استراتژی های تغذیه ای برای محافظت در برابر آنفولانزا


در آستانه شروع فصل پاییز، برخی افراد سعی می کنند با استفاده از واکسن آنفولانزا، ایمنی لازم را در برابر این بیماری ایجاد کنند، بدن را ایمن کرده و احتمال ابتلا به آنفولانزا را کاهش می دهند.

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که علائم آن کمی با سرماخوردگی متفاوت است و شامل اسهال، حالت تهوع، احساس ضعف و سرماخوردگی است.

با وجود پیشرفت علم پزشکی، آنفولانزا دیگر یک بیماری کشنده نیست، اما در گروه های پرخطر مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد دارای مشکلات تنفسی و بیماران نقص ایمنی ممکن است با خطراتی همراه باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و دفتر ارتقای سلامت، علاوه بر تزریق واکسن به گروه های پرخطر، استفاده از هفت ماده غذایی زیر می تواند در بهبود علائم و حتی پیشگیری از این بیماری موثر باشد:

سیر:

این یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی است و سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند آلیسین است. سیر گلبول های سفید خون را تحریک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. آنتی اکسیدان های موجود در سیر همچنین از آسیب رادیکال های آزاد به ساختار سلولی جلوگیری می کند.

ماست پروبیوتیک:

پروبیوتیک ها سلامت روده را تقویت می کنند، از سیستم ایمنی سالم حمایت می کنند و عوامل بیماری زا از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا را از بین می برند. پروبیوتیک ها علاوه بر افزایش فعالیت سیستم ایمنی، با تولید مواد ضد باکتریایی و کشتن یا مهار فعالیت باکتری ها، بیماری ها را نیز درمان می کنند.

چای:

نوشیدن آن طیف وسیعی از فواید سلامتی را به همراه دارد که از جمله آنها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در چای اشاره کرد. اگر چای سبز را با عسل و لیمو بنوشید، خواص درمانی مشابه چای سیاه دارد، اما برخلاف چای سیاه، به خواب آسیبی نمی رساند و باعث می شود خواب عمیق به درمان بیماری شما کمک کند.

شکلات تلخ:

شکلات تلخ سرشار از فلاونوئیدها است. این آنتی اکسیدان که در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت می شود با تقویت سیستم ایمنی بدن با بسیاری از بیماری ها مبارزه می کند. در واقع، به نظر می رسد شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به هر ماده غذایی دیگری است.

فلفل قرمز:

میزان ویتامین C موجود در این فلفل دو برابر مرکبات است و مصرف کافی ویتامین C اگرچه نقش محافظتی ندارد، اما نشان داده است که طول مدت بیماری های ویروسی را کوتاه می کند.

آجیل:

حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است که نشان داده شده است که یک آنتی اکسیدان قوی است و اثرات ضد التهابی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن دارد.

ماهی سالمون

منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که با کاهش فرآیند التهابی در بدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن را کاهش می دهد و در عین حال سیستم ایمنی را نیز تقویت می کند.