دوربین مخفی خنده دار «بهرام رادان» ساخته «امیر جعفری» / ویدیو


بهرام رادان به مناسبت تولد امیر جعفری دوربین مخفی خود را هنگام خواب به اشتراک گذاشت.

به گزارش صبح امروز بهرام رادان بازیگر مطرح سینمای ایران دوربین مخفی امیر جعفری را در حالی که در پشت صحنه سریال جیران خوابیده بود به اشتراک گذاشت.

چرا بهرام رادان در جیران شکست خورد؟

طوان فتحی در فیلم مست عشق قرار گرفت و اینجا با ۳۰ درصد قدرت و ویژگی های «حسن فتحی» پشت فرمان جیران است.

حالا که «جیران» به پنجمین قسمت خود رسیده است، می توان حدس زد که ماجرای دعوا در سریال «آهوی از مارال» و این سریال بیشتر به نفع آثار اخیر حسن فتحی بوده و مخاطب چیزی از دست نداده است. به خصوص به دلیل این تاخیر چند هفته ای.

سری دوم شبکه نمایش خانگی و سری پانزدهم فتحی هیچ نشانی از کارنامه پربار او ندارند. انتخاب ناصرالدین شاه که در یکی دو سال اخیر در میان کارگردانان تلویزیون و سینما از محبوبیت خاصی برخوردار بود، برای روایت داستان عاشقانه کارگردانی که امیدوار بودیم در مسیر علی حاتمی ادامه یابد، امری غیرعادی نیست.

حتی قرار دادن عشق به عنوان مرکز توجه برای “همسایگان” کاملاً طبیعی است. اما آنچه باعث می شود پس از تماشای هر قسمت جیران به تیتراژ آن مراجعه کنیم تا مطمئن شویم حسن فتحی آن را ساخته یا کارگردانی جوان است، تفاوت کیفیت این سریال با آثار قبلی این کارگردان معروف است.

البته فیلمو پیش از این سریال «قبله علم» را ساخته بود که با الهام از داستان ناصرالدین شاه ساخته شده بود که به دلیل ضعف های فراوان نتوانست مخاطبی را جذب کند. نکته جالب این سریال حضور حمید کمیلی در نقش ناصرالدین شاه بود.

اینکه چرا کارگردانان محترم جمشید المشیخی، عزت الله ثمامی و ایرج راد برای بازی ناصرالدین شاه به کمیلی و بهرام رادان آمدند را نمی توان با شواهد تاریخی پاسخ داد.

ظاهر و ویژگی های شخصیتی ناصرالدین شاه

البته ظاهر و شخصیت ناصرالدین شاه در این دوره تغییری نکرد و ممکن است مسائل دیگری مانند بازگشت سرمایه و تغییر نسل ها در این تغییرات نقش داشته باشد.

با این تفاسیر حضور حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه در آهوی من مارال استثناست. در مورد دوران ناصرالدین شاه که بعد از محمد شاه و قبل از مظفرالدین شاه آمد و ۴۹ سال حکومت کرد و طولانی ترین سلطنت را در دوره قاجار و طولانی ترین سلطنت را در تاریخ معاصر ایران به ثبت رسانده است. گفت و چندین بار به نام او فیلم ساخت.

این دوران نزدیک به نیم قرنی از زندگی این پادشاهی در دل خود حوادث فراوانی دارد و همین اتفاقات و شخصیت خاص ناصرالدین شاه و نیز سبک زندگی خصوصی او، این دوره را برای مورخان و هنرمندان هنر جذاب کرده است.

اما جیران در این مرحله مسابقه را واگذار کرد. بهرام رادان به اندازه انتخاب پریناز ایزدیار برای ایفای نقش خدیجه تجریشی، مخاطب را به چالش می کشد تا ببیند در حال تماشای یک کمیک است یا جدی. حضور امیر جعفری در نقش «میرزا آقاخان نوری» بر این گمانه زنی می افزاید.

فتحی سر کار نیست

اگر مهم ترین ویژگی های آثار حسن فتحی مانند دیالوگ نویسی، داستان روان و مستقیم و همچنین گیم پلی خوب و منسجم را در نظر بگیریم، نشانه های اندکی از این ویژگی ها را در جیران می بینیم.

برخی معتقدند تمام توان فتحی در فیلم «مست عشق» گذاشته شده و او با ۳۰ درصد قدرت و صفات حسن فتحی پشت فرمان جیران نشسته است. حتی در فضاسازی و ایجاد حس تاریخ که یکی از تخصص های کار فتحی بود، در کار جدید او خلأ بزرگی داریم.

شاید داستان های تاریخی به دلیل شفاف بودن پایان داستان و پیچیدگی داستان به عنوان داستان های مدرن برای مخاطب جذاب نباشد و اینجاست که فشار مناسب، روایت کوچک و جزئیات جذاب به خالق اثر کمک می کند. شاید عدم سرمایه گذاری در سریال های شبکه خانگی باعث شد فتحی این ابزار را محدود کند یا به امکانات بصری ضربه بزند.

جیران قطعا برای فتحی یک گام به عقب است. ممکن است طبق آماری که فیلمو منتشر کرده است، تعداد بینندگان زیادی را بتوان به این سریال نسبت داد، اما اینکه تعداد بینندگان هر قسمت نسبت به قسمت قبلی کمتر است، واقعیتی است که می تواند نشان دهنده سال باشد. . افکار عمومی سریال.

اگرچه سریال تاریخی-عاشقانه آنقدر جذابیت ذاتی دارد که قسمت های اول مخاطب را به طور پیش فرض روی پای خود بایستد، اما باید دید آیا این بینندگان تا پایان قسمت ۲۴ با این سریال می مانند یا خیر؟

جیران ممکن است یک اقدام عادی و قابل دفاع برای اولین بار کارگردان باشد، اما حسن فتحی حتی نتوانست خودش را تکرار کند. هیچ تهاجمی در جبهه جیران وجود ندارد.