شکر یا کربوهیدرات؟ چه چیزی برای سلامتی بدتر است؟


شکر بهتره یا کربوهیدرات؟

شکر بهتره یا کربوهیدرات؟

این سالی است که ما را وادار به تامل می کند. این به سلامتی مربوط می شود. درست حدس زدی! اگر از سلامت خود مطلع هستید ، شرط می بندیم که ممکن است این س questionال را در Google نیز جستجو کرده باشید. اجازه دهید این ایده را یکبار برای همیشه بررسی کنیم و به پایان این معما برسیم.

منشا بحث

از زمان شیوع بیماری و گرفتار شدن در خانه های ما ، ما با پست هایی در رسانه های اجتماعی و بحث هایی در مورد ضرورت مراقبت از سلامتی خود بمباران شده ایم.

اکنون بیش از هر زمان دیگری ، با گسترش گسترده ویروس ، ما باید رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را بررسی کنیم. اگر در حال حاضر بیماریهای همراهی مانند چاقی داریم ، عفونت COVID می تواند چرخشی ناخوشایند داشته باشد.

برای اولین بار کل کشور شروع به مطالعه سلامت و نحوه بهبود آن از طریق رژیم غذایی سخت کردند.

و در لیست اصلی غذاهایی که تصمیم گرفتیم از آنها مراقبت کنیم ، قند و کربوهیدرات بود.

اما اگر داستان بیش از آنچه می دانید باشد؟ کدام یک از این دو خطرناک تر است و کربوهیدرات ها و قندها عوارض جانبی دارند؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

در اینجا آنچه باید در مورد قندها بدانید آمده است

قندها چیست؟ به بیان ساده ، قندها ساده ترین شکل کربوهیدرات هستند. مونوساکاریدها و دی ساکاریدها دو دسته قندها هستند.

  • مونوساکاریدها – گلوکز ، گالاکتوز و فروکتوز.
  • دی ساکاریدها – ساکارز ، مالتوز ، لاکتوز و ترهالوز.

مونو ساکاریدها و دیکاریدها در طبیعت (در میوه ها و سبزیجات) یافت می شوند. آنها در طول فتوسنتز تولید می شوند. قندها را نیز می توان از این محصولات طبیعی استخراج و به عنوان افزودنی استفاده کرد.

بنابراین قندها را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

ترکیب هر دو دقیقاً یکسان است. وقتی محصولات گیاهی می خورید ، شکر مصرف می کنید ، همان قندی که به دسرها اضافه می کنید ، آنهایی که در آب نبات ، بستنی و آب میوه ها وجود دارد.

بدن شما از منبع قندها کور می شود. هنگامی که مونوساکاریدها و دی ساکاریدها وارد بدن می شوند ، به قندهای ساده تری تجزیه می شوند – گلوکز. این گلوکز توسط بدن شما به عنوان انرژی برای انجام کلیه عملکردهای خود استفاده می شود.

پس چرا شکر مضر است؟

از نظر فنی شکر واقعاً ضرری ندارد ، ضروری است. وسواس ما بر قندهای زیاد و عوارض جانبی قند فرآوری شده خطری جدی برای سلامتی شما است.

شکر اضافه شده قندی است که شما به آن نیاز ندارید زیرا شکر اضافی است.

عوارض جانبی قند اضافه شده موارد زیر را انجام می دهد:

  • خطر ایجاد چربی شکمی (احشایی) مرتبط با بیماری قلبی را افزایش می دهد.
  • خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی و ناتوانی جنسی را افزایش می دهد.
  • می تواند پیری را تسریع کند.
  • این می تواند منجر به افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت معمولی شود.

میزان مطلوب مصرف روزانه قند نباید بیشتر از موارد زیر باشد:

  • 25 گرم برای خانم ها
  • 36 گرم برای مردان

میوه ها و سبزیجات می توانند به راحتی به این هدف برسند (و بله ، برای جلوگیری از مصرف شکر نیازی به ذخیره شکر ، پاپایای رسیده یا موز ندارید ، این میوه ها بسیار مفید هستند). فقط به شکر فرآوری شده نه بگویید.

در اینجا آنچه باید در مورد کربوهیدرات ها بدانید

کربوهیدرات ها آنها یکی از سه درشت مغذی (به همراه چربی و پروتئین) هستند. قندها نوعی کربوهیدرات هستند. فیبر و نشاسته (که پلی ساکارید نامیده می شوند) نیز کربوهیدرات هستند. تمام کربوهیدرات ها توسط بدن شما به گلوکز تجزیه می شوند ، که به نوبه خود به عنوان سوختی برای فعالیت های شما عمل می کند.

بنابراین چرا رژیم کربوهیدرات مضر تلقی می شود؟

همه کربوهیدرات ها مضر نیستند. دو نوع کربوهیدرات وجود دارد:

کربوهیدراتهای ساده – اینها ساختار شیمیایی ساده ای دارند و بدن شما می تواند آنها را به سرعت تجزیه کند. این باعث افزایش سریع قند خون بلافاصله بعد از غذا می شود. اما پس از آن سطح به سرعت کاهش می یابد. همچنین به معنی کاهش سریع انرژی و هضم سریع است. این به نوبه خود باعث می شود در مدت کوتاهی احساس گرسنگی کنید و مشتاق غذا خوردن بیشتر باشید.

کربوهیدرات های پیچیده – اینها ساختار پیچیده تری دارند و تجزیه آنها به گلوکز بسیار بیشتر طول می کشد. این بدان معناست که سطح قند خون افزایش یا کاهش نمی یابد. کربوهیدراتهای پیچیده انرژی پایداری را برای شما فراهم می کنند و برای مدت طولانی احساس سیری می کنید.

بنابراین ، ببینید رژیم ساده کربوهیدرات می تواند خطرناک باشد.

نمونه هایی از غذاهایی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • کلوچه ها
  • محصولات پخته شده
  • آب میوه ها
  • نان سفید
  • شکر رومیزی (قهوه ای و سفید)
  • سس گوجه

کربوهیدراتهای پیچیده برای شما مفید است. نمونه هایی از کربوهیدراتهای خوب عبارتند از:

توصیه می شود 45 تا 55 درصد از کالری دریافتی ما از کربوهیدرات ها تامین شود. بنابراین ، شما نمی توانید رژیم کربوهیدرات را کنار بگذارید یا نمی توانید فعالیت کنید. کربوهیدرات های خود را عاقلانه انتخاب کنید.

اگر بیش از حد کربوهیدرات ساده بخورید چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بی رویه کربوهیدرات های ساده می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

برای سالم ماندن چه باید کرد؟

اکنون می دانید که نمی توانید کربوهیدرات ها و قندها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بنابراین در اینجا چند پیشنهاد برای شما وجود دارد:

تا جایی که ممکن است از افزودن قندها و کربوهیدراتهای ساده خودداری کنید.

مطمئن شوید که به طور منظم ورزش می کنید تا حتی اگر کربوهیدرات های ساده و قندهای فرآوری شده مصرف می کنید ، بتوانید مقدار اضافی آن را بسوزانید.

به طور منظم میوه های تازه (مانند سیب ، گلابی ، موز ، پاپایا ، سبزیجات) ، غلات کامل ، محصولات لبنی (مانند بادام یا بادام زمینی) مصرف کنید.

یاد بگیرید چگونه با استرس کنار بیایید.

کیفیت خواب خود را بهبود بخشید.

از خوردن غذاهای ناخواسته ، الکل زیاد و سیگار کشیدن خودداری کنید.

اجازه ندهید مد به رژیم توجه کند. نیازهای شما منحصر به بدن ، جنسیت ، سن و موقعیت جغرافیایی شماست. در انتخاب رژیم غذایی و شیوه زندگی خود عاقل و آگاه باشید و طبیعتاً سلامت شما به تنهایی بهبود می یابد.

آخرین کلمه

هر دو قند و کربوهیدرات برای عملکرد بدن ضروری هستند زیرا انرژی ما را تامین می کنند.

قندهای طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات مفید هستند و می توانند نیاز روزانه شما به قند را برآورده کنند.

قند رومیزی یا قند فرآوری شده قند بیش از حد است و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی مانند چاقی یا بیماری کبد چرب غیر الکلی ایجاد کند.

کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات کامل و میوه ها برای سلامتی مفید هستند.

کربوهیدرات های ساده در دسرها و فست فودها خطر چاقی و دیابت را افزایش می دهد.

شکر قهوه ای ممکن است کمی سالمتر از شکر معمولی باشد ، اما یک وعده سالم شکر قهوه ای فقط یک قاشق چایخوری است. بیش از اینها می تواند برای شما مضر باشد.

خوردن شیرینی می تواند بر شیمی مغز تأثیر بگذارد و می خواهید شیرینی و دسر بیشتری بخورید.به


بیشتر بدانید:

10 میوه با شاخص گلیسمی پایین برای بیماران دیابتی
10 کربوهیدرات برتر برای کنترل قند خون
بهترین میوه ها با قند کم (مناسب دیابت)
9 جایگزین طبیعی قند
غذاهایی برای تثبیت سطح انسولین و قند خون

دیدگاهتان را بنویسید