رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک ، کم کربوهیدرات و چربی زیاد ، می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را به مدت یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قانون این رژیم خوردن کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد است. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، میزان کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی ها با کربوهیدرات های حذف شده جایگزین می شوند و حدود 75 درصد کالری شما از چربی ها تامین می شود. پروتئین موجود در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کند.

با توجه به محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم غذایی ، بدن در نظر می گیرد که چربی به جای گلوکز منبع اصلی انرژی آن است – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در صورت کاهش قند با مصرف چربی در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل کالری بالای آن اجتناب کنید ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک در کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب هستند. علاوه بر این ، این رژیم غذایی گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

ورود به رژیم غذایی ممکن است کار سختی به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان تر می کند. برای رسیدن به حالت کتوتیک و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، رسیدن به مرحله کتوتیک و ماندن در آن آسان تر است.

انواع مختلف کتوژن ها

این رژیم دارای نسخه های مختلفی است که در زیر ذکر شده است:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: در این نوع رژیم ، میزان کربوهیدرات ها کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​است ، به عبارت دیگر 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و فقط 5 درصد کربوهیدرات در این نوع مصرف می شود. از رژیم غذایی
  • رژیم کتوژنیک چرخه CKD: در این روش ، دوره های کوتاه بین وعده های غذایی مجاز به مصرف کربوهیدرات است ، به عنوان مثال پس از 5 روز محدودیت ، 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات شما را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک هدف TKD: در این نوع رژیم غذایی ، می توانید کربوهیدرات ها را در حین ورزش مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه نوع استاندارد رژیم غذایی است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. درصد مصرف پروتئین در این نوع رژیم ها 35 درصد ، چربی 60 درصد و کربوهیدرات ها همان 5 درصد است.

البته موارد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.

دیدگاهتان را بنویسید