عوامل موثر بر افزایش قد


عوامل مختلفی بر قد افراد تأثیر می گذارد که مهمترین آنها عوامل ژنتیکی هستند. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه ، فرض بر این است که عوامل ژنتیکی 60 تا 80 درصد از قد افراد را تحت تأثیر قرار می دهند ، اگرچه عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش معمولاً درصد باقی مانده را تشکیل می دهند. رشد از یک سالگی شروع می شود و تا پایان بلوغ ادامه می یابد ، بنابراین احتمال افزایش قد بعد از بلوغ بعید به نظر می رسد.

ارتفاع افزایش می یابد

عوامل موثر بر افزایش قد

با این حال ، مواردی وجود دارد که می توان برای اطمینان از امکان رشد بیشتر در دوران نوجوانی و افزایش قد در این دوره انجام داد ، بنابراین با استفاده از توصیه های زیر می توانید قد را به Created تغییر دهید:

تاثیر رژیم متعادل بر قد افزایش می یابد

این یکی از مهمترین و م effectiveثرترین عوامل برای افزایش قد است ، زیرا داشتن رژیم غذایی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سالهای رشد بسیار مهم است. رژیم غذایی مناسب برای این منظور شامل موارد زیر است:

  • میوه های تازه
  • انواع سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین ها
  • کارخانه لبنیات
  • ویتامین دی.

استفاده صحیح از مکمل ها

فقط چند مکمل خاص وجود دارد که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک شدن استخوان در بزرگسالان می شود. به عنوان مثال ، در افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد ، پزشک شما ممکن است مکمل حاوی HGH مصنوعی را تجویز کند. بنابراین از افزودنی هایی که قول افزایش قد را می دهند باید اجتناب شود زیرا هیچ مکمل ای که می تواند به طور مستقیم قد را در سنین بعد از رشد افزایش دهد وجود ندارد و مکمل ها معمولاً در طول رشد توصیه می شوند.

خواب مناسب و مناسب در افزایش قد مثر است

کم خوابی و خواب ناکافی در بلند مدت معمولاً بر قد تأثیر نمی گذارد ، اما اگر نوجوانان کمتر از نیاز بدن خود بخوابند ، می تواند در سرعت رشد آنها مشکل ایجاد کند. این به این دلیل است که بدن در طول خواب HGH یا هورمون رشد آزاد می کند و اگر خواب کافی نباشد ، تولید این هورمون و سایر هورمون ها کاهش می یابد. میزان دقیق خواب برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • خواب مناسب برای نوزادان زیر 3 ماه 14 تا 17 ساعت در روز است.
  • نوزادان 3 تا 11 ماه باید 12 تا 17 ساعت در روز بخوابند.
  • خواب مورد نیاز برای کودکان 1 تا 2 سال 11 تا 14 ساعت است.
  • کودکان خردسال 3 تا 5 ساله نیز به 10 تا 13 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • کودکان 6 تا 13 ساله به 9 تا 11 ساعت خواب کافی نیاز دارند.
  • خواب مناسب برای نوجوانان 14 تا 17 ساله نیز 8 تا 10 ساعت است.
  • بزرگسالان 18 تا 64 ساله به 7 تا 9 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • 7 تا 8 ساعت خواب نیز برای افراد مسن توصیه می شود.

داشتن عملکرد و تحرک

ورزش منظم روزانه فواید بسیاری دارد ، ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت می کند ، به شما در حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل کمک می کند و تولید هورمون رشد یا HGH را افزایش می دهد. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند ، اما ورزش در بزرگسالی فواید زیادی دارد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن ، می تواند خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

وضعیت بدن مناسب را حفظ کنید

وضعیت بد بدنی می تواند کوتاهتر از آنچه شما هستید به نظر برسد و با گذشت زمان ، آرامش یا خم شدن می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین توجه به نحوه ایستادن ، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و در این موارد باید وضعیت مناسب بدن حفظ شود. برای حفظ وضعیت بدنی مناسب ، انجام برخی از تمریناتی که برای بهبود وضعیت بدن طراحی شده اند می تواند م effectiveثر باشد و شما می توانید این تمرینات را با کمک پزشک انجام دهید.

از تمرینات یوگا استفاده کنید

تمرینات یوگا برای کل بدن می تواند ماهیچه ها را تقویت کرده و به تعادل موقعیت بدن کمک کند ، که باعث می شود افراد قد بلندتر به نظر برسند. برای استفاده از تمرینات اولیه یوگا ، می توانید این تمرینات را در خانه یا گروهی در باشگاه شروع کنید. تمرین منظم یوگا همچنین می تواند به شما در خلاص شدن از شر بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات وزن ، آرتروز و درد مفاصل کمک کند و به شما در آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند.

ارتفاع افزایش می یابد

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

بعد از بلوغ و مراحل رشد در نوجوانان ، صفحات رشد استخوان بسته می شوند و پس از این مرحله ، حتی تغذیه مناسب و ورزش نمی تواند بر افزایش قد در بزرگسالی تأثیر بگذارد ، اما ممکن است با بهبود وضعیت بدن که به راست شدن ستون فقرات کمک می کند. ، باعث می شود کمی بلندتر به نظر برسید ، اما به رشد استخوان ها نیز کمک نمی کند. در اینجا چند راه برای بهبود موقعیت خود آورده شده است:

  • به طور منظم تمرینات کششی انجام دهید
  • شکل نشستن را اصلاح کنید
  • فعالیت و ورزش منظم داشته باشید
  • از خم شدن خودداری کنید

چه زمانی رشد متوقف می شود؟

توقف رشد به طور ژنتیکی در بدن هر فرد انجام می شود و نحوه و میزان آن تا حد زیادی توسط ژن ها تعیین می شود. کدهای ژنتیکی فرایندهای رشد فردی ما را کنترل می کنند و هنگامی که رشد فیزیکی استخوان ها و سایر اندام ها در دوران بلوغ به پایان می رسد ، افزایش تولید استروژن در این دوره باعث بسته شدن صفحات رشد استخوان می شود و سپس با بستن این صفحات ، آنها نمی توانند به رشد پاسخ دهند. محرک ها در نتیجه با بسته شدن صفحات رشد استخوان و توقف رشد ، امکان افزایش قد بعید به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید