فشار خون بالا و راههای درمان آن


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله به بررسی تاثیر فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید م mostثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و حملات قلبی و سکته مغزی ، داشتن فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. با ما در این مقاله مجله اپل همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و راههای درمان آن چیست.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

قلب انسان بطور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه می زند ، یعنی 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز. با محاسبه ساده ، می توانیم ببینیم که در سن 50 سالگی قلب ما حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد شگفت انگیز که نشان دهنده کار بالای ماهیچه های قلب است. با توجه به اینکه قلب معمولاً این کار بزرگ را بدون شکایت تا سن 50 سالگی انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از نجیب ترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عامل باعث شود از بروز مشکلات قلبی غفلت کنیم. در حقیقت ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی متوجه مشکل می شویم که ممکن است دیر شده باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری های قلبی عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج آثار مخرب خود را بر قلب ، عروق بزرگ و کوچک خون ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها باقی می گذارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانعی در برابر این عملکرد ایجاد کند ، کار قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این شرایطی است که باعث می شود عروق باریک شده و قلب خون را قوی تر پمپ کند به طوری که خون کافی مانند قبل به تمام اندام ها برسد.
بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت عروق افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا این فشار را به 16 برسید. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهند ، معادل حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی ، که باید با افزایش 30 درصدی کار و قدرت پمپ قلب جبران شود. به
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در یک سال و سالهایی را که فرد دارای فشار خون بالا است و 30 درصد افزایش می دهد در نظر بگیریم ، متوجه می شویم که چقدر کار اضافی باید توسط قلب انجام شود و چرا فشار خون یک است. این یکی از علل اصلی بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب نرمی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج سفت می شود.
از این نقطه قلب وارد مرحله برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی پیشرفت می کند. این بدان معناست که فردی که برای مثال به مدت دو سال در معرض آسیب بافتی قلب قرار گرفته است ، حتی اگر تحت درمان فشار خون بالا باشد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی به عضله قلب خود را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماریهای مختلف قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • قلب: احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه ، درد در گردن یا بالای کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، تهوع یا استفراغ ، خستگی شدید ، ناراحتی در قسمت بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس.
  • کوریتمی: احساس لرزش در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، شکم و وریدهای گردنی

در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون خطر بیماری های قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش این راه حل ها را مرور می کنیم.

وزن کم کنید

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و احتمالاً بیماری های قلبی عروقی است. به دنبال خستگی ، خستگی و خستگی مداوم دنبال می شود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
اضافه وزن در ناحیه کمر می تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش حداقل 150 دقیقه در هفته به طور منظم می تواند فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر کاهش دهد. البته بسیار مهم است که منظم خود را در ورزش حفظ کنید ، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، احتمالاً فشار خون شما به جای اول باز می گردد.
پیروی از رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین تا حد امکان چربی های اشباع شده و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون شما را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم در بسیاری از چشم ها پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از آن از رژیم غذایی باعث کاهش فشار خون بین 5 تا 6 میلی لیتر جیوه می شود. به طور کلی توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند برای فشار خون مفید و مضر باشد. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز می تواند فشار خون را حتی کمتر افزایش دهد ، اما مصرف بیشتر این مقدار ، همراه با سایر آثار مخرب روانی ، منجر به فشار خون بالا می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می رود. ترک سیگار می تواند فشار خون شما را عادی کند ، شانس ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ منابع تشخیصی و پزشکی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون خود را تا 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین آن را افزایش می دهد یا خیر.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید کشنده خود را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود وضعیت آن را از بین ببرید.

آخرین کلمه

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون باعث می شود قلب برای تامین خون به اندام ها بیشتر کار کند ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر فشار خون بالا را کاهش داده یا فشار خون بالا را کنترل کنید.

دکتر فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید