رژیم های مختلف برای کاهش وزن


بهترین درمان برای چاقی و چاقی درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و رفتار درمانی به طور همزمان است. به طور کلی ، در درمان تغذیه ای در مورد چاقی ، نکات قابل توجهی برای دستیابی به کاهش وزن سبک و با سلامتی و همچنین حفظ وزن سبک وجود دارد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی حاوی مواد غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) پیش بینی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از منظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم می تواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی ها مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های غذایی با انرژی بسیار پایین: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. به طور معمول این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم های غذایی با رژیم های بسیار کم انرژی و ایزو کالریک: این یک رژیم غذایی متناوب سریع است[1] همچنین یک روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزوکال (معادل برآورد انرژی مورد نیاز فرد) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بوده است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راه های کنترل حجم وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری دریافتی و ترکیبات را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و قند خون پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلایسمیک پایین با افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق از یکدیگر برتری ندارند. در طراحی رژیم غذایی باید نیازها و اولویت های فرد و حتی شخصیت او را در نظر گرفت. عوامل م toثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مربوط به آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاش های مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید در فرد بررسی شود.

[1]

روزه داری روزهای متناوب

دیدگاهتان را بنویسید