خون خود را متعادل کرد.

و اگر می بینید که فواید سلنیوم بخشی از برنامه سلامت تیروئید شماست ، از خوردن یک مهره گاه به گاه برزیلی نترسید.

اگر آماده هستید از این مراحل ساده و در عین حال م toثر برای بازگرداندن سلامت تیروئید و مدیریت حشیش خودداری کنید ، برنامه 30 روزه تغذیه شده و تجدید شده هاشیموتو ابزارها و منابع لازم را در یک مکان برای شما فراهم می کند تا بتوانید سفر درمانی خود را آغاز کنید.

یک گزینه عالی دیگر برای کسانی که به مراقبت های شخصی بیشتری نیاز دارند ، برنامه Happy and Healthy Adult من را بررسی کنید ، اگر با مشکلات بهداشتی پیچیده تری مربوط به هاشیموتو یا بیماری دیگری دست و پنجه نرم می کنید ، عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید