چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی روز چیست؟

چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست و عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها مطلع نباشید. در این مقاله این علل چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم دلیل افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و فکر می کنند همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در این مقاله مجله پزشکی پزشکی اپل ، ما سعی کردیم دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شما شده است بررسی کنیم ، اما شما نمی دانید. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

ابتدا باید بگوییم که هیچ چاقی بدون علت نیست و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، بسیار در اشتباه هستید. علت چاقی شما به شیوه زندگی یا شرایط سلامتی شما مربوط می شود. در واقع شما تنها دلیل افزایش وزن خود را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که خیلی کم و درست غذا می خورند و به دنبال دلیل افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا هستند ، اما این تنها صورت مشکل را پاک می کند و کمکی به شما نمی کند.

موارد زیر احتمالاً یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی هستند ، اما شما در مورد آنها نمی دانید.

کم تحرک بودن

بی تحرکی در طول روز و به اصطلاح عدم تحرک ، عامل م inثری در افزایش وزن و بیماریهای مزمن هستند. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه فعالیت های بی تحرک هستند.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه بر روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. مشاغل به دنبال تماشای تلویزیون در این مطالعه نقش اصلی را در بین افراد کم تحرک ایفا کردند.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک ایجاد کرده و از چاقی جلوگیری کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی تنها یک ساعت نشستن با یک ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش کل توده چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات کوچک مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا تمرین با دوچرخه ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی قند و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شکلات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین شده می تواند به راحتی به بدن شما در تجمع چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش یک کیلوگرم وزن در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. به همین دلیل ، بهتر است به تدریج مصرف قند و شیرینی را کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

خوردن غذاها یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای خورده شده است. غذاهای کاملاً فرآوری شده مانند غلات ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی طیف وسیعی از ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که قطعاً برای سلامتی شما مضر هستند و باعث چاقی می شوند.

دلیل چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد کسانی که غذاهای فرآوری شده می خوردند 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند ، چاق تر بودند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری زیادی دارند ، اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهد ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

خواب ناکافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

یک مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئینی که توسط سلول های چربی پنهان می شود) بیشتر از زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با افزایش احتمال کاهش وزن در مقایسه با 33 درصد در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب پایینی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان معینی را کاهش دهید.

عدم مصرف کافی غذاهای کامل و سالم

نخوردن غذاهای کامل و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است و این باعث می شود بدون پرخوری وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 بزرگسال چاق را به دو گروه تقسیم کرد که از رژیم غذایی کم یا کم کربوهیدرات به مدت 12 ماه پیروی کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، میزان قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده خود را محدود کنند ، غذاهای کامل را با غذاهای کم و غنی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی مقادیر مشابهی را از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی کار سختی نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

تنش

استرس مزمن یک مشکل بسیار رایج در زندگی امروز است که می تواند باعث چاقی شما شود. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس عمیق استفاده می کردند نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و دوست شدن با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

اگرچه علت چاقی معمولاً به شیوه زندگی اشتباه و توصیه هایی که ذکر کردیم برمی گردد ، اما برخی بیماری های بهداشتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع علت افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی انجام فعالیت بدنی زیاد می تواند مربوط به این موضوع باشد و هر چقدر هم برای بهبود سبک زندگی خود تلاش کنید باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. بدن از جمله اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر عملکرد غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند باعث چاقی و افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این شرایط روانی رایج مربوط به افزایش وزن و چاقی است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با به هم خوردن تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را مشکل کند.
  • بیماری پرخوری (BED): BED یک حمله شایع پرخوری غیرقابل کنترل است و می تواند عوارض زیادی برای سلامتی از جمله افزایش وزن ایجاد کند.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص دقیق مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل داروهای خود وزن اضافه کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. محرومیت از خواب ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عادت هایی هستند که می توانند خطر افزایش وزن را افزایش دهند. با این حال ، هنگامی که علت چاقی مشخص شد ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

sanlinio.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید