بررسی آسیب های مواد قندی دکتر رضا اطمینانانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه آسیب های مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود و شکرهایی که ما هر روز مصرف می کنیم و می توانیم مصرف کنیم. “در این بخش از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان ، قصد داریم آسیب های قندها را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. اما می توان انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کرد. ما به نفع سلامت عمل کردیم و بسیاری از مردم فقط به محدودیت فکر کردند. در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماریهای جدی ، قندها را در رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه از آن آگاه هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، تک و دو قندی به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند. و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن برای استفاده های بعدی ، چربی اضافی را تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات در چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از عوامل مهم افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی شکر می خورند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که بر رشد سلول های سرطانی تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد اتم ها یا مولکول هایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترون در بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ، بیماری های قلبی عروقی ، سقوط ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قندها باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم که منبع اصلی ذخایر استخوان است از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث خالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی آسیب مواد قندی پرستار اصفهانا

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آبشار ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی به عدم تعادل هورمونی اشاره دارد (مانند رشد سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

پیشنهادات:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، از انواع قندهایی که برای بدن مضر نیستند ، می توان استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدرات های مرکب) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. آنها در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و با هضم و جذب آهسته تر ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. آنها افزایش نمی یابد. و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت بیشتری تامین می کند.

توجه داشته باشید که در میوه ها بهتر است از میوه به طور کامل به جای آب آن (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و بسیار مفیدتر است. برای بدن علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر کم و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر رضا اطمینانانی

پرستار اصفهانا


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

معایب رژیم بدون کربن

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید