توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز


به نام ویروس کرونر ویروس کوئید 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، مانع اجرای مناسک سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران می شود. در همین راستا ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خانوادگی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه های سفر و نوروز خود را تا حد ممکن به تعویق بیندازید. اما اگر شما یک گردهمایی کوچک خانوادگی دارید ، توصیه هایی ندارید تغذیه این روزها از موارد زیر استفاده کنید تا مشکلات ناشی از آن را به حداقل برسانید.

ابتدا مصرف خوراکی نوروز را معرفی می کنیم:

میوه ها:

میوه ها از نظر غذا و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. آنها حاوی آنتی اکسیدان های مختلف هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری خنثی کرده و اثرات سن بر بدن را به تأخیر می اندازند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که غذاهای این گروه عموماً بدون فرآیند تهیه و پخت مصرف می شوند ، میزان از دست دادن غذاها و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها حاوی انرژی کمی هستند. البته آنها حاوی انرژی هستند و ایده کلی که “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، میان وعده یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و بیشتر ویژگی هایی را که برای گروه میوه ها توصیف شده است ، دارند. اما توجه به این نکته ضروری است که آجیل کالری بیشتری در واحد حجم دارد. به همین دلیل آنها شبیه آجیل هستند که در صورت نوشیدن آنها با تمام مزایای آنها چاق می شود.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در حضور مواد مغذی و ویتامین ها است. این گروه دارای مزایا و معایبی است که به شرح زیر است:

1. آنها کالری زیادی دارند. استفاده از این گروه از غذاها کالری بالایی به بدن می دهد که باید به درستی محاسبه و در غذای روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه مقدار سدیم در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً در حین آماده سازی نمک اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آنها مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها ، صرف نظر از خوب یا بد بودن آنها ، 9 کیلوکالری انرژی در هر گرم دارند.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما از جمله افرادی هستید که در ایام نوروز آجیل زیاد مصرف می کنید ، باید مراقب مصرف سایر غذاهای گروه پروتئین ها یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز اضافه وزن دارند ، شیرینی را بزرگترین مقصر خود می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که برای شکل و طعم بهتر ، یک شاخه را از دانه ها جدا می کند.

از دست دادن سبوس چندین رویداد مهم در این غذاها ایجاد کرده است:

1. بسیاری از غذاها مانند ویتامین B و آهن موجود در این غذاها از بین می روند.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت پس از مصرف این غذاها در مدت زمان کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب می کند و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. برداشتن یک شاخه حجم غذا را در معده کاهش می دهد و همچنین سرعت عبور غذا از روده و در نتیجه یبوست را کاهش می دهد.

نکات منفی ذکر شده مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد پخت را بپزید. حتما مقداری شکر و روغن یا کره و خامه و شیر چرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین یا مواد مغذی نیستند ، مصرف طولانی مدت می تواند باعث شود بدن شما به دلیل کالری دریافتی ویتامین دریافت نکند و از سوء تغذیه رنج ببرد. یکی از عوارض سوء تغذیه اشتها است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

مصرف روزانه حداقل 3 وعده غذایی (صبحانه ، ناهار و شام) را فراموش نکنید.

– در ایام نوروز بهتر است رژیم غذایی را مانند سایر اوقات تطبیق داده و از آجیل به عنوان میان وعده و به میزان متعادل استفاده کنید. ولی حجم غذاها را می توان در هر وعده غذایی اصلی گنجاند کاهش. او مخصوصاً شام را برای مدت بسیار کوتاهی می خواست.


صبحانه این یکی از مهمترین غذاهایی است که برای سلامتی و رفاه افراد اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد در ایام تعطیل زودتر بخوابند تا صبح با طراوت از خواب بیدار شده و صبحانه کامل را با مقادیر کافی نان ، شیر ، پنیر ، گردو و .. بخورند .بهتر است از کره ، خامه ، تا جایی که ممکن است دوغ مصرف کنید و از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع برای صبحانه استفاده کنید.

توت ، کشمش و خرما از جمله میوه ها هستند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید از خوردن میوه در مهمانی ها صرف نظر کنید ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه تا زمانی که مصرف نمی شود (مصرف چای نیز ممنوع است) کنار بگذارید.

-به دلیل مصرف زیاد قند در ایام عید ، مصرف قند همراه چای را تا حد امکان محدود کنید.

هرم راهنمای غذا مصرف 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در ایام نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن بیشتر میوه ها ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر چاق یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید باید سهم نان و برنج را در وعده های غذایی کاهش دهید. در چنین شرایطی ، استفاده از سالاد یا سبزیجات همراه با غذا می تواند علاوه بر ایجاد احساس سیری ، از پرخوری یا سوء تغذیه نیز جلوگیری کند.

– با قاطعیت تعیین کنید که روزانه چه قسمتی از شیرینی و شکلات و چه مقدار آجیل دارید. سهم خود را رزرو کنید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای آب پز و بخارپز بیشتری بخورید.

می توانید از کدو ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ یک غذای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارد و در عین حال کالری زیادی ندارد.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید کاهش مصرف آب در شب سال نو یکی از عوامل عمده مضر برای سلامتی است.
از سوی دیگر ، مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و باعث ایجاد احساس سیری در شما می شود.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف بیش از حد غذا ، شیرینی و شکلات در کودکان امروزه اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد ، حالت تهوع و استفراغ می شود و همچنین از مصرف غذاهای اصلی جلوگیری می کند و بنابراین ادامه این وضعیت به مدت 2 هفته در تعطیلات پر از پیچیدگی هیچ کدام سرگرم کننده و راحت

– شیرینی و شکلات می توانند اشتها را کاهش دهند ، به ویژه در کودکان. بنابراین مصرف کمتر آنها با فاصله 2 تا 3 ساعت از غذای اصلی توصیه می شود.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی شیرینی روی میز است ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار میل کنید
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی و ورزش مناسب داشته باشید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید