از شر پیامک های تبلیغاتی مزاحم این چنینی خلاص شوید!


دریافت پیامک های تبلیغاتی معمولا برای کاربران آزاردهنده است و به همین دلیل اکثر کاربران به دنبال راهی برای غیرفعال کردن پیامک های تبلیغاتی هستند.

به گزارش صبحگاهی به نقل از ایسنا، پس از مسدود شدن شماره های پیامکی برخی شرکت ها اقدام به استفاده از شماره شخصی برای ارسال پیامک کردند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه*۸۰۰ را برای شناسایی و مسدودسازی این شماره ها راه اندازی کرد.

ضمن اینکه همچنان برخی از پیامک های تبلیغاتی توسط خود اپراتورهای تلفن همراه ارسال می شود و البته راه حلی برای غیرفعال سازی این پیامک ها وجود دارد.

کاربران در صورت مواجهه با پیامک های تبلیغاتی ارسالی با شماره شخصی می توانند شماره مورد نیاز را به سامانه ۱۹۵ ارسال کرده و روند مسدودسازی سیم کارت های مزاحم را تسریع بخشند.

طبق آمار RA، از زمان مسدود شدن پیامک های هرزنامه، بیش از ۳۵۵۰۰۰ خط شخصی به دلیل پیامک های هرزنامه قطع شده است.

بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، ارسال پیامک تبلیغاتی از طریق شماره های شخصی ممنوع است و رگولاتوری با استفاده از سامانه های هوشمند خود این سیم کارت ها را شناسایی و مسدود می کند.

تبلیغات پیامکی هزینه ای ندارد

در خصوص پیام های تبلیغاتی، مشترکین توجه داشته باشند که دریافت پیامک تبلیغاتی هزینه ای برای مشترکین ندارد و هزینه آن رایگان است.

نکته دیگر اینکه با غیرفعال کردن پیامک تبلیغاتی محتوای پیامکی که مشترک عضو آن است مسدود نمی شود، زیرا این دو نوع پیامک دارای سیستم مجزا هستند، بنابراین با غیرفعال کردن پیامک تبلیغاتی محتوای پیامک های آن مشترک است در آن هم همینطور است. عضو ممنوع نخواهد شد

اگر شماره های تبلیغاتی در ساعات غیرعادی شبانه روز پیامک ارسال کنند، رگولاتوری با آن برخورد خواهد کرد.

اما گاهاً شماره های شخصی را زیر پا می گذارد و پیامک های تبلیغاتی ارسال می کند که بر اساس قوانین و مقررات جاری، رگولاتوری نمی تواند هنگام ارسال پیامک شخصی نظارت داشته باشد، اما با استفاده از سیستم های نظارتی خود و رویه هایی که تعیین کرده است، می تواند متخلفان سیم کارت شخصی را شناسایی کند. و مسدود می کنند

تبلیغات ممنوع

بر اساس اطلاعیه جمهوری اسلامی ایران، فعال سازی پیامک های تبلیغاتی به مشترکان اپراتورهای تلفن همراه به صورت پیش فرض ممنوع است و اپراتورهای تلفن همراه باید هنگام فروش سیم کارت خود، دریافت پیامک تبلیغاتی به مشترکان را غیرفعال کنند.

مشترکین می توانند با شماره گیری کد دستوری ۸۰۰* پیامک های تبلیغاتی را فعال یا غیرفعال کنند و یا با استفاده از برنامه «اپراتور من» پیامک تبلیغاتی را به شماره خود مدیریت کنند.

همچنین در صورت ادامه دریافت پیامک تبلیغاتی جدید توسط مشترک پس از غیرفعال کردن پیامک تبلیغاتی، می تواند با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) شکایت خود را ثبت کند تا رگولاتوری نسبت به پیگیری شکایت و بررسی دلایل آن اقدام کند. این. نقض

بر اساس گزارش های به دست آمده از سامانه ۱۹۵، تعداد شکایات در این بخش افزایش نیافته و تعداد آنها بسیار اندک است که نشان از مدیریت پیامک های تبلیغاتی توسط مشترکان، اپراتورها و رگولاتوری ها دارد.

راه های عدم دریافت پیامک تبلیغاتی از اپراتورهای تلفن همراه

همراه اول

برای عدم دریافت پیامک تبلیغاتی از اپراتور همراه اول، مشترکین می توانند با شماره گیری کد دستوری * ۸۹۹۹*، تماس با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰ به یکی از روش های ارسال عدد ۱ به شماره ۸۹۹۹ سیستم موبایل (پورتال و اپلیکیشن) سرویس پیام تبلیغاتی شما را خاموش کنید.

البته همراه اول اعلام کرده است که پیامک های اطلاع رسانی به اپراتورها، خدمات اصلی و پهنای باند همراه اول پیامک تبلیغاتی محسوب نمی شوند.

بنابراین در صورت قطع شدن پیام های تبلیغاتی، مشترکین این نوع پیام ها را دریافت خواهند کرد. همچنین برخی از مشترکین با عضویت در یک باشگاه خاص و یا ارائه شماره خود به فروشگاه ها پیامک های تبلیغاتی را از این منابع دریافت می کنند و اپراتور نیز در این امر دخالتی ندارد.

ایران

همچنین کاربران ایران‌فروش می‌توانند گروه پیامک‌هایی را که می‌خواهند دریافت کنند، انتخاب کرده و سپس نسبت به دریافت یا عدم دریافت هر دسته از پیامک‌ها اقدام کنند. با مراجعه به اپلیکیشن من ایرانسل و گزینه مدیریت پیامک های تبلیغاتی، کد ۵۰۰۶#* را شماره گیری کرده و لیست کامل گروه های پیامک و پیامک های ۵۰۰۶ را دریافت کرده و کلمه کلیدی مربوط به دریافت هر دسته از پیامک ها را انتخاب کنید. .

لرزاندن

در اپراتور رایتل، از نرم افزار رایتلمن استفاده کنید و به منوی «مدیریت خدمات پیامک انبوه و ارزش افزوده» برگردید، کد دستوری *۸۰۰* یا کد دستوری *۱۹۵ را شماره گیری کنید و توقف تبلیغات را انتخاب کنید، کد *۸۰۰*۳ را شماره گیری کنید یا شماره را ارسال کنید. ۳ تا ۸۰۰ برای غیرفعال کردن و جلوگیری از دریافت پیام های تبلیغاتی ارسالی از مراکز پیام مانند (۱۰۰۰۱۲۳۴۵ و ۳۰۰۰۰۱۲۳۴۵) و شماره های مشابه استفاده می شود.

سال گذشته یکی از مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات بی سیم اعلام کرد که اپراتورها موظفند برای مشترکان خود پیامک مبنی بر تخلف ارسال پیامک از سیم کارت های شخصی ارسال کنند.

از آنجایی که سیم کارت های شخصی وسیله تبلیغاتی نیستند و طبق قانون مشترکی که می خواهد تبلیغات را از طریق پیامک دریافت کند باید از طریق تابلوهای پیامک انبوه این کار را انجام دهد.

به گفته این مقام مسئول، شماره های متخلف از سه طریق شناسایی می شوند که یکی از آنها سامانه مدیریت تشخیص تقلب (FMS) رگولاتوری است که به طور مستمر رفتار مشترکان را بررسی می کند. علاوه بر این، اپراتورها نیز موظف شدند FMS خود را راه اندازی کنند و سیم کارت های شخصی متخلفان را شناسایی و مسدود کنند.

این سامانه بر اساس قوانین داده شده و سنجش رفتار فرستندگان پیامک تهیه شده است که بر اساس تشخیص و شناسایی ارسال پیامک های انبوه و تبلیغاتی برای سیم کارت های مشخص شده کار می کند.

روش دیگر برای شناسایی سیم کارت های متخلف، سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات است (۱۹۵). مشترکین در صورت دریافت پیامک با محتوای نامناسب و یا تبلیغات از شماره های شخصی می توانند شماره فرستنده پیامک را به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند همچنین رگولاتوری پس از بررسی، ارسال پیامک به خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود خواهد کرد. و بررسی مشکل

بر اساس این گزارش، بیشترین شکایات در این حوزه مربوط به دریافت پیام های تبلیغاتی از شماره های سرویس است. برخی از شماره ها در دسترس شرکت های عضو مانند فروشگاه ها و شرکت های خدماتی است که محدودیتی ندارند و می توانند برای اعضای خود پیامک ارسال کنند. اما گاهی برای مشترکین غیرعضو پیامک های تبلیغاتی ارسال می کنند و با توجه به شکایات درج شده در سامانه ۱۹۵ از سوی برخی مشترکان، برخورد با این شرکت ها نیز در دستور کار اپراتورها قرار می گیرد.

در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته اعلام کرد که در صورت عدم رضایت مشترکین از دریافت پیامک های تبلیغاتی و محتویات آن، می توانند با شماره گیری *۸۰۰ و یا تماس با واحد خدمات مشتریان اپراتور، دریافت پیامک را مسدود یا فعال کنند. شماره های اس ام اس

وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات بی سیم از ابتدای سال جاری اقداماتی را برای جلوگیری از ارسال انبوه پیام های کوتاه مزاحم انجام داده است، افزود: شناسایی بیش از ۳۱ هزار خط شخصی و تعداد متخلفان از طریق سامانه کشف کلاهبرداری و گزارش های مردمی به مقامات ذیصلاح سیستم. پیامک ۱۹۵ که اپراتورها و فعالان پیامکی را ملزم به تشدید نظارت، اصلاح قراردادها، احراز تخلفات بازدارنده و همچنین بررسی دقیق هویت متقاضیان پیامک گروهی، شناسایی متخلفانی که اقدام به فروش سیم کارت شخصی برای ارسال پیامک گروهی می کنند، مسدود کردن دسترسی آنها می کند. و طرح دعوی در محاکم از جمله کارهایی است که در این راستا انجام شده است.

در همین رابطه، مجید حقی – معاون امور پستی، ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات بی سیم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: نظارت بر پیامک های تبلیغاتی همچنان ادامه دارد، اما مشکل ارسال پیامک کاهش یافته است.

معاون مقررات و ارتباطات توضیح داد: بحث تبلیغات پیامکی دیگر مانند گذشته جدی نیست.

سام بایمان کاراداغی – دبیرکل نظارتی حمایت از حقوق مصرف کنندگان – در شهریورماه سال جاری از امکان مدیریت پیامک های تبلیغاتی خبر داد و گفت: ارسال کنندگان پیامک های اطلاعاتی از شماره خدمات موظفند عبارت لغو ۱۱ را در پایان درج کنند. پیامک خود را ارسال می کنند تا مشترکین بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به شماره ای که از آن پیامک دریافت کرده اند، دریافت پیامک را لغو کنند.

وی افزود: علاوه بر این، مشترکین می توانند برای بازگشت عضویت و دریافت پیام های اطلاع رسانی خدمات (پیام هایی که پس از عضویت در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برای مشترک ارسال می شود) عدد ۱۲ را به همان شماره ارسال کنند.