منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع مهم تغذیه ای آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبلی وب سایت ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد ، در این قسمت به منابع غذایی آنتی اکسیدان های غذایی می پردازیم تا شما تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

اکثر سبزیجات دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر چندانی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات است که منبع غنی آنتی اکسیدان در رژیم های غذایی رایج در آسیا است. تحقیقات زیادی در مورد سیر ؛ اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  پرستار اصفهانا

میوه ها

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه هایی با رنگ روشن تر حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند ، علاوه بر میوه ها یا سبزیجاتی که در داخل آن رنگ آمیزی شده است ، آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه هایی که فقط پوست رنگی دارند ، دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده دارند. فرآیندهای انجام شده روی غلات می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آنها تأثیر بسزایی بگذارد. اما امروزه برخی از غذاها غلات غنی شده مانند غلات صبحانه را با برخی آنتی اکسیدان های مفید غنی کرده اند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی محصولات غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که حفظ چنین غذاهایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

پرستار اصفهانا


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید