رابطه بین تغذیه و خلق و خو


تغذیه و روحیه چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خوی یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعاتی در علم تغذیه است که تا به امروز کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین تغذیه و الگوی رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر نتایج در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و داده های بسیار کمی از انسان در دوره های کوتاه در دسترس است.

ما طبق عادت خود مزاج را اضافه کردیم. و روحیه مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانشی که تعریف روشنی ندارند. طنز مظهر ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افراد متشنج پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود ، منعکس می کند ، همانطور که توضیح داده شد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از آنجا نشات می گیرد. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از غذا تولید می شوند. و تغییر در مقدار غذایی که به رژیم غذایی داده می شود. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که به ترتیب شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین در قهوه ، چای و کاکائو هستند و می توانند تمرکز و توجه را افزایش دهند. بر نوع تغذیه ، نحوه مصرف غذا و نوع خوردن تأثیر می گذارد. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، یافته های کمی در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. بنابراین ، برخی از استدلال های ممکن ، تعمیم نتایج مطالعات روی حیوانات به انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی اعلام کرد. در عین حال مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خوی |  پرستار اصفهانا

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها هورمون سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، تقویت روحیه و رفع افسردگی است و خوردن کربوهیدرات ها یا به اصطلاح شیرینی ها باعث ایجاد احساس آرامش و رضایت در افراد می شود. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذای شیرین چربی زیادی داشته باشد.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای کربوهیدراتدار ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و بعد از آن فرد احساس خوبی دارد. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر افراد ، بسیاری از افراد از شیرینی اجتناب می کنند و تمایل به شور و اسیدی دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم واقعاً شیرینی را دوست دارند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی با یک اسید یا گیاه تلخ ناشناخته روبرو می شوند ، احساس ناراحتی می کنند و احساس خوبی ندارند.

در نیمه دوم قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عملکرد آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز پنهان می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. آنچه در افراد احساس لذت ایجاد می کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم قاعدگی شدیدتر است.

تاثیر گیاه خواری و خوردن گوشت بر رفتار افراد

گوشت ها آندروژن ها را جمع می کنند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و ترکیبات شیمیایی خاصی است که وارد حیوانات می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند شرایط ملایم تری دارند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در علوفه و غذاها باشد. خلق و خوی.
تحقیقات نشان داده است که غلظت سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده حدود نیمی از افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و موضوعی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. آموزش در این زمینه نیز کارساز نیست ؛ زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فودها در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به مواد طبیعی میوه و سبزیجات مراجعه کرده و همچنین مایعات بیشتری مصرف کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادات خوبی داشتیم و این باعث مهمان شدن آب لیمو شده است. متأسفانه اکنون با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


رژیم متعادل تر ، متعادل و متنوع تر است. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا است ، بهتر کار می کند.
او به تحولات رخ داده در صنعت غذا اشاره کرد و ما ایرانی ها را از سنت های خود حذف کرد. پیشرفت در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان رعایت می شود. دیگر هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فود و سیب زمینی سرخ کرده و پنیر پر از چربی اشباع و فاقد مواد مغذی. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش می یابد.

کمبود ویتامین B که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تامین می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی ظاهر می شوند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی در برابر عوامل بیماری زا واکنش نشان دهد و طبیعتاً سیستمی که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

پرستار اصفهانا


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید