شاخص گلوکز خون چیست؟ غذاهای طبقه بندی شده در آن چیست؟


شاخص گلوکز خون

شاخص گلوکز خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای بیماران دیابتی و حتی افرادی است که از رژیم خاصی پیروی می کنند. نوع غذاهای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما از آنجا که رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که به سرعت هضم شده و قند را وارد جریان خون می کند ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات مهم در این زمینه را به شما بگوید.

شاخص گلوکز خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده محدوده عددی است سرعت هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان رشد قند خون ناشی از غذا را نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرف شده با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر غذاها ، برآورد 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله در بدن آزاد شود ، عدد 100 خواهد بود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را ایجاد کند.

به گفته متخصصان تغذیه ، مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 برای اطمینان از سلامت بدن ضروری است. بنابراین زمان بیشتری برای هضم و جذب آنها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای روزانه مصرف شده به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده آنها تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا در بدن هضم و جذب شود.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم ها را برای کاهش یا کنترل بیماری تطبیق داده و رژیم غذایی را با توجه به نیازهای فردی برای آنها تنظیم کند.

بنابراین ، دانستن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین ضروری است. سپس آنها را به طور کامل معرفی می کنیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 تخمین خوبی برای میزان جذب قندها در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهای دارای شاخص قند خون کمتر از 50 ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی که شاخص قند خون آنها کمتر از 55 است ، غذاهای با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 هستند ، شاخص گلیسمی متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که شاخص قند خون آنها بیش از 70 باشد ، غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما هر کدام از این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 دارای نرخ جذب بالایی هستند و بنابراین مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که کاربر این گروه غذایی احساس گرسنگی کمتری خواهد کرد. با این حال ، می توان کاهش وزن را بهتر مدیریت کرد و حتی دیابت را کنترل کرد.

معمولاً استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و …
  • قارچ
  • سبزیجاتی مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و …
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، نان های گندم کامل
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 میزان جذب متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف بیش از حد روزانه آنها توصیه نمی شود. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی که با آنها تهیه می شود
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند مانند پاستا با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. اینها همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی دریافتی با این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا بخورید. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک شامل کشمش و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، به ویژه کیک هایی که با آرد برنج تهیه می شوند
  • غلات یا غلات بزرگ تهیه شده با جو

چرا وعده های غذایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف می شود؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین چندین اثر مطلوب دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد کف پا و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه بر این نکته تأکید می شود که غذاهای با شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید