مهم؛ فیدرهای نجات برای روزهای سمی و آلوده


در روزهای آلودگی هوا از غذاهای سرخ کردنی، فست فودها و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید و آب و مایعات بیشتری بنوشید.

به گزارش صبح امروز به نقل از خبرآنلاین. با افزایش سطح آلودگی، مهم است که خود را از درون تقویت کنید. هوایی که امروز تنفس می کنیم به سطوح خطرناکی از آلودگی رسیده است و با هر نفس آلودگی های مضر را وارد ریه های ما می کند. یک تغییر ساده در رژیم غذایی می تواند آسیب های ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد.

هوای آلوده ای که تنفس می کنیم، ازن، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق، ذرات اگزوز گازوئیل و غیره را به ریه های ما تزریق می کند. آنتی اکسیدان های محافظ در پوشش ریه های ما با این مولکول ها مبارزه می کنند.

بیشتر بخوانید: تاثیر وحشتناک آلودگی هوا با مرگ زودرس!

اما آیا می دانستید که آنتی اکسیدان های موجود در غذاهایی که می خورید می توانند بدن شما را در برابر اثرات مضر آلاینده های هوا نیز محافظت کنند؟ آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی که می خوریم از بدن ما در برابر اثرات آلاینده های هوا محافظت می کند.

در این مقاله با برخی از مواد مغذی طبیعی آشنا می شوید که می توانند به بدن شما در مقابله با این مشکل کمک کنند.

برای مبارزه با اثرات آلودگی هوا، این مواد مغذی را مصرف کنید:

ویتامین C: قوی ترین آنتی اکسیدان برای بدن ما. این ویتامین محلول در آب در سراسر بدن یافت می شود و رادیکال های آزاد را از بین می برد. ویتامین C همچنین به تامین مجدد ویتامین E کمک می کند. سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، جعفری، کلم و کلم پیچ و میوه هایی مانند پرتقال سرشار از ویتامین C هستند.

ساده ترین راه برای دریافت دوز روزانه ویتامین C این است که آب لیمو را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

ویتامین E: این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب بافت انسان است. ویتامین E در رژیم غذایی ما معمولا از روغن های پخت و پز گیاهی به دست می آید. روغن آفتابگردان و سبوس برنج منابع اصلی آن هستند و پس از آن روغن کانولا، روغن بادام زمینی و روغن زیتون قرار دارند.

بادام، تخمه آفتابگردان و آجیل نیز منابع خوبی از این ویتامین هستند.

سلنیوم و بتاکاروتن: سلنیوم در غذاهای دریایی، آجیل و غلات کامل وجود دارد و غذاهایی مانند طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج و کلم سرشار از بتاکاروتن هستند.

چربی های امگا ۳: این چربی ها از بدن در برابر اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت قلب و چربی ها محافظت می کنند. منابع گیاهی این روغن های سالم عبارتند از: آجیل و دانه هایی مانند گردو، دانه چیا، دانه کتان، دانه خردل و سبزیجات با برگ سبز.

لبنیات: مصرف شیر، ماست و سایر لبنیات را در روزهای آلوده در اولویت قرار دهید. محصولات لبنی حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند و به بدن کمک می کنند تا با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کند. پروتئین موجود در شیر می تواند سرب ناشی از آلودگی هوا را به ترکیبی محلول تبدیل کند و این ترکیب می تواند از جذب سرب در بدن جلوگیری کند و همچنین به راحتی از شر آن خلاص می شود.