آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد؟


سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) معمولاً با قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی مشخص می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً چندین کیست در تخمدان خود دارند که در اثر تولید بیش از حد هورمون هایی به نام آندروژن ایجاد می شود.

حدود 50 درصد از زنان مبتلا به این اختلال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. علائم شایع عبارتند از:

آکنه

هیرسوتیسم (موهای زائد)

طاسی با الگوی مردانه

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است بیشتر در معرض موارد زیر باشند ، به ویژه هنگامی که علائم آنها کنترل نشود:

بیماری قلبی

سرطان آندومتری

دیابت

فشار خون بالا

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند با کنترل انتخاب رژیم غذایی و شیوه زندگی خود علائم خود را مدیریت کرده و خطر سایر مشکلات پزشکی را کاهش دهند.

چگونه رژیم بگیریم PCOS لمس می کند؟

سطح انسولین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بالاتر از حد معمول است. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می شود. لوزالمعده به سلولهای بدن کمک می کند تا قند (گلوکز) را به انرژی تبدیل کنند.

اگر انسولین کافی در بدن تولید نشود ، سطح قند خون افزایش می یابد. این نیز در صورت مقاومت به انسولین اتفاق می افتد ، به این معنی که نمی توانید از انسولین تولید شده به طور موثر استفاده کنید.

اگر بدن فرد در برابر انسولین ایمن شود ، بدن مجبور می شود برای عادی سازی سطح قند خون ، سطح بالایی از انسولین را پمپاژ کند. سطوح بالای انسولین می تواند باعث تخمدان ها برای تولید آندروژن های بیشتری مانند تستوسترون شود.

مقاومت به انسولین ممکن است به دلیل داشتن شاخص توده بدنی بالاتر از حد معمول (چاقی و چاقی) باشد. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نشاسته و غذاهای شیرین می تواند باعث مقاومت به انسولین و در نتیجه کاهش وزن شود.

چه غذاهایی را باید به رژیم غذایی خود اضافه کنم؟

غذاهای غنی از فیبر می توانند در کند کردن هضم غذا و کاهش اثر قند بر خون مفید بوده و در نتیجه مقاومت به انسولین را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کنترل کنند.

گزینه های عالی برای غذاهای دارای فیبر بالا عبارتند از:

سبزیجات چلیپایی ، مانند کلم بروکلی ، گل کلم و جوانه بروکسل

سبزیجات شامل کاهو قرمز و آروگولا

فلفل سبز و قرمز

لوبیا و عدس

بادام

انواع توت ها

سیب زمینی شیرین

کدو تنبل

منابع پروتئینی نازک مانند توهو ، مرغ و ماهی فیبر ندارند ، اما برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مناسب است زیرا حس سیری طولانی مدت ایجاد می کنند.

غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می کنند نیز می توانند کمک کنند. به شرح زیر است:

گوجه فرنگی

کلم

اسفناج

بادام و گردو

روغن زیتون

میوه هایی مانند زغال اخته و توت فرنگی

ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد و ساردین هستند

چه غذاهایی را باید محدود کنیم یا از آنها اجتناب کنیم؟

کربوهیدرات های تصفیه شده باعث التهاب می شوند ، مقاومت به انسولین را افزایش می دهند و باید از آنها اجتناب کرد یا به میزان قابل توجهی کاهش داد ، از جمله:

 

نان سفید

مافین

شیرینی صبحانه

دسرهای شیرین

هر چیزی که با آرد سفید تهیه شود

رشته

ماکارونی

خمیر تهیه شده از آرد لوبیا یا عدس یک جایگزین عالی برای آرد گندم است.

 

شکر و سایر شیرین کننده ها که در قسمت مواد تشکیل دهنده غذا ذکر شده اند نیز باید محدود شوند:

 

ساکارز

شربت ذرت با فروکتوز بالا

درست

 

همچنین ایده خوبی است که غذاهای ملتهب مانند سیب زمینی سرخ کرده ، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف یا حذف کنید.

 

سایر شیوه های زندگی قابل توجه دیگر

PCOS

، مانند بسیاری از اختلالات ، به انتخاب شیوه زندگی فعال پاسخ مثبت می دهد.

 

این تغییرات شامل ورزش و فعالیت بدنی روزانه است. هر دو می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند ، به ویژه هنگامی که با مصرف کربوهیدراتهای ناسالم محدود ترکیب شوند.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته می تواند ایده آل باشد.

 

فعالیت روزانه ، مصرف کم قند و رژیم غذایی کم التهاب منجر به کاهش وزن می شود که با بهبود تخمک گذاری همراه خواهد بود.

 

علائم مرتبط با PCOS آنها می توانند استرس ایجاد کنند. در نتیجه ، تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن غذای ایران

کلینیک زیبایی و هارمونی اسلیمیگا

آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد؟ برای اولین بار در مرکز تغذیه و تناسب اندام Armoni. ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید