بهترین غذای مسافرتی/ در رستوران سالاد و سبزیجات نخورید!


این روزها با روند کاهشی مرگ و میر و بیماری های عروق کرونر قلب، فرصت های بیشتری برای سفرهای نوروزی فراهم شده است، اما تهیه و مصرف غذا در کنار رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب ضروری است.

تغذیه مناسب یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب است، ۱۹ عامل خطر مرگ در جهان ۱۰ عامل مرتبط با تغذیه هستند و بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرها ریشه در تغذیه دارد.

برخی از متخصصان تغذیه معتقدند با توجه به اینکه در شرایط رضایت بخشی از بیماری عروق کرونر قلب زندگی می کنیم، تغذیه در ایام نوروز به ویژه در مسافرت ها اهمیت زیادی دارد و همه افراد باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند تا در این ایام دچار بیماری نشوند. سفر کیسه صفرا را تجربه نکنید.

رعایت رژیم غذایی سالم و سالم یکی از مهم ترین اصول پیشگیری از بیماری عروق کرونر در سفرهای نوروزی است.

رعایت شیوه های تغذیه سالم و سالم

زهرا عبدالله، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص می گوید: یکی از مهمترین اصول پیشگیری از بیماری عروق کرونر در سفرهای نوروزی رعایت عادات غذایی سالم است. او را به خانه ببرید یا به رستوران هایی بروید که اصول بهداشت کرونا را رعایت می کنند و از سالم بودن غذای آنها مطمئن شوید.

وی می افزاید: قبل از خوردن هر ماده غذایی دست های خود را با آب و صابون بشویید و یا با الکل استریل کنید و بعد از خوردن غذاهای سنگین و چرب یا سنگینی معده رانندگی نکنید این کار باعث خواب آلودگی راننده می شود.

عبداللهی بر پرهیز از خرید و مصرف شیر و پنیر تازه و خام تاکید کرد و گفت: از آب چشمه و رودخانه و آب شرب عمومی در اماکن عمومی استفاده نکنید و بقیه آب بطری را پشت شیشه و زیر تابش بگذارید. آن را در معرض نور خورشید قرار ندهید، از آب بطری مجاز در طول تاریخ تولید، تولید و انقضا استفاده کنید.

خوردن سالاد و سبزیجات ممنوع است

برای انتقال احتمالی ویروس و عفونت های انگلی از خوردن سالاد و سبزیجات در رستوران ها خودداری کنید.

و می افزاید: در رستوران ها به دلیل عدم اطمینان از شستشوی مناسب و احتمال ابتلا به انگلی و انتقال کرونا، ترجیحاً از خوردن سالاد و سبزیجات پرهیز شود و در صورت نداشتن آب آشامیدنی حداقل برای یک نفر آب مصرف شود. برای یک دقیقه می جوشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه می دهد: در صورت مصرف کنسرو به زمان مصرف آن توجه کنید و قبل از مصرف آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و اگر در رستوران غذا می خورید. ظاهر رستوران، کارکنان و شرایط بهداشتی آن و با در نظر گرفتن مراحل مربوط به محیط کرونا، کارت بهداشت را برای کارمند قید کنند.

عبدالله می گوید: «غذاهای خشک مانند کتلت کاکائو یا تخم مرغ آب پز، بهترین غذا در طول پرواز هستند. غذایی که در راه می آورید نباید آبکی باشد، غذاهای آبکی مانند خورش ها سریعتر فاسد می شوند زیرا میکروب ها و باکتری های فضای باز محیط بهتری برای رشد و تکثیر دارند.

خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به غذایی که در طول پرواز خورده می شود بستگی دارد

خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به غذایی که در طول پرواز خورده می شود بستگی دارد و بهتر است غذاهای خانگی مانند کتلت و کاکائو را تهیه کرده و در طول پرواز مصرف کنید.

زیبا کافی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب بیش از آنکه به غذای مصرفی بستگی داشته باشد به وضعیت کارکنان غذا بستگی دارد، بنابراین بهتر است از مواد غذایی خانگی استفاده شود. غذای پخته شده در سفر.”

وی گفت: اگر غذا در طول پرواز تمیز نگه داشته شود، خطر مسمومیت غذایی کاهش می یابد، برخی از غذاها مستعد رشد میکروب های بیماری زا هستند، غذاهایی مانند کباب و ساندویچ که ممکن است به خوبی گرم نشوند.

این متخصص تغذیه می‌افزاید: «تهیه محصولات جدید بهاره از سوی فروشندگان همچنان احتمال مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد. اگر این ظروف تازه را خریدید، ابتدا آنها را کاملا بشویید و سپس بخورید.

کافه یی خاطرنشان می کند: رعایت اصول تغذیه مناسب را در نظر داشته باشید و از پرخوری و سوء تغذیه خودداری کنید. غذاهای پرچرب و بسیار شیرین یا شور را از برنامه غذایی خود حذف کنید و مراقب باشید با پرخوری در سفر و تعطیلات وزن اضافه نکنید.