چای یا قهوه! چه کسی سالم تر است؟ – نکات تغذیه تلفنی


چای یا قهوه! چه کسی سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. در حالی که این دو مزایای سلامتی مشابهی دارند ، تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و ثابت شده است که در مطالعات آزاردهنده ترین است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان آماده سازی ، اندازه یا روش تهیه می تواند متفاوت باشد ، اما در مقدار مساوی چای و قهوه ، قهوه دو برابر کافئین کافئین نسبت به چای دارد. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. 8 اونس (240 میلی لیتر) یک فنجان قهوه دم کرده حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار وجود دارد.

اگرچه دانشمندان در درجه اول بر اثرات کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی – با وجود مقادیر مختلف این ماده – ممکن است مزایای سلامتی مشابهی را ارائه دهند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و ورزش ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین یک شتاب دهنده برای عملکرد در ورزش است.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج تمرینات استقامتی را در مقایسه با دارونما 12 درصد بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروهی که نوشیدنی به آنها داده شد از نظر زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی بر روی 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت معمولی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف کافئین متوسط ​​دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که به جلوگیری از برخی بیماری های مزمن کمک می کند. چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و دارای پلی فنول های زیادی هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کنند. گروه های پلی فنول زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، t-ruby و catechins مهمترین اجزای چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubies از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است که نشان می دهد چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داده است که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سرطان عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات بلندمدت انسانی و تحقیقات مجدد که شواهد بیشتری را تجزیه و تحلیل کرده اند نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد حساسیت زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که سلول های سرطانی از طریق آنها تغذیه می شوند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز 21 درصد خطر سکته مغزی را در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

ممکن است سطح انرژی افزایش یابد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین باعث افزایش قدرت و کاهش خستگی می شود. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که به خواص معمول قهوه می افزاید. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن آن ، کافئین خستگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در عرض 45 دقیقه جذب می کند ، اما اوج سطح کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم یک فنجان قهوه را هنگامی که نیاز به افزایش فوری انرژی دارند ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، که به آرامش شما کمک می کند ، دارای اثرات ضد استرس باشد. این اثرات از بین رفته کافئین را خنثی می کند و بدون خواب آلودگی به شما آرامش اما نشاط می بخشد. مطالعات نشان داده است که خوردن L -theanine با کافئین – مانند چای – می تواند به شما کمک کند هوشیار ، متمرکز و سریع بمانید. این ترکیب به همین دلیل است که چای از قهوه انرژی بخش و آرامش بخش تر است.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری هایی را که می سوزانید بین 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، این امر باعث می شود 150-179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با جلوگیری از تولید سلول های چربی با چربی سوزی ارتباط دارد. برخی از مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش داد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، پلی فنول های چای مانند T-yellow نیز در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می تواند سطح چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی در هنگام خوردن غذاهای چرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا مرتبط است ، تحقیقات نشان می دهد که اعتدال در مصرف بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه هر دو منابع عالی این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

سایر ادعاهای مطرح شده در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از طرف دیگر چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه دارای مقدار بیشتری کافئین نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد حساس شود.

همچنین به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به اعتیاد یا وابستگی شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که با توجه به آن شما را آرام می کند.

علاوه بر این می توانید گزینه های بدون کافئین را انتخاب کنید که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های گیاهی است که به طور طبیعی فاقد کافئین هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش فرآیندهای متابولیک مختلف و محافظت از بدن در برابر برخی بیماریهای مزمن کمک می کند. علاوه بر این ، مقادیر زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ایمن و سالم در حد اعتدال هستند ، بنابراین می توان آنها را به دلخواه شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید