دکتر انوشه متخصص تغذیه غذاهای آنتی اکسیدان و ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از ویژگی های م effectiveثر در انتخاب غذا ، رنگ غذا است. فرآیند علمی حرارت دادن و پختن تأثیر زیادی در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه دارد.رنگهای مورد استفاده در غذا می تواند منشأ طبیعی یا غیرطبیعی داشته باشد.

رنگ ها روی غذا ، مژه و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذابیت و اشتها آورتر شدن غذاها کمک می کند. در افراد چاق و کسانی که چاق هستند ، استفاده از رنگ در غذاها می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در کودکان لاغر و سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذاها ، رنگین کمان میوه ها در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همه در جذابیت غذا و سفره مثر است. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با مواد غذایی رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا یک آشپز استاد ، مانند یک نقاش ، از همه این رنگهای زیبا سود می برد. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند برخی ویژگی ها را در غذاها برانگیزد و خواص مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که به طیف رنگی در غذاها نگاه می کنیم ، می توانیم این ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر غذاها ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجات مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، انگور ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین که باعث رنگ آبی و بنفش این مواد می شود ، در کنار مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است. به و تقویت حافظه و سلامت دستگاه ادراری به خواص چشایی کمک کرده و کاهش می دهد.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجات مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکین سلامت قلب را افزایش می دهد ، بینایی را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذاها پخته یا کنسرو می شوند ، مشروب موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ سلامت قلب را افزایش داده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

البته اینها نیز غذاها ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در هر یک از این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در اتاق غذاخوری بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. به همین دلیل است که اکثر رستوران های فست فود از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط و خستگی چشم ها غیرقابل تحمل باشد ، بنابراین میزها زودتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث آرامش خاطر و آرامش می شوند. به همین دلیل معماران داخلی معمولاً از این رنگ ها برای تزئین آشپزخانه و اتاق غذاخوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید