از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون واژه ای است که در رابطه با غذاها استفاده می شود. این است که مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (مانند حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) بخورید و سپس قند خون را اندازه گیری کرده و این عدد را با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید مقایسه کنید. (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد داریم در مورد شاخص قند خون توضیحاتی ارائه دهیم.

در افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است. در حالی که سایر افراد متناسب با میزان دلخواه انواع غذاهای شیرین (مخفیانه یا آشکارا در غذاها) می خورند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. هر گونه استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی در ناحیه شکم مثر باشد. شکر موجود در غذاها به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی از شر بوی بد دهان خلاص شوید


از غذاهای ساده شیرین می توان عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای حاوی قند (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و از غذاهای پیچیده شیرین میوه ها ، آجیل یا برخی غذاهای حاوی نشاسته یافت شد. (مانند سیب زمینی ، انگور فرنگی) ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز افزایش دهد. این می تواند منجر به التهاب شود و در توسعه بیماریهای فوق موثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در بهبود سلامت مثر هستند. بنابراین آنها باید به مقدار مناسب برای هر فرد دریافت شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م .ثر بر واکنش های قند خون

عوامل متعددی بر واکنش قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل شامل محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای تهیه شده روی غذاها ، اندازه ذرات “غذا شکل غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. “به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن ، و سپس تهیه آبجو و آبگیری غذاها دسترسی به قندهای غذاها را افزایش می دهد.

به عنوان مثال سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. بسیار بیشتر از آنچه با سایر روشهای پخت تهیه می شود. قند خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی حرارت بگذارید تا درست شود تا نشاسته موجود در آن شانس بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل سیالیت و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه یا خشک شده دارند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. و قند خون را افزایش می دهد.

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست رنده شده مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان گروهی از غذاها با وجود مقدار قابل توجهی نشاسته به همراه فیبر.) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذاها در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

شاخص قند خون اصفهان پرستار

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص گلیسمی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون برای کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات در نظر گرفته شده در بار قند خون نسبت می دهند. بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی ، میزان کل کربوهیدرات دریافتی و سپس در نظر گرفتن منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی است که افراد ، به ویژه افراد دیابتی ، به عنوان بخش اصلی وعده ها و وعده های غذایی خود انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات مبنای محاسبه کربوهیدراتهای موجود در رژیم غذایی است ، که بر اساس آن هر وعده غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان ها و نشاسته ها ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی غذاهای کربوهیدرات دار نامیده می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه بیماران دیابتی و در معرض خطر دیابت ، نیاز به مشورت با متخصص تغذیه است.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

پرستار اصفهانا


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

با پنج ماده غذایی چربی شکم را کاهش دهید

خمیر ترش یا نوشابه

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید