تأثیر هورمون ها بر وزن: هورمون های طنز و گرسنگی


اختلالات هورمونی بر سلامت بدن از جمله وزن ، هورمون های سیری و گرسنگی و عوامل موثر بر هورمون ها تأثیر می گذارد.

هورمون ها مولکول های سیگنال را نشان می دهند. این مواد شیمیایی توسط غدد درون ریز تولید شده و در خون پنهان می شوند.

ترشح هورمون در خون باعث ایجاد برخی غدد مانند غده هیپوفیز ، تیروئید ، پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی می شود. بنابراین هورمون ها به بافت ها و اندام ها می رسند.

می توان گفت که هورمون ها تقریباً بر همه جنبه های سلامت ، از جمله عملکرد جنسی ، رشد ، خلق و خو ، اشتها و متابولیسم تأثیر می گذارند.

بنابراین هرگونه اختلال در تنظیم هورمون ها (ترشح مقادیر کم یا زیاد آنها) تأثیر عمده ای بر سلامتی ، از جمله وزن بدن خواهد داشت.

در این مقاله عوامل موثر بر هورمون ها و تأثیر هورمون ها بر وزن بدن را بررسی کرده و هورمون های سیری و گرسنگی را بررسی می کنیم.

همچنین بخوانید:

هر آنچه باید در مورد عدم تعادل هورمونی بدانید (کلیک کنید)

تاثیر هورمون ها بر وزن بدن

هورمون ها نقش بسیار بسیار مهمی در تنظیم ذخیره و تجزیه چربی ها دارند.

هورمون ها همچنین تأثیر زیادی بر مصرف انرژی و تعداد کالری مصرفی بدن دارند.

بنابراین ، نوسانات هورمونی باعث افزایش و کاهش وزن می شود و باعث تجمع چربی در برخی نقاط می شود.

در اینجا چند نمونه از تأثیر هورمون ها بر وزن آورده شده است:

  • غده تیروئید هورمون های مسئول تنظیم متابولیسم را آزاد می کند.

وقتی غده تیروئید بیش از حد فعال باشد ، هورمون تیروئید بیشتری ترشح می شود. این حالت بیش از حد متابولیک ایجاد می کند ، که باعث سوزاندن کالری بیشتر می شود. این بیماری به عنوان پرکاری تیروئید نیز شناخته می شود.

همچنین کم کاری تیروئید ، که با سطوح پایین هورمون تیروئید مشخص می شود ، منجر به مصرف کمتر انرژی می شود و به آن کم کاری تیروئید نیز می گویند.

بنابراین افراد مبتلا به پرکاری تیروئید وزن خود را کاهش می دهند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید وزن خود را افزایش می دهند (چاقی).

همچنین بخوانید:

بیماری تیروئید (کلیک کنید)

  • انسولین هورمون دیگری است که بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

سلول ها برای تولید گلوکز برای تولید انرژی و ذخیره آن برای استفاده های بعدی به شکل گلیکوژن به انسولین نیاز دارند. انسولین همچنین برای ذخیره انرژی مانند چربی و جلوگیری از تجزیه چربی برای حفظ وزن بدن مورد نیاز است.

حفظ سطح انسولین در محدوده استاندارد بسیار مهم است. افزایش سطح انسولین مزمن منجر به مقاومت به انسولین می شود. در این شرایط ، سلول ها به انسولین پاسخ خوبی نمی دهند.

بر اساس مطالعات انسان و حیوانات ، این امر منجر به اختلال در هورمون های سیری و گرسنگی ، جذب بیش از حد چربی توسط اندام هایی مانند کبد و به خطر افتادن متابولیسم می شود.

  • کورتیزول یک گلوکوکورتیکوئید (هورمون استروئیدی) است که نقش مهمی در پاسخ به استرس بدن ایفا می کند.

با این حال ، افزایش مزمن سطح کورتیزول منجر به افزایش وزن می شود.

کورتیزول باعث تجزیه چربی در ناحیه شکم و افزایش اشتها می شود ، به ویژه هوس خوردن غذاهای پر انرژی و خوشمزه با چربی و قند بالا.

تنظیم سخت کورتیزول در افراد مبتلا به استرس مزمن و افراد مبتلا به سندرم کوشینگ سطح کورتیزول را افزایش می دهد.

هورمون های دیگر ، از جمله گلوکز ، لپتین ، آسپرین و استروژن ، وابسته به پپتیدهای انسولینوتروپیک هستند که بر وزن بدن و توزیع چربی تأثیر می گذارد.

همچنین بخوانید:

استروژن (کلیک کنید)

عوامل موثر بر هورمون ها

عوامل موثر بر هورمون ها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • وزن بدن
  • بیماریها
  • سن
  • رژیم غذایی و سبک زندگی
  • خواب کافی
  • ورزش و فعالیت بدنی
  • تنش

تاثیر بیماری ، سن و افزایش وزن بر هورمون ها

عوامل زیادی بر سطح هورمون ها از جمله وزن بدن ، سن و بیماری تأثیر می گذارد

سطوح بالای چربی بدن در افراد چاق یا چاق می تواند بر بسیاری از هورمون ها تأثیر بگذارد.

برخی از هورمون های م obesثر بر چاقی عبارتند از:

به عنوان مثال ، مردان چاق تستوسترون کمتری نسبت به مردان معمولی و با وزن طبیعی دارند.

این به دلیل کاهش پروتئینی به نام گلوبولین اتصال دهنده هورمون جنسی (SHBG) است که تستوسترون را به بافت های بدن متصل می کند. کاهش SHBG در چاقی به دلیل مقاومت به انسولین است.

سطح پایین تستوسترون با افزایش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم و کاهش توده عضلانی در مردان ارتباط دارد.

همچنین بخوانید:

علل هورمونی افزایش چربی شکمی (کلیک کنید)

چاقی همچنین با ناهنجاری های پریپلپتین از جمله هایپرلپتینمی (دفع زیاد لپتین) ارتباط دارد. این به دلیل عدم پاسخ کافی به لپتین است.

از آنجا که لپتین سیری را تنظیم می کند ، کاهش حساسیت آن نسبت به آن منجر به دریافت بیش از حد کالری و افزایش وزن می شود.

چاقی همچنین با سطح بالای انسولین و آسپرین (هورمون محرک اشتها) همراه است.

افراد یائسه نیز چربی بدن را به ویژه در قسمت میانی بدن افزایش می دهند.

این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در این مرحله باشد ، از جمله کاهش سطح استروژن ، که با کاهش مصرف انرژی و اختلال عملکرد متابولیک همراه است.

علاوه بر این بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک ، کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ و دیابت می توانند منجر به اختلالات هورمونی شوند و بر وزن تأثیر بگذارند.

همچنین افزایش وزن در افرادی که تحت درمان تقویت هورمون جنسی قرار دارند شایع است.

لازم به ذکر است که سطح هورمون ها تحت تأثیر بسیاری از عوامل دیگر مانند بارداری ، اعتیاد به مواد مخدر و عوامل دیگر است.

تاثیر سبک زندگی و رژیم غذایی بر هورمون ها

یکی دیگر از عوامل موثر بر هورمون ها شیوه زندگی افراد است.

رژیم غذایی ، عملکرد و استرس مزمن نیز با نوسانات هورمونی ارتباط دارد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی در سبک زندگی افراد است که بر سلامت کلی و هورمون های بدن تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی با غذاهای فراوری شده ، مقدار زیادی قند و کربوهیدرات تصفیه نشده می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

به عنوان مثال ، رژیم های غذایی با قند بالا (به ویژه نوشیدنی های شیرین) با مقاومت به انسولین و افزایش سطح لپتین مرتبط است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم های سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم یا متوسط ​​نسبت به رژیم های حاوی کربوهیدرات بالا و پروتئین کم ، تأثیر مفیدتری بر هورمون های سیری و گرسنگی دارند.

همچنین بخوانید:

رژیم کم کربوهیدرات (کلیک کنید)

رژیم های غنی از غذاهای فرآوری شده و قندهای اضافی سطح هورمون های گرسنگی ، از جمله NPY را افزایش می دهد و اثرات هورمون های سیری ، از جمله CCK را خنثی می کند.

این عوارض باعث پرخوری و اضافه وزن می شود.

علاوه بر این ، رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز ، از جمله فتالات را افزایش می دهد.

به نظر می رسد این مواد شیمیایی اشتها ، سیری و هورمون های ترجیحی غذا را تنظیم کرده و باعث مقاومت به انسولین می شوند. همه این عوامل بر افزایش وزن تأثیر می گذارد.

روش های دیگری نیز برای تأثیر رژیم بر هورمون ها و افزایش وزن وجود دارد.

به طور کلی ، پیروی از یک رژیم متعادل غنی از غذاهای کامل با حداقل پردازش و قند اضافی برای سلامت هورمون ها مهم است.

سایر عوامل موثر بر هورمون ها

خواب ، فعالیت بدنی و استرس نیز بر هورمون های م affectثر بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

داشتن خواب کافی برای سلامتی ضروری است. در حقیقت ، نداشتن خواب کافی می تواند منجر به اختلالات هورمونی شود.

بی خوابی با مقاومت به انسولین ، مقاومت به لپتین و اختلالات هورمون گرسنگی مرتبط است که می تواند منجر به افزایش اشتها ، سیری ، پرخوری و افزایش وزن شود.

ورزش همچنین بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد.

بر اساس مطالعات انجام شده ، افزایش فعالیت بدنی منجر به موارد زیر می شود:

  • افزایش حساسیت بدن به انسولین
  • افزایش سطح تستوسترون در مردان
  • کاهش سطح لپتین در افراد چاق و چاق
  • واکنش هورمون های سیری را بعد از غذا بهبود می بخشد

مدیریت استرس برای واکنشهای هورمونی سالم ضروری است. استرس مزمن هورمون های مسئول تنظیم اشتها را تغییر می دهد و به افزایش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک می کند.

بنابراین ، مدیریت استرس بخش مهمی از ارتقاء سلامت هورمونی مطلوب و حفظ وزن بدن است.

تاثیر هورمون ها بر سیری و گرسنگی

هورمون ها اشتها را تنظیم می کنند تا سطح انرژی مناسب بدن را حفظ کنند.

برخی هورمون ها گرسنگی را تحریک می کنند.

دیگران نشان می دهند که به اندازه کافی غذا خورده اند و احساس سیری می کنند.

عدم تعادل هورمونی که بر کنترل اشتها تأثیر می گذارد منجر به افزایش یا کاهش وزن می شود.

هورمون های گرسنه

هنگامی که بدن به غذا نیاز دارد ، یک سری اقدامات در سیستم غدد درون ریز و عصبی برای تحریک غذا انجام می شود.

به عنوان مثال ، یک چرخه انقباضی درگیر در گرسنگی (معروف به مجتمع حرکتی مهاجر) توسط هورمون های دستگاه گوارش ، از جمله موتیلین تحریک می شود.

برخی از هورمون های اصلی و سایر ترکیباتی که بر تحریک اشتها تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • گرلین: گرلین به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می شود و هیپوتالاموس را به عنوان ناحیه مسئول گرسنگی در مغز تحریک می کند. گرلین علاوه بر غذا در چرخه بیداری خواب ، متابولیسم گلوکز و موارد دیگر نیز شرکت می کند.
  • موتیلین: موتیلین هورمونی است که در روده کوچک تولید می شود. وقتی بدن روزه می گیرد ، موتیلین باعث انقباضات روده می شود و به مغز در مورد نیاز به غذا هشدار می دهد.
  • نوروپپتید Y (NPY): NPY یک پپتید (اسید آمینه زنجیره کوتاه) است که توسط مغز برای تحریک غذا ترشح می شود. تولید و انتشار NPY توسط هورمون هایی مانند گرلین و لپتین تنظیم می شود.
  • پروتئین وابسته به آگوتی (AgRp): AgRp پپتید دیگری است که توسط مغز تولید می شود. تولید AgRp توسط گرلین تحریک می شود و مصرف غذا را افزایش می دهد.

هورمون های سیری

موارد زیر برخی از هورمون های اصلی هستند که باعث سیری و کاهش مصرف غذا می شوند.

انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود. انسولین نقش مهمی در تنظیم قند خون و تعادل انرژی دارد. سطح انسولین بعد از غذا افزایش می یابد. در واقع انسولین به مغز متصل می شود تا مصرف غذا را کاهش دهد.

  • کلسیستوکینین (CCK)

کوله سیستوکینین هورمونی است که توسط سلولهای روده کوچک در پاسخ به مواد مغذی لومینال ، به ویژه چربی و پروتئین ، ترشح می شود. مصرف غذا با تحریک مراکز سیری در مغز کاهش می یابد و باعث انقباض کیسه صفرا و ترشح لوزالمعده می شود که برای هضم ضروری است.

  • پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1)

GLP-1 توسط سلولهای روده ای در پاسخ به مواد مغذی تولید می شود. پپتید شبه گلوکاگون (GLP-1) تخلیه معده را کند می کند ، مصرف غذا را کاهش می دهد و سیری را افزایش می دهد.

  • پپتید YY پانکراس (YY-peptide)

پپتید YY هورمون دیگری است که در روده کوچک تولید می شود. این هورمون در پاسخ به غذا ترشح می شود و به گیرنده های مغز متصل می شود. این امر اشتها را کاهش داده و حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش کند می کند.

لپتین هورمونی است که توسط سلولهای چربی و دیگر قسمتهای بدن ترشح می شود. لپتین در درجه اول به عنوان هورمون طنز شناخته می شود. لپتین پپتیدهای محرک گرسنگی از جمله NPY و AgRp را مهار می کند و پپتیدهای افزایش دهنده سیری را تحریک می کند. این باعث کاهش اشتها می شود.

Obestatin یک هورمون سرکوب کننده هورمون است که با اثرات گرسنگی ناشی از نشاسته مقابله می کند. با این حال ، دانشمندان در حال مطالعه چاقی هستند و تحقیقات بیشتری در مورد تأثیرات آن بر گرسنگی و سیری مورد نیاز است.

البته لیست فوق جامع نیست و سایر مواد مانند نسفاتین 1-پپتید و هورمون اکسیدانتومودولین نیز در کنترل اشتها نقش دارند.

خلاصه

هورمون ها گرسنگی و سیری ، توزیع چربی و متابولیسم را کنترل می کنند که به نوبه خود بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

عوامل م influثر بر سلامت هورمون ها شامل ژنتیک ، پیری ، بیماری ، استرس زندگی ، خواب و ورزش است.

پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل ، خواب کافی ، تشخیص بیماری های زمینه ای ، مدیریت استرس و ورزش تنها برخی از راه های پشتیبانی علمی برای حفظ وزن سالم و تنظیم هورمون ها است.

برای مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت از داروخانه اینترنتی Oiro کلیک.

دیدگاهتان را بنویسید