سردرد پس از زایمان (10 علت اصلی و درمان موقت و دائمی)


اگر صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید ، بدانید که تنها نیستید. از هر 13 نفر 1 نفر دچار سردرد صبحگاهی می شود. این سردردها معمولاً زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند و در مردان بین 45 تا 64 سال شایع تر است.

برخی اختلالات خواب ، بیماری ها و عادات شخصی می توانند باعث سردردهای بعد از زایمان شوند. آپنه خواب ، میگرن و بی خوابی از عوامل اصلی این بیماری هستند. البته دندان قروچه ، الکل و برخی از داروها نیز می توانند بعد از بیدار شدن باعث سردرد شوند. گاهی اوقات سردرد صبحگاهی شما به دلیل ترکیبی از بیماری ها یا عادات است.

10 علت اصلی سردرد صبحگاهی

با گذر از خواب به بیداری ، بخش هایی از مغز شما شروع به “بیدار شدن” می کند. در این حالت ، مغز شما به تغییرات در وضعیت بدن ، لمس و صدا واکنش نشان می دهد. در این دوره ، زمانی که مغز حساس تر می شود ، شما بیشتر در معرض سردرد قرار می گیرید.

علاوه بر این ، هیپوتالاموس مغز هم در خواب و هم در درد شرکت می کند. هیپوتالاموس ریتم طبیعی روز و شب و چرخه خواب شما را تنظیم می کند و همچنین احساسات و درد بدن شما را تعدیل می کند. اختلالات هیپوتالاموس در هنگام خواب بر توانایی شما برای تحمل تأثیر می گذارد. در نتیجه ، اگرچه ممکن است در طول خواب احساس درد نکنید. اما وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ، درد را احساس کنید.

اختلالات خواب معمولاً باعث سردرد صبحگاهی می شود ، اما علاوه بر آن ، چندین علت دیگر سردرد بعد از بیدار شدن از خواب نیز وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود.

1-آپنه خواب

افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) هنگام خواب دچار مشکل تنفس می شوند یا تنفس خود را متوقف می کنند. 2 تا 9 درصد از بزرگسالان دچار آپنه خواب می شوند. یکی از شایع ترین علائم این عارضه سردرد صبحگاهی است. مطالعه بر روی افراد مبتلا به آپنه خواب (OSA) نشان داد که 29 درصد از آنها دچار سردرد صبحگاهی می شوند.

اگرچه علت دقیق سردردهای آپنه خواب مشخص نیست ، اما اغلب به خروپف شدید مداوم نسبت داده می شود که یکی دیگر از علائم آپنه است. شما می توانید آپنه خواب خود را با دستگاه CPAP درمان کنید. درمان آپنه خواب می تواند سردرد صبحگاهی شما را کاهش داده یا از بین ببرد.

2. خروپف

همه کسانی که خروپف می کنند دچار آپنه خواب نمی شوند ، اما خروپف به تنهایی می تواند سردردهای صبحگاهی زیادی ایجاد کند. مطالعه ای روی 268 نفری که مرتباً بو می کشیدند نشان داد که 23.5 درصد از آنها به طور منظم صبح با سردرد از خواب بیدار می شوند. ابتلا به میگرن قبلی ، بی خوابی یا ناراحتی روحی ، خطر ابتلا به سردردهای صبحگاهی در این گروه انسانی را افزایش می دهد.

3. بی خوابی

همانطور که کم خوابی علت شایع سردردهای صبحگاهی است ، افراد مبتلا به بی خوابی نیز بیشتر در معرض ابتلا به سردرد صبحگاهی هستند. افراد مبتلا به بی خوابی به سختی می توانند بخوابند یا بخوابند. به همین دلیل است که این افراد اغلب خواب کافی ندارند و در طول روز احساس ناراحتی و بی حالی می کنند. مشکلات بی خوابی را با این چند ترفند ساده حل کنید

4. اختلالات ریتمیک شبانه روزی

افراد مبتلا به اختلالات ریتم روز و شب بیشتر از افراد سالم دچار سردرد صبحگاهی می شوند. اختلالات ریتم روز و شب زمانی رخ می دهد که بدن شما 24 ساعت در روز با ریتم های استاندارد خواب و بیداری مطابقت ندارد. به دلیل این ناسازگاری ، شما به اندازه کافی نمی خوابید و این باعث سردرد هنگام بیدار شدن می شود.

5. خواب زیاد

خوابیدن یا خواب بیش از حد نیز می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود. هم بی خوابی و هم خواب بیش از حد می تواند باعث ایجاد سردردهای شدید بعد از زایمان شود. اگر بیش از حد می خوابید ، به احتمال زیاد سردرد صبحگاهی دارید.

6. میگرن

میگرن یا سردردهای مکرر متوسط ​​تا شدید اغلب در صبح رخ می دهد. میگرن معمولاً با سردرد شروع می شود و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می یابد. حدود 12 درصد از آمریکایی ها میگرن دارند و این بیماری در زنان و مردان با خواب نامنظم شایع تر است. در واقع اکثر افرادی که از میگرن رنج می برند از اختلالات خواب رنج می برند و در صورت تکرار این روند ، وضعیت آنها بدتر می شود. شیوع این سردردهای شدید در افراد میانسال به دلیل احتمال وجود غدد سرطانی بدخیم باید با دقت و دقت بیشتری در این افراد بررسی شود. بهترین رژیم غذایی مهاجرتی

7. دندان قروچه یا دندان قروچه (در هنگام خواب)

کبودی یا دندان قروچه در هنگام خواب می تواند باعث شود با سردرد از خواب بیدار شوید. همچنین اگر بدتر شود و عود کند می تواند باعث پوسیدگی دندان ، درد ماهیچه و دندان شود. علل بروکسمی در هنگام خواب شامل ناهنجاری های فک ، استرس و اضطراب ، اختلالات خواب ، الکل و قهوه است.

برای تشخیص بروکسمی باید به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان رایج این اختلال معمولاً استفاده از محافظ دندان قبل از خواب است. دندانپزشک شما همچنین ممکن است داروهایی برای تسکین درد شما تجویز کند و درمان رفتاری را برای کاهش اضطراب و استرس توصیه کند.

8. استرس (تنش عصبی)

موقعیت خواب شما می تواند منجر به استرس ، بی خوابی احتمالی و سردرد شود. استفاده از بالش مناسب یا تغییر وضعیت و شکل خواب می تواند در بهبود این استرس بسیار مثر باشد. انواع و روش های درمان اضطراب در اینجا

9-هنگور (اولین خماری صبحگاهی به دلیل مصرف زیاد الکل)

مصرف بیش از حد الکل حداقل 6 وعده در عصر به طور مستقیم با سردردهای صبح ارتباط دارد. البته مصرف کمتر از این مقدار الکل نیز بر خواب تأثیر می گذارد و در غیر این صورت می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود. وقتی مشروب مصرف می کنید ، احساس می کنید خیلی سریعتر از حد معمول می خوابید ، اما این خواب آزاردهنده است و زودتر از حد معمول از خواب بیدار می شوید. مصرف الکل همچنین ادرار و از دست دادن بیش از حد مایعات را افزایش می دهد که می تواند منجر به کم آبی خفیف شود.

سردرد یکی از شایع ترین عوارض جانبی کم آبی بدن است. علاوه بر این ، مصرف الکل یک عامل خطر برای میگرن است.

10-داروها و مکملهای دارویی خاص

یکی از علل سردرد می تواند عوارض جانبی استفاده از داروها بدون تجویز پزشک یا حتی عوارض جانبی داروهای تجویزی باشد. وقتی از دارویی برای تسکین سردرد خود استفاده می کنید ، ممکن است ناخواسته چرخه ای از سردردهای مزمن ایجاد کنید. از سوی دیگر ، اعتیاد به برخی داروها در شب نیز می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود.

داروهایی که می توانند باعث سردرد شوند عبارتند از:

  • مخدرها یا مسکن های بسیار قوی
  • تریپتان ها (داروهای حاد میگرن)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • آسپرین
  • انواع استامینوفن
  • قرص های اضطراب

سردرد شدید چیست؟ روشهای درمانی و پیشگیرانه

درمان سردردهای صبحگاهی

اگر از سردردهای مکرر یا روزانه در صبح رنج می برید ، با پزشک خود مشورت کنید و علت آن را دریابید. مراقب ساعات خواب و بیداری خود باشید و علائم یا عادت های بد خواب خود را بررسی کنید و در مورد این گزارش ها با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند علت دقیق مشکل یا مسائلی که باعث سردرد صبحگاهی شما می شوند را شناسایی کرده و درمان آن را برنامه ریزی کنند.

علاوه بر درمان های خاصی که برای حل این مشکل موجود است ، می توانید با بهبود عادات خواب خود نیز آن را درمان کنید.

  • زمان خواب منظم داشته باشید: هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
  • ورزش منظم روزانه: سعی کنید هر شب حداقل چند ساعت قبل از خواب ورزش کنید. هرچه فاصله بین این تمرینات و زمان خواب شما کوتاهتر باشد ، بیشتر استراحت کرده و بیشتر بیدار خواهید شد.
  • مصرف قهوه (کافئین) و الکل را کاهش دهید: نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از ظهر یا یک لیوان الکل قبل از خواب باعث می شود شما بیش از حد بیدار شوید و خواب شما را مختل کند.
  • شرایط مناسب را برای محیط خواب خود ایجاد کنید: شما به فضایی تاریک با دمای راحت و کمترین سر و صدای ممکن برای اتاق خواب خود نیاز دارید. سعی کنید از اتاق خواب فقط برای رابطه جنسی و خواب استفاده کنید.
  • برای آرامش از یک برنامه معمول روزانه استفاده کنید: سیگنال هایی را در پایان روز مشخص کنید که بدن شما به استراحت و خواب نیاز دارد. امروزه دوش آرام ، مطالعه یا مدیتیشن را امتحان کنید.
  • ایجاد شرایط مناسب برای سلامت خواب و با برخورد با مشکلاتی که باعث سردرد می شوند ، می توانید شدت سردردهای صبحگاهی خود را تا حد زیادی کاهش دهید یا آنها را به طور کامل از بین ببرید. با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب را برای حل مشکل خود پیدا کنید.

منبع 1 منبع 2

دیدگاهتان را بنویسید