نوشیدنی بدی که باعث بیماری قلبی می شود


به گفته کارشناسان، مصرف روزانه آبمیوه با شکر افزوده شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا ۴۲ درصد افزایش می دهد.

به گزارش صبح امروز خبرگزاری دانشجویان ایران؛ یک یا چند نوشیدنی شیرین در روز، از جمله نوشابه پر کالری، آبمیوه قندی، آب شیرین یا چای، می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی (CVD) را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش هلث، تنها یک وعده در روز از هر نوشیدنی شیرین شده با شکر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد و به گفته کارشناسان، نوشیدن آب میوه با شکر افزوده شده در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا ۴۲ درصد افزایش می دهد. نسبت صد ساله

نتایج یک مطالعه بزرگ بر روی ۱۰۶۱۷۸ معلم کالیفرنیایی بدون سابقه بیماری قلبی عروقی یا دیابت از سال ۱۹۹۵ ادامه دارد و اثرات نوشیدنی های شیرین شده با قند را بر سلامت قلب بررسی می کند.

محققان دریافتند زنانی که یک یا چند وعده نوشیدنی شیرین در روز می نوشند، ۲۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستند.

علاوه بر این، زنانی که یک یا چند نوشیدنی شیرین در روز می نوشند، ۲۱ درصد بیشتر از زنانی که به ندرت یا هرگز نوشیدنی های شیرین نمی نوشند، در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

در این مطالعه از زنان خواسته شد تا وعده های غذایی روزانه خود را با استفاده از پرسشنامه تغذیه گزارش دهند.

زنان جوان‌تر نوشیدنی‌های شیرین‌شده بیشتری می‌نوشیدند، غذاهای سالم کمتری مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض چاقی و سیگار بودند.

پروفسور شریل اندرسون، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «اگرچه این مطالعه مشاهده‌ای است و علت و معلولی را اثبات نمی‌کند، اما ما فرض می‌کنیم که شکر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را از طرق مختلف افزایش دهد.»

این نوشیدنی‌های شیرین غلظت گلوکز و انسولین را در خون افزایش می‌دهند که می‌تواند اشتها را افزایش داده و منجر به چاقی شود که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی عروقی است.

علاوه بر این، قند بیش از حد در خون با استرس اکسیداتیو و التهاب، مقاومت به انسولین، کلسترول ناسالم و دیابت نوع ۲ مرتبط است، شرایطی که به شدت با آترواسکلروز، باریک شدن آهسته شریان‌ها که زمینه ساز بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی است، مرتبط است.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر سرشار از قند هستند، به عنوان مثال، ۱۲ اونس (۳۴۰ گرم) نوشابه معمولی حاوی ۱۳۰ کالری و ۳۴ گرم یا ۸ قاشق چای خوری شکر است.

طبق انجمن قلب آمریکا، کل دریافت شکر از غذاها یا نوشیدنی ها برای زنان باید به کمتر از ۱۰۰ کالری در روز محدود شود که معادل ۲۵ گرم یا ۶ قاشق چایخوری شکر است.

این مقدار برای مردان باید کمتر از ۱۵۰ کالری در روز باشد که معادل ۳۸ گرم یا ۹ قاشق چایخوری شکر است.

بسیاری از کسانی که رژیم دارند سعی می کنند نوشیدنی های شیرین را با نوشیدنی های رژیمی جایگزین کنند، اما نوشیدنی های رژیمی از جمله نوشابه رژیمی حاوی سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین یا سایر شیرین کننده های مصنوعی هستند که برای انسان مضرتر از قند هستند.

راه حل ساده و سالم این است که این نوع نوشیدنی ها را با آب جایگزین کنید زیرا به راحتی در دسترس هستند و کالری ندارند.