فاجعه «علا» در روز عاشورا/ معرفی تکنیک یوگا روی صحنه – تئاتر الکترونیک


کارگردان نمایش «علا» درباره شکل گیری ایده این نمایش و دلایل استفاده از تکنیک یوگای آریایی در نمایش توضیح داد.

محمد کاظمبر کارگردان نمایش «علا» که روزهای پایانی اجرای خود را در تالار الرومی گذراند، در گفتگو با تئاتر در فضای مجازی درباره شکل گیری این نمایش گفت: علا شخصیتی است که به سراغ من آمد. عاشورای امسال و پیگیری این شخصیت خیالی یک تراژدی است، بعد از شکل گیری داستان علاء، نگارش نمایشنامه را شروع کردم به محض اتمام این مرحله، تمرینات را با حضور مرجان اگنوری آغاز کردیم.

وی درباره استفاده از تکنیک یوگا در این نمایش توضیح داد: به دلیل محتوای متن و نحوه روایت که مانند رحم مادر سبک و تمیز بود، فضای کار ما را بر آن داشت تا از پارچه سفید گهواره مانند استفاده کنیم. پارچه ای که این تعداد و نزدیکی سبک آریل یوگا به تار و پود آنچه در نظر داشتیم ما را بر آن داشت تا از این ورزش وام بگیریم و در نهایت این روش به خلق صحنه های بصری بدیع و زیبا در نمایشنامه «علا» کمک کرد.

کاظم تبار درباره فضا و سبک اجرای تئاتر گفت: نمایش اثری سورئال است و حکایت از فضایی معلق و ناشناخته دارد. به همین دلیل در طراحی دکور و بیشتر میزانسن ها از ظاهری ساده استفاده شده است.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره اینکه چرا اسفند این نمایش را انتخاب کرد که بعید است با استقبال تماشاگران مواجه شود، گفت: به هر حال وقتی فیلمنامه شکل می گیرد و تمرین ها شروع می شود، گروهی به دنبال اتمام تلاش خود هستند. خود آنها به خصوص اینکه این تلاش ها در شرایط غیرقابل پیش بینی کرونا انجام شده است، بنابراین زمان اول بهترین زمان برای اجراست و به تعویق افتادن آن ممکن است منجر به عدم نمایش اجرا در مکان های عمومی شود. از طرفی در زمان کرونا تقریباً تمام ماه‌های سال یکسان است و مخاطبی که قصد تماشای این نمایش را دارد، فقط یک هنجار ثابت در سالن‌ها است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: علا دختر جوانی است که به خاطر بدبختی های پدرش از خانه فرار می کند و آشنایی با آرش سرنوشت او را به گونه ای دیگر رقم می زند.

نمایش «علا» به نویسندگی و کارگردانی محمدکاظم تبار و بازی مرجان آگنوری تا ۲۷ اسفند ساعت ۱۸ در سالن اصلی تالار مولوی به نمایش در می آید.